Ce înseamnă să dai valoare ca brand personal și 11 moduri în care o poți face în fiecare zi
„Dacă îmi fac munca bine, dacă aduc valoare societății, societatea spune: Oh, îți mulțumesc. Îți datorăm ceva în viitor pentru munca pe care ai făcut-o în trecut. Iată un semn că îți suntem datori. Să îl numim bani.” – Naval Ravikant, Eric Jorgenson – The Almanack of Naval Navikant”.
Îmi place punctul de vedere al lui Naval. Și îmi mai place să spun Fă ceva valoros pentru oameni în fiecare zi și nu va trebui să vinzi nimic nicio secundă. Societatea te va recompensa oricum.
Cuprins:
- Definiția brandului personal
- Beneficiile brandului personal
- Alte beneficii
- Care este legătura dintre „valoare” și „brand personal”?
- Ce înseamnă să oferi valoare ca brand personal?
- De ce nu e suficient doar să îți faci bine meseria ca să fii considerat valoros pentru societate?
- 11 modalități prin care brandul personal aduce valoare oamenilor în fiecare zi
- Întrebări frecvente
Definiția brandului personal
Brandul personal este brandul unui profesionist, al unui om care are o meserie pe care o iubește și este hotărât să comunice despre ceea ce face cu mai multe persoane interesate de subiect.
Comunicarea dintre brand personal și persoanele interesate se face cu scop precis, exprimând valorile, experiența profesională, pasiunile și motivația profesionistului.
Beneficiile brandului personal
Odată ce îți construiești brandul personal, câștigurile sunt pe toate planurile.
Câștigi financiar, pentru că vin tot mai mulți clienți către tine.
Câștigi emoțional, pentru că poți ajuta și contribui la starea de bine a mai multor oameni.
Câștigi mental, intelectual, pentru că ai șansa să îți practici meseria pe un număr ridicat de clienți sau cazuri.
Câștigi spiritual pentru că îți îndeplinești misiunea, acea „dharma” buddhistă care presupune împlinirea ta ca ființă umană: ne simțim împliniți atunci când ajutăm alți oameni.
Alte beneficii ale brandului personal:
- Te vei poziționa diferit pe piața supra-saturată de competitori.
- Vei atrage oportunitățile fără efort și vei fi căutat pentru colaborări.
- Vei avea mai multă încredere în tine.
- Vei atrage noi colaborări mai ușor pentru că vei avea claritate pe talentele tale și ce oferi unic.
- Te vei folosi mai bine de timpul tău, fiindcă vei ști exact ce oportunități ți se potrivesc și nu vei mai bâjbâi.
- Îți vei asigura restul carierei datorită încrederii pe care ceilalți o capătă acum în tine, indiferent ce meserii alegi în viitor.
- Vei fi perceput mai valoros de către ceilalți.
Care este legătura dintre „valoare” și „brand personal”?
A construi brand personal înseamnă a vorbi conștient și cu scop despre tine, cine ești, ce faci și ce ai, astfel încât un grup de oameni – numit nișa de piață – să decidă că ești cel mai bun specialist care le poate rezolva o problemă specifică, fapt pentru care te vor plăti.
Diferiți oameni au definiții diferite pentru „valoare”: cunoștințe tehnice, seriozitate, Return On Investment mare, reputație. Dar ce este comun? Majoritatea înțeleg prin „valoare”, abilitatea unui profesionist de a le soluționa problema în manieră personală.
Ce înseamnă să oferi valoare ca brand personal?
Deseori vorbesc cu clienții mei despre a face efortul de a oferi valoare gratis ca brand personal pentru a-și crește reputația. Nu mă refer la a stabili valoarea ta de brand în RON (deși e un subiect care merită discutat), ci la cât de valoros ești pentru societate. Fiindcă asta face un brand personal: creează valoare pentru ceilalți.
„Ceilalți” reprezintă publicul-țintă al brandului personal, numit nișă de piață, clienți ideali etc. Generic, o să îi spunem „ceilalți” sau „societate”. Construirea unui brand personal înseamnă să iei cunoștințele tale și să le pui în slujba societății, pentru a produce o transformare mai mare sau mai mică, în funcție de misiunea ta de brand.
A oferi valoare societății înseamnă a te face util așa cum ești, cu personalitatea ta, cu gândurile tale, acțiunile și cunoștințele pe care le deții. Un brand personal valoros este cel care ajută niște oameni să își rezolve o problemă specifică și o face în manieră proprie.
Pentru că îi rezolvi problema, societatea te răsplătește apoi.
