Ce înseamnă povestea brandului personal?

Ce înseamnă povestea brandului personal?

Povestea brandului personal înseamnă să spui cine ești personal și profesional, de unde vii și încotro te îndrepți într-o manieră autentică, personală și onestă.

Contrat opiniei populare conform căreia povestea brandului personal trebuie să fie un basm perfect, idilic si extrem de bine scris, în realitate povestea brandului personal este descrierea succintă a vieții unui profesionist.

Povestea se scrie în baza unui fir roșu, pe care toți oamenii îl au. Firul începe la naștere și ajunge în prezent, la momentul în care se exprimă public brandul personal. Misiunea unui profesionist este să își identifice firul roșu al existenței care îl face posibil. Fiecare om are un fir roșu al existenței. Diferența dintre cei care își spun cu ușurință povestea și cei care au dificultăți constă tocmai în a identifica acest fir roșu.

Cuprins

Povestea brandului personal este alcătuită din 4 elemente principale:

  1. Valorile personale

Se referă la modul în care ai fost crescut, ce valori ți-au imprimat părinții, învățătorii, frații, familia și societatea când ai fost copil. Înseamnă să vorbești despre primii tăi ani de viață și ce ai învățat/deprins atunci. Evident, cu scopul de a ajuta cititorul să înțeleagă de ce ești cine ești acum.

Valorile personale joacă un rol cheie în viețile noastre. Sunt esențiale pentru construcția unui brand personal. Din păcate puțini profesioniști își cunosc cu adevărat valorile personale. Majoritatea se situează în extreme: fie nu le cunosc deloc, fie consideră că orice lucru bun pe care îl gândesc este o valoare personală.

Ce înseamnă povestea brandului personal?

Putem aprecia mai multe valori în viață: sănătate, respect, lucru bine făcut, grija pentru ceilalți, ajutorarea, educația etc, dar cu adevărat iubim 3-5 valori esențiale.

Valorile sunt borne ale existenței noastre care nu se pot explica sau justifica. Nu poți cere unui om să explice de ce iubirea este valoarea lui principală. Ele ne guvernează întreaga existență și explică de ce facem ceea ce facem, de ce ne alegem unele meserii, relații și afaceri.

Valorile sunt punctul de plecare al firului roșu al existenței tale. Cu ele începi să îți scrii povestea.

O frază de început? „M-am născut în anul ___ într-o familie de ___”

  1. Experiența personală, profesională și talentele

Ce este brandul personal astăzi a devenit o sintagmă celebră în anul 1995, odată cu acest articol semnat de marketerul american Tom Peters, publicat online pe Fast Company.com.  Așadar branding personal este o disciplină nouă și modernă a marketingului, cu o istorie relativ recentă – de aproximativ 20 de ani.

Ultimii 20 de ani au dat naștere unor meserii noi bazate mai mult pe pasiuni și interese personale decât pe educația formală. Desigur, este important să ai studii aprofundate într-o meserie, dar și mai important e câtă pasiune ai pentru ceea ce faci și cât practici meseria respectivă.

Într-o economie de piață în care mii de indivizi termină aceeași facultate într-un an, au cunoștințe similare și lucrează în condiții asemănătoare, cum pot să se diferențieze pe piață? Nu prin ceea ce învață formal „la școală”, ci prin ceea ce dobândesc informal de la viață, pe lângă ceea ce învață la școală.

Ce înseamnă povestea brandului personal?

De aceea experiența de viață este marele diferențiator în brandul personal. Este nevoie ca fundația brandului tău profesional să stea pe educație formală (cursuri, acreditări, licențe, certificări etc.). Adică dacă spui că ești avocat, e nevoie să fii avocat „cu acte în regulă”. La fel și arhitect, notar, medic, coach sau patiser.

Dar ceea ce crește un brand și îl ajută să de diferențieze este educația informală, ceea ce noi, românii, numim trivial „școala vieții”. Pentru că se presupune că este nevoie să aplici în viață ceea ce înveți la școală, altfel totul eteric și inutil societății.

Așadar experiența practică de viață este diferențiatorul în povestea ta. Mai pot co-exista 100 de specialiști ca tine momentan, toți bine pregătiți și licențiați. Ce va face diferența? Experiența ta de viață.

Iar noi, oamenii, avem experiențe de viață foarte diferite. Ele sunt date tocmai de valorile pe care ni le imprimă familia în primii ani de viață. De aceea a crede că nu ești cu nimic diferit față de toți competitorii este o minciună.

Nimeni nu e ca tine și aceasta este super-puterea ta.

În acest punct al creionării poveștii brandului tău vei urmări să prezinți cronologic educația formală primită – ce școli ai frecventat, liceul, facultatea, masterul, doctoratul, cursuri de acreditare actuale etc. Vei prezenta de asemenea experiența ta practică în aplicarea educației formale: adică meseria în sine. Unde ai lucrat și lucrezi și cum te-au format acele locuri de muncă? Vei prezenta ce ai învățat în fiecare poziție deținută. Indiferent unde ai lucrat, ai o poveste. Există o poveste și dacă ai fost mamă full time și nu ai lucrat niciodată.

După ce prezinți ce ai studiat și în ce joburi ai aplicat ceea ce ai studiat, uită-te la lecțiile mari pe care le-ai învățat de la viață. Lecțiile pasiunii. Ele fac diferența. Adună laolaltă educația formală, educația informală și practica  din diferite joburi și vei avea povestea ta profesională.

