12 Trenduri de Branding personal în 2021 – Ce să urmărești în noul an

2020 a fost un an dubios și instabil pentru mulți antreprenori, dar cu siguranță a făcut și ceva bine: i-a determinat să realizeze cât de important e să se promoveze, să vorbească deschis despre ei și munca lor, pentru a-i inspira și ajuta pe alții. Și în mod evident, ca să aibă profit.

Dacă înainte de momentul Martie 2020 mulți antreprenori spuneau că nu au nevoie de promovare, business-ul mergea de la sine offline, din recomandări sau fiindcă aveau vad bun, lock down-ul le-a arătat cât de fragilă a fost o asemenea abordare și cât de important este să aibă și o prezență solidă online.

Cum se pare că măsurile de distanțare socială anti-Covid vor continua în 2021, pentru branding personal urmează un nou an online. Ușor de zis…dar cum se face? Mai ales că în timp ce scriu acest articol, zeci de fake news inundă feed-ul de Facebook și se intercalează cu ad-uri plătite, care fură atenția consumatorilor de la lucrul acela important pe care ai tu să îl transmiți. Când credeai că te-ai obișnuit cu noile features, Instagram mai anunță ceva și îți dă de lucru să înveți rapid cum să le utilizezi. (hello, Reels, Guides, Shop!). Asta în timp ce te pui la curent cu TikTok. Și LinkedIn e în jocul schimbărilor impuse de modalitatea în care utilizatorii platformei consumă conținut, acum poți face Stories în platformă…când să ai timp de toate?

Live-urile sunt noua modalitate de interacțiune cu publicul tău, iar webinariile au înlocuit sala de conferințe și ai nevoie de ele ca de aer să faci pitch ideilor tale și să vinzi. Sunt populare Wokshop-urile și Cursurile online, Masterclassurile și Mastermindurile. Crește și fenomenul podcasting, mai avem vlogging și blogging… În fiecare zi mai primești o invitație să te alături unei grup de Facebook.

Citești toate astea și te întrebi…Ce să faci tu cu brandul și businessul tău în 2021?

“Toate-s vechi şi nouă toate;
Ce e rău şi ce e bine
Tu te-ntreabă şi socoate.”

2020 a fost anul în care am lucrat cel mai mult ca strateg de branduri personale până acum. Am colaborat cu zeci de antreprenori din România și din afara țării în sistem unu-la-unu și cu câteva sute în grupuri.

Ideile de mai jos sunt rezultatul direct al muncii mele din 2020, combinate cu lecturi de specialitate în domeniul brandingului personal.

Descarcă AICI eBook-ul meul gratuit, 12 Trenduri în branding personal – Ce să urmărești în noul an

Iată 12 trenduri pe care să îți pui atenția în promovarea afacerii și brandului tău în 2021

 

1. Numărul de branduri personale va crește

Fiindcă au realizat importanța de a fi bine profilați pe piață, mulți antreprenori au început să se preocupe de promovarea lor în 2020 cu rezultate bune. Această tendință va crește în 2021, influențată de măsurile de distanțare socială și lipsa interacțiunii tradiționale cu clienții, care se întâmpla offline. Mă aștept ca tot mai mulți profesioniști să își găsească vocea și să o facă auzită cu ajutorul online-ului.

Ce să faci: începe să vorbești despre tine conștient, ca să ai vânzări. Dacă ai nevoie de ajutor în construcția de brand personal, află ce să faci din Ghidul meu gratuit, Cum îți construiești brandul personal în 10 pași.

Iar aici citește despre importanța brandului personal în vremurile noastre.

2. Profesioniștii se vor concentra pe creșterea de micro-comunități în jurul brandului și produselor lor

12 Trenduri de Branding personal în 2021 – Ce să urmărești în noul an

Ca o consecință a faptului că mulți profesioniști au devenit mai vocali în 2020 și au apărut cu frecvență pe social media, s-au cristalizat  în jurul lor micro-comunități online de oameni cu valori și interese comune. Dacă până în Martie 2020 antreprenorii nu se concentrau pe creșterea conștientă a unei comunități, acest lucru s-a schimbat în pandemie. Comunitatea a devenit mai relevantă ca oricând, nu doar ca loc de vânzare, ci și de dialog, sprijin și inspirație în contextul distanțării sociale.

