Cum afli dacă poți deveni un brand personal cu meseria și personalitatea ta
Primesc un astfel de mesaj în fiecare săptămânâ…
“Am deschis o mică afacere cu jucării. Pot face brand personal cu asta?”
“Eu și soțul avem un restaurant cu specific românesc. Putem să ne construim brand personal cu asta?”
“Vând pe un website produse cosmetice făcute de mine. Pot face brand personal?”
“Te caut în legătură cu afacerea cu fructe și legume pe care o conduc. Pot face brand personal cu ea?”
“Manu, sunt antreprenor de 10 ani, dar până acum am comunicat doar despre afacerea mea. Merge greu în criză, îmi dau seama că e nevoie să comunic mai mult despre mine. Oare pot deveni brand personal?”
“Sunt instructor de fitness / hairstylist / coach / tehnician nutriționist. Am avut colaborări cu anumite companii, dar acum sunt pe cont propriu. Nu am comunicat până acum despre mine, comunicau firmele cu care colaboram. Pot începe să vorbesc în nume propriu?”
„Sunt life coach, fac asta doar de ceva timp. Mi-e teamă că nu mai e loc pe piață și de mine…tu ce crezi, am vreo șansă?”
În toate cazurile, răspunsul meu este DA!
DA, poți construi brand personal atâta timp cât
- Ești sufletul afacerii tale
- Ideea de business îți parține
- Iubești ceea ce faci; ai putea vorbi până mâine despre asta fără să obosești
- Tu ai creat afacerea, tu ai dezvoltat-o, tu o conduci
- Ai adunat în jurul tău o echipă, ai format o companie, un brand de produs, dar tu ești elementul care face toate acestea posibile
- În general, pe tine te caută oamenii să lucrați împreună, tu ești motivul pentru care apelează la firma ta, datorită ție vin să ia produsele
- Lansezi sau vei lansa produse/servicii/programe cu preț
- Ai obiective de business, care pot fi îndeplinite dacă îți construiești brandul personal.
NU, nu poți construi brand personal dacă, deși ai creat o afacere pe cont propriu, cu mintea ta, cu sudoarea ta, cu strădania ta fizică, financiară, emoțională NU VREI să vorbești despre asta. Înțeleg că îți este mai ușor așa, dar fii conștient că nu îți rămâne decât să faci marketing clasic, să investești în reclame plătite și să te bazezi pe recomandări din gură în gură.
Pentru cei care însă VOR să se expună, adică
- Să povestească cum au ajuns să aiba site-ul/afacerea/salonul
- Cum le-a venit ideea
- Cum arată businessul lor, ce este în culise, cum arată o zi de muncă
- Cât le-a luat să ajungă aici
- De ce fac ceea ce fac și nu altceva
- Ce fac când le este greu, ce fac să celebreze când le este bine
- Ce au învățat făcând ceea ce fac (deschiderea magazinului, a website-ului, lucrul cu furnizori, angajați, colaboratori etc.)
- Lecții valoroase (unii le zic eșecuri, eu le zic lecții) și ce pot evita alții să facă, în baza experienței lor
- Ce planuri de viitor au, încotro conduc business-ul
- Cum trec peste obstacole. MAI ALES ÎN PANDEMIE, oamenii vor să audă cum reușești să mergi mai departe.
Pentru toți acești oameni brandul personal poate fi soluția.
Încetează să te compari cu vedete sau experți care au 10-15 de ani de experiență înaintea ta, cu oameni cu afaceri mari sau influenceri cu o sută de mii de followers. În schimb răspunde sincer la întrebarea: dacă mă apuc să povestesc prin câte am trecut cu acest business & de ce continui să îl fac, ajut pe cineva?
Dacă DA, mergi înainte. Lumea are nevoie de povestea ta unică!
Shine On,
Manu