A da valoare înseamnă să îl ajuți pe alții să trăiască și/sau să muncească mai bine.
Pentru mine, a oferi valoare ca brand personal înseamnă să rezolvi o problemă specifică a societății în maniera ta unică. Valoarea este o combinație de aptitudini tehnice sau profesionale și personale pe care o pui în slujba celorlalți.
E insuficient să fii un bun tehnician, pentru că pe oameni îi interesează cum îi faci să se simtă. Și nu e de ajuns să îi faci să se simtă bine, dacă tehnic nu le rezolvi problema. Pentru succes, ai nevoie de o combinație din cele două.
De ce nu e suficient doar să îți faci bine meseria ca să fii considerat valoros pentru societate?
E vorba de utilitatea ta pentru societate în general. Dacă toți ne-am face bine meseria și atât, scopul ar fi pur egocentric: să ne fie nouă bine. Dar societatea progresează zi de zi când oamenii își împărtășesc cunoștințele dobândite formal și informal, cu scop altruist.
A-ți face bine meseria te face un bun profesionist. Punct. A-ți face bine meseria și a ajuta pe alții să trăiască mai bine datorită muncii tale te face brand personal. Cu cât ajuți mai mulți oameni, cu atât îți crește influența ca brand personal.
11 modalități prin care poți oferi valoare oamenilor în fiecare zi
- Fii autentic
Să fii tu și să îi lași pe oameni să te descopere exact așa cum ești este poate cea mai bună metodă prin care oamenii își iau valoare de la tine. Oamenii cred despre ei că nu sunt interesanți, creativi, valoroși în niciun fel și le este rușine să se facă vizibili din această cauză.
Societatea îi recompensează pe cei curajoși, autentici, pregătiți să alerge cursa lungă, nu neapărat pe cei mai creativi și temporari, ai observat? Și îi sancționează pe prefăcuți. Deci nu te preface.
Să fii tu, să fii autentic și real este ceea ce au nevoie ceilalți de la tine. Nu de o mască, nu de un personaj inventat, care mâine poate să dispară. Ci de un om și profesionist cu care să se poată conecta ușor, real, pe termen lung.
Fii autentic și fii pregătit să o faci pe termen lung. Astfel societatea te va răsplăti și vei deveni valoros pentru oameni.
- Fii de încredere
Oamenii fac afaceri cu oameni în care au încredere. Încrederea este noua monedă de schimb, mai ales în economia guvernată de Internet.
Îți încredințează problemele lor când au încredere în tine că poți să le rezolvi. Cu cât au mai mare încredere că ești persoana potrivită să îi ajute, cu atât sunt dispuși să plătească mai mult să lucrați împreună.
Societatea te percepe valoros când ești de încredere. Ai grijă să oferi încredere pe termen lung, să faci ceea ce spui că vei face și să livrezi la standardele promise.
- Educă
A le oferi valoare celorlalți înseamnă să îi ajuți să trăiască mai bine. Presupune transformarea unui public țintă din orice ar fi acum în ceea ce vrei tu să devină. Să luăm exemplul unui fitness trainer. Ce ar însemna să dea valoare societății? Să contribuie prin conținut educațional la schimbarea stilului de viață al tinerilor.
Educația, abilitatea ta de a-i învăța pe alții despre ce ai învățat tu la rândul tău, înseamnă să dai valoare. Educația e un proces transformațional. Cine se educă nu rămâne la fel. Societatea îi răsplătește cu reputație, respect, iubire, interes și bani pe cei care educă. E un efort mare și de durată, de aceea mulți încep, puțini își duc misiunea de a educa la bun sfârșit.
Dă mai departe din ce ai învățat, pentru că astfel vei contribui la progresul societății, iar oamenii te vor considera valoros. Dacă societate e prea mult pentru tine, atunci propune-ți să contribui la transformarea unei profesii, a unei industrii, a unei meserii etc.
- Fii consecvent
Există numeroși profesioniști care își doresc să fie valoroși pentru societate, cu toate acestea puțini ajung să o facă. În primul rând pentru că durează. Este un maraton, nu un sprint. Apoi, fiindcă lucrurile devin complicate sau dificile la un moment dat. Când lucrurile merg ușor, e ușor să fii valoros.
Însă când se complică, mulți bat în retragere.
Consecvența este foarte importată în branding personal. Să apari frecvent, să fii alături de oameni, să îi educi permanent și să le furnizezi informații prețioase din ceea ce înveți înseamnă să creezi valoare.