Pentru orice brand, comunitatea este aur curat. E locul în care se întâmplă primele vânzări la orice lansare. E un spațiu sigur de dialog între membri și cu tine. Totodată, este locul în care poți face cercetare gratuită și afla care să fie următorul pas în businessul tău. Dar este și locul care te solicită mult. Comunitatea e o responsabilitate mare pe care ți-o iei. Ca să o faci funcțională, răspunderea se dublează.

Creșterea conștientă de comunități va continua în 2021, iar cea mai populară formă de comunitate online va rămâne Facebook Group.

Ce să faci: asumă-ți rolul de leader care ghidează alți oameni spre o viață mai bună, prin implicare activă. Doar așa vei reuși să ai cu adevărat o comunitate în spate.

3. Experții vor fi prezenți pe mai multe platforme de social media

12 Trenduri de Branding personal în 2021 – Ce să urmărești în noul an

S-au dus zilele în care să fii prezent doar pe Facebook era suficient să ai vânzări! Astăzi clienții stau și pe Facebook, și pe Instagram, și pe YouTube, LinkedIn sau TikTok și fac hopping între aceste platforme ca și cum ar zapa cu telecomanda între canalele TV. Brandurile personale au nevoie să fie prezente peste tot, să respecte specificul fiecărei rețele și să posteze lucruri care îi interesează pe utilizatorii acestor rețele în parte.

Estimez că în 2021 profesioniștii vor avea cel puțin o pagină de Facebook, cont de business de Instagram și profil personal pe LinkedIn.

Ce să faci: deschide-ți pagină de Facebook, transformă-ți contul personal de Instagram în cont de Business, deschide sau revigorează profilul tău de LinkedIn.

Ascultă aici un episod din The Personal Brand Podcast și află ce anume să postezi pe social media ca să atragi clienți.

4. Prezența online a brandurilor personale va deveni mai puternică

12 Trenduri de Branding personal în 2021 – Ce să urmărești în noul an

Vocea care nu spune o poveste online în 2021 nu va primi clienți…Antreprenorii au conștientizat în 2020 că nu e suficient să aibă conturi pe social media deschise acum câțiva ani sau un website neactualizat de luni de zile pentru a avea clienți. În schimb au nevoie de prezență constantă, valoroasă și cu scop bine definit online, pentru a putea transforma followers & vizitatori în clienți plătitori.

În 2021 își vor pune atenția pe o prezență consistentă online.

Ce să faci: construiește-ți un website de brand personal minimalist cu blog inclus, deschide canalele de social media de la pct. 3, analizează ce oportunități mai ai în baza talentelor/intereselor tale: vlog, podcast, interviuri live etc.

5. Live-urile pe social media vor juca un rol important în interacțiunea brand personal – audiență

12 Trenduri de Branding personal în 2021 – Ce să urmărești în noul an

Foarte puțini profesioniști făceau Live-uri înainte de pandemie. În 2020 au învățat să apară în live-uri cel puțin pe Facebook și Instagram, ca să aibă o interacțiune directă și autentică cu audiența lor. Apreciez că acest trend va crește în 2021, când distanțarea socială va continua să fie impusă, și nevoia brandurilor personale de a se conecta eficient cu comunitatea va crește. O să vedem tot mai mulți profesioniști cum fac live-uri în 2021.

Ce să faci: integrează live-ul în agenda ta de promovare cel puțin o dată pe lună, pe o platformă socială.

6. Fapte, nu doar vorbe. Autoritatea brandurilor personale se va stabili prin acțiuni

12 Trenduri de Branding personal în 2021 – Ce să urmărești în noul an

În 2021 nu va mai ajunge doar să spui că faci ceva, ci să dovedești asta public, în fața audienței tale. Consumatorii, mai ales cei de branduri personale, vor vrea să vadă cum aplici întâi pe tine ceea ce spui că ar funcționa și pentru ei. S-au dus zilele în care vorbele erau suficiente. Mai ales în pandemie, vorbele rămân simple promisiuni și nu aduc clienți. E nevoie de acțiune constantă și dovedită public ca să construiești încrederea în brandul tău. Apoi în baza încrederii, să vinzi.