Oamenii au probleme zi de zi și vor să fii alături de ei. Dacă nu ești acolo, te sancționează rapid. Fii lângă oameni zi de zi, pe termen lung, pentru că zi de zi este nevoie de tine.
- Fii capabil să rezolvi problema dpdv tehnic
E important să ai carismă, să îți arăți personalitatea frumoasă și să fii Om înainte de toate, dar nu uita că societatea te va plăti ca să îi rezolvi problema, dar oamenii își aminti de tine pentru cum i-ai făcut să se simtă.
Deci trebuie să fii apt să le rezolvi problema specifică! Societatea vrea fapte, nu vorbe. Clienții ideali care îți încredințează problemele lor vor să le rezolvi aceste probleme…și să o faci într-o manieră familiară.
Oferă produse și servicii impecabile. Nu te opri din învățat și șlefuiește produsele astfel încât în fiecare zi să oferi cea mai bună variantă a lor.
A oferi valoare înseamnă înainte de orice să fii apt să rezolvi problema clientului.
- Fii curajos, ai încredere în tine
Degeaba ești valoros, dacă nu apari de frică. Degeaba ai produse și servicii impecabile sau poate dezvolți tehnologii de ultimă oră care pot salva vieți, dacă nu vorbești public despre ele. Cum să afle oamenii că îi poți ajuta, dacă nu îi informezi?
A oferi valoare presupune o doză de curaj să apari public să vorbești despre tine și ceea ce oferi unic. Societatea are nevoie de repere puternice, curajoase, de la care să se inspire. Un brand personal este prin definiție motivațional și inspirațional. Dacă nu motivezi oamenii să devină varianta lor mai bună, nu vor trece la acțiune.
Un brand personal care dă valoare vorbește răspicat, își apără punctul de vedere în baza informațiilor verificate și apare public dintr-un loc al încrederii în propriile forțe. Și cum curajul și vulnerabilitatea sunt fațetele aceleiași monede, fii pregătit să fii vulnerabil. Să vorbești despre ce îți iese bine, dar și ce nu îți iese deloc sau mai puțin bine.
Oamenii învață cel mai ușor din experiența altor oameni. E nevoie să vorbești cu curaj atât despre reușite, cât și despre eșecuri. Uneori, e mult mai valoros să vorbești despre un eșec din care ceilalți pot învăța, decât despre un succes personal care nu ajută pe nimeni să depășească o problemă.
- Fii articulat și cu vorbele la tine
Trăim în era fast forward, în care consumăm cea mai multă informație pe Internet. Zilnic suntem bombardați cu un flux informațional copleșitor, ceea ce face ca attention span-ul (puterea de concentrare) pe social media să fie undeva la maxim 8 secunde.
8 secunde sau mai puțin ne putem concentra pe o informație văzută pe social media. Cum poți da valoare oamenilor în 8 secunde? Fiind concis, cu vorbele la tine, „articulat”.
Ca oamenii să te perceapă valoros pentru ei, nu le pierde vremea. Spune ce ai de spus rapid, clar, cu încredere. Vorbește doar despre subiecte pe care le stăpânești bine profesional. Citește cât de mult poți, informează-te și exersează.
Exersează în oglindă mici discursuri pe care le-ai ține în fața clientului ideal. Exersează permanent, căci practica aduce progres.
- Fii diferit, fii creativ, fii unic
Sunt mari șanse ca orice îți dorești tu să spui valoros către publicul țintă să se fi spus ceva. Această perspectivă îi demoralizează pe majoritatea profesioniștilor înainte să înceapă să ofere valoare propriu-zis. „Dacă totul deja s-a spus, ce rost mai are să încerc?”
Nu uita că societatea îi răsplătește pe cei curajoși. Și apoi, se poate ca totul să se fi spus, dar nu în maniera ta. Dacă ar fi adevărat că totul s-a scris, cum de apar podcasturi noi în fiecare lună? Cum de se mai scriu cărți despre dezvoltarea noastră…cum de nu ne-am oprit la Charles Darwin?
Atunci când prezinți în manieră proprie concluziile muncii tale, contribui la progresul societății. Uneori, concluziile acestea vor fi extraordinare. Poți avea parte de momente „Evrika!” în cariera ta, când valoarea pe care o oferi să fie uriașă. E cazul invențiilor tehnologice. Dar așteaptă-te să fie rare…În schimb fii conștient că frecvent vei oferi valoare prin informații cotidiene, mai puțin fascinante.
Progresul stă în mici detalii, în acțiuni mărunte practicate zi de zi.