Ce să faci: dacă vrei brand personal, obișnuiește-te cu ideea de a te expune public, stabilește limite clare ce vei expune și ce nu și documentează-ți bine acțiunile.

Ascultă acest episod din The Personal Podcast în care vorbesc despre acest subiect.

7. Minimalismul va dicta în branding personal

12 Trenduri de Branding personal în 2021 – Ce să urmărești în noul an

Pentru că atenția utilizatorilor este (foarte) împărțită între sute de branduri și mesaje zi de zi, ca să aibă succes în 2021 brandurile personale vor aborda minimalismul. Estimez că se va ajunge la un logo cât mai simplu, maxim două culori de brand, 3-4 piloni de conținut și maxim 7-9 teme pe social media, un website simplu și curat, grafică în liniii drepte și fonturi evergreen.

Sofisticarea nu va mai vinde neapărat, utilizatorii și-au învățat lecția în 2020. Less is More. Elimină buzz-ul din brandul și afacerea ta. Poate ai crezut că dacă faci multe și comunici în x direcții te face să pari mai interesant. Nu e așa, dimpotrivă. Cu cât sunt prea multe elemente în brandul tău, cu atât potențialii clienți sunt mai confuzați. A la Marie Kondo, minimalismul și simplitatea vor dicta în 2021 în branding personal. Keep it raw, Keep it simple & straight to the point.

Ce să faci: elimină tot ce e în plus, nu ți-a adus clienți până acum și nici nu îți provoacă bucurie profesional vorbind, exact a la Marie Kondo.

Pentru că website-ul joacă un rol important în afacerea ta, află din acest eBook cum arată un website bun de brand personal, ce să scrii pe el și câte categorii să conțină.

8. Nișarea cu precizie va continua să fie esențială pentru profitabilitate

12 Trenduri de Branding personal în 2021 – Ce să urmărești în noul an

Dacă până în Martie 2020 au putut vinde cu abordarea „fac și asta, și cealaltă”, în pandemie antreprenorii fără nișă clară au avut cel mai mult de suferit.

Au supraviețuit și au făcut profit brandurile personale cu nișă bine definită, care au cunoscut în detaliu profilul clientului ideal. Am văzut un număr suficient de antreprenori care au pivotat în pandemie și s-au re-nișat, odată ce au conștientizat că vechiul mod generalist de operare nu mai funcționa.

În 2021 mă aștept ca antreprenorii să se nișeze și mai mult și să stea deoparte de tendințele anterioare de a fi „cel mai mare generalist în viață.”  Nișarea te poate speria prin reducerea numărului de clienți posibili, însă este cel mai mare bine pe care îl poți face pentru tine și afacerea ta.

Ce să faci: re-evaluează pe ce meta-piață acționezi, apoi care este piața exactă, nișa de piață (felia de piață) și definește portretul clientului ideal. El este cel care te va ajuta să ai profit.

9. Brand personal va însemna business. Marca personală și afacerea vor fi unul și același lucru

12 Trenduri de Branding personal în 2021 – Ce să urmărești în noul an

2020 a fost un moment de trezire pentru mulți antreprenori îndrăgostiți de ideea lor, care făceau lucrurile mai mult din pasiune decât ca business.

Un lucru făcut din pasiune se numește hobby…și când e confundat cu a avea un business, de obicei este un hobby foarte scump! Un lucru făcut din pasiune cu obiective precise se numește business, plătește facturi și îți permite să trăiești lifestyle-ul dorit.

Antreprenorii care până în Martie 2020 s-au concentrat pe a atrage mulți followers pe Instagram sau Facebook au fost loviți de crunta realitate…like-urile nu plătesc facturi. Clienții sunt cei care plătesc facturi, iar pentru a avea clienți în 2021 e nevoie de un plan concret, în care brandul personal și business-ul sunt unul și același lucru.

Nu postezi ca să postezi, brand personal nu înseamnă să îți updatezi profilul de LinkedIn și să urci poze drăguțe pe social media…

A avea brand personal înseamnă a avea un model de business și o propunere unică de valoare.

Ce să faci: este momentul să începi să te gândești la tine ca la un produs și să lucrezi la îmbunătățirea produsului numit „Tu”, din interior spre exterior.

Găsești aici un articol despre cum brand personal și business sunt același lucru.