Societatea vrea noi perspective, e însetată de informații noi, spuse în manieră personală. Deci fii personal, fii creativ în felul tău, fii unic. Nu copia ceva ce deja s-a spus, ci oferă propria ta variantă. În procesul de transmitere a informației, infuzează-ți personalitatea unică.
- Social media
Rețelele sociale sunt peste tot, accesate de multă lume gratuit. Pentru cei mai mulți profesioniști reprezintă locul ideal de a oferi valoare mai multor persoane concomitent.
Niciodată până acum o altă generație profesională nu a beneficiat de avantajele din prezent: să poți, prin simple texte publicate pe rețelele sociale, să ajungi la mii și zeci de mii de oameni în câteva secunde.
DESCARCĂ AICI GHIDUL MEU GRATUIT, 14 PAȘI PENTRU BRAND PERSONAL DE SUCCES PE SOCIAL MEDIA.
Astăzi, a oferi valoare e sinonim cu a fi prezent profesional pe social media. Există și excepții, desigur. Sunt câțiva profesioniști extrem de valoroși care nu apelează la social media pentru a ajunge la publicul țintă. Dar aceste cazuri sunt rare.
Restul se exprimă pe social media. Ai nevoie ca aceste exprimări să fie autentice, să reflecte ceea ce gândești, să fie cercetate dinainte și din surse sigure, să fie strict la obiect, să aibă scopul precis de a rezolva problema cititorului și…să fie frecvente.
Ca profesionist, poți oferi multă valoare cu ajutorul social media astăzi.
- Oferă produse impecabile, ușor de recunoscut și de achiziționat
Să oferi valoare gratis din ceea ce știi să faci te va pune pe radarul public. Oamenii te vor observa. Cu timpul, vor veni în jurul tău persoanele care au nevoie de ceea ce oferi și rezonează cu tine referitor la modul prin care o faci. Pe scurt, vei crea o comunitate în jurul conținutului pe care îl oferi gratuit.
Dar nu poți lucra gratis toată cariera. De aceea ai nevoie să arăți clar, simplu și rapid, ce produse/servicii/programe oferi, cât costă și cum pot fi achiziționate.
Există mulți profesioniști cu produse impecabile, pe care nu le comunică public de rușine. Aceștia tratează ceea ce fac ca pe un hobby, dar vor rezultate de business.
Un hobby este un hobby, iar un business este un business. Diferența dintre ele e că hobby-ul nu are obiective, îl faci din plăcere. Business-ul e ceva ce faci tot din plăcere, cu obiective precise. Și primul obiectiv al unei afaceri sunt banii.
Când oferi valoare, oamenii te răsplătesc cumpărând produsul tău. Ca aceste produs să fie valoros pentru ei, întâi de toate trebuie să le rezolve problema. Apoi să fie ușor recognoscibil (deci să îl branduiești bine), să fie unic și să reflecte cine ești tu. La urma urmei, este produsul tău.
- Prezintă noutăți, trenduri, informații de ultimă oră
A oferi valoare deseori înseamnă a fi primul care aduce o informație pe piață. Din moment ce ești foarte pasionat de profesia ta și ai acces la publicații de unde îți iei informații de ultimă oră, asigură-te că le distilezi și le transmiți în manieră personală către societate.
Oamenilor le place să fie la curent cu ceea ce este mai nou. Te vor răsplăti cu respect și interes atunci când vei deveni o mică agenție de știri din domeniu pentru ei.
Întrebări frecvente
Care este legătura dintre prețurile mele și valoarea pe care o ofer?
Prețul lucrului cu tine, indiferent că oferi produse, servicii sau programe, trebuie să reflecte valoarea pe care o dai. Cu cât oferi mai multă valoare confirmată în timp, cu atât prețul poate fi mai mare.
Ce înseamnă să oferi valoare de brand personal?
A oferi valoare se referă la a fi capabil să soluționezi problema clientului ideal în manieră personală, unică și creativă.
Care este legătura dintre valoarea pe care o oferi și a fi lider de opinie?
Există o legătură foarte puternică, directă, între valoarea pe care o oferi și a fi considerat lider de opinie în industria ta. Valoarea pe care o creezi în viețile celorlalți te ajută să te poziționezi ca lider.
Ce fac în cazul în care încă nu ofer valoare societății?
Cel mai eficient este să începi să creezi conținut educațional și informațional din munca ta, pe care să îl oferi gratuit pe Internet celor interesați de subiect.
Shine On,
Manu
Foto de pe Unsplash.com.