10. Brandurile personale își vor diversifica prezența și vor ocupa noi teritorii

12 Trenduri de Branding personal în 2021 – Ce să urmărești în noul an

Impulsul pe care l-au primit în 2020 va continua să îi determine pe profesioniști să încerce lucruri și teritorii noi în promovare și în business, pentru a atinge un număr mare de potențiali clienți.

Forțați de împrejurări, dar motivați de rezultate, mă aștept ca tot mai mulți antreprenori să adopte noi forme de comunicare în 2021, de la TikTok la Instagram Reels, live-uri pe social media, webinarii, workshop-uri online sau masterclass-uri, freebies și email marketing.

Automatizarea va juca un rol important în 2021 – cine va reuși să automatizeze un flux de comunicare eficient online, va avea succes.

Ce să faci: abonează-te urgent la un ESP (Email Service Provider) de tip MailChimp sau Active Campaign pentru a-ți automatiza fluxul de emailuri & familiarizează-te cu termenii & platformele sociale pe care nu i-ai folosit până acum.

Aici afli despre cum să utilizezi webinariile și automatizările ca să îți crești brandul personal.

11. Branded content va continua să crească, în special cel vizual

12 Trenduri de Branding personal în 2021 – Ce să urmărești în noul an

Odată ce dorești să îți construiești sau crești un brand personal, acțiunile tale te vor ajuta să te poziționezi ca o autoritate în industrie. Ca să faci asta simplu, rapid și ușor, crearea de conținut propriu este cea mai bună cale.

În 2021 mulți antreprenori vor începe să se responsabilizeze față de audiența lor și creeze conținut propriu, care este mult mai valoros și mai bine primit decât ad-uri sau alte forme de promovare plătită.

În ceea ce privește conținutul branded, cel vizual va fi esențial pentru succes în 2021. Oamenii sunt ființe vizuale și apreciază mai mult o fotografie, un clip sau un vizual grafic decât vorbe.

Ce să faci: creează infografice, videoclipuri, GIF-uri, cartoane cu citate care să reflecte estetica ta de brand.

12. Autenticitatea va juca un rol important

12 Trenduri de Branding personal în 2021 – Ce să urmărești în noul an

Dacă până în 2019 barometrul anual de încredere în branduri arăta scăderi continue, 2020 și contextul pandemic au re-așezat lucrurile. Brandurile care au fost cu adevărat aproape de oameni în pandemie au câștigat. Este valabil și pentru branduri de companie, și pentru branduri personale.

Profesioniștii care au comunicat autentic și vulnerabil, prezentând și bune și rele audienței lor au capitalizat ca imagine în 2020, opus reclamelor perfecte, ultra-photoshopate și prezentării unei „vieți perfecte”. (În 2020 nimeni nu a avut chef de vieți perfecte, toată lumea a fost concentrată pe supraviețuire și păstrarea propriei sănătăți.)

Autenticitatea va continua să joace un rol important și în 2021.

Vor capitaliza brandurile personale cu abordare și mindset deschis, dispuse să ofere detalii adevărate din culisele afacerii (de exemplu work from home), imagini neprelucrate din viață și business, conversații oneste despre ce merge bine și ce nu prea, de unde provin materialele cu care lucrează, prezentarea procesului de fabricație, lista de ingrediente etc.

Ce să faci: ai curaj să mergi în profunzimea ta și a afacerii, să arăți detalii mai personale pe care nu le-ai arătat până acum, să vorbești cu curaj despre vulnerabilitățile tale. În cele din urmă, ești un OM.

Am scris aici mai multe despre brand personal și autenticitate.

Ca antreprenor, să îți construiești brandul personal – pe lângă faptul că dezvolți o afacere – este cel mai mare bine pe care îl faci pentru tine, businessul tău și potențialii tăi clienți. Cu picătura ta de cunoștințe contribui la dezvoltarea altcuiva. Cu cât ai impact mai mare, cu atât ajuți mai mulți oameni. În felul acesta lași o moștenire unică și dai un scop mai mare existenței tale.

Îți doresc mult succes și sănătate în 2021! Iar dacă ai nevoie de ajutor cu brandul personal, sunt la un email distanță. Scrie-mi pe hello@manuelaciugudean.ro și spune-mi cum te pot ajuta.

Shine On,
Manu