Povestea ta profesională este mult mai mult decât un CV sau profilul de LinkedIn. Concentrează-te pe lecțiile vieții, lecțiile adevărate care au servit creșterii tale. Fii atent și la lecțiile pe care nu le-ai învățat. Din ele continui să crești.

În caz că nu vezi legătura dintre educația formală primită și joburile deținute („am terminat Contabilitate, dar nu am lucrat contabil nici măcar o zi!”), aruncă un ochi pe talentele tale. Ai fost cumva de mic pasionat de cifre? Făceai calcule complicate la vârsta la care frații tăi abia învățau să adune 1+1?

Talentele sunt un alt element fantastic al poveștii tale. Ele întăresc firul roșu al existenței. De cele mai mult ori cultivăm talente care sunt în concordanță cu valorile personale. Talentele ne însoțesc toată viață, și în muncă și la nivel personal. Cum ți-ai adus talentele în muncă? Cum ți-au servit? OK, ai terminat Contabilitatea, dar nu ai profesat o zi. Cu toate acestea, ai fost un copil pasionat de cifre. Acum ai o firmă IT de succes. Cum te-a ajutat pasiunea pentru cifre să construiești firma de IT?

O frază cu care să continui? „Am studiat____(domeniul) la ___ (școala, facultatea etc.) ____ (în perioada) etc.”

  1. Hobby-uri, pasiuni și interese

Hobby-urile sunt cel de-al treilea element esențial al poveștii brandului tău.

Te-ai gândi că pe nimeni nu interesează că îți place să citești, dar tocmai asta te face interesant.

Adevărul este că poți deveni un brand personal când ești interesant pentru ceilalți. Și a fi interesant are mult de-a face cu pasiunile pe care le cultivi în afara muncii profesionale.

Hobby-urile sunt definite ca activitățile pe care le faci cu plăcere în afara programului de lucru. Sunt ceea ce faci dezinteresat, fără să aștepți un rezultat (spre deosebire de muncă, unde aștepți rezultate). Un hobby adevărat e ceva ce îți solicită timp și efort, fără să simți că este muncă.

Ce înseamnă povestea brandului personal?

În cazul în care, ca majoritatea brandurilor personale din 1995 încoace, ai creat o afacere din pasiune, îți va fi mai ușor să construiești povestea bradului tău. Pur și simplu spune ce ai făcut pas cu pas.

Hobby-urile ne fac interesanți în ochii celorlalți. Oamenii vor să cunoască povești interesante, nebunești, pasionale mult mai mult decât povești mediocre, repetitive, fără nimic ieșit din comun.

Ca brand personal vei vorbi despre pasiuni și vei vedea cum, cu timpul, în jurul pasiunilor tale se vor reuni oameni cu pasiuni comune.

Hobby-urile fac mai interesant firul roșu al existenței tale și îi dau consistență. Identifică-le și povestește public despre ele. Nu te sfii să vorbești despre ce faci cu interes după orele de program.

O frază cu care să mergi mai departe? „Sunt mare pasionat de ______ (hobby-ul tău), iar asta mi-a adus ______ (ce te învață pasiunea respectivă).

  1. Motivația personală

În povestea ta, de ce faci ceea ce faci? Eroii clasici de poveste vor să stârpească răul, să facă dreptate, să ajute, să fie justițiari. Cu astfel de povești sunt oamenii obișnuiți. Care este crezul tău? Tu pentru ce lupți?

Fiindcă deși ai zile în care crezi că nu lupți pentru nimic, dacă nu ar exista un motiv cât de mic, crede-mă că nu te-ai mai da jos din pat.

În povestea brandului tău, care este „răul?” Poate fi o lege incompletă, un status-quo incorect, o lipsă, o greșeală, ceva nedrept, insuficient, inexistent etc. Acesta este inamicul. Vrei să stârpești inamicul cu metodele tale. Ești un erou în drum spre uciderea balaurului. Poate îți vine să râzi citind aceste rânduri, dar gândește-te la ceea ce fac oamenii profesional versus următorii balauri:

  • Neîncrederea
  • Stimă de sine joasă
  • Țesutul adipos în exces
  • Pierderea timpului
  • Hrana nesănătoasă
  • Indemnizațiile prea mici
  • Lipsa unei alternative
  • Lipsa unui cadru legislativ de reglementare
  • Necunoașterea
  • Lipsa educației
  • Burnout-ul
  • Monopolul etc.

Care este „balaurul” tău? Cine e inamicul? Cum îți propui să lupți împotriva lui? Prin ce metode specifice?

Ce înseamnă povestea brandului personal?

Motivația ta poate deveni în acest caz

  • Să arăți că se poate altfel
  • Să inventezi o nouă cale
  • Să inventezi o nouă tehnologie
  • Să creezi o nouă metodă
  • Să construiești un business nou
  • Să ajuți printr-o Fundație
  • Să susții o inițiativă legislativă printr-un ONG
  • Să fondezi o companie
  • Să creezi o procedură nouă
  • Să arăți pur și simplu că se poate altfel!

Dă formă poveștii tale cu fraza „Misiunea mea este să _____”.

Observi cum ai o motivație, doar că până acum nu ți-a fost evidentă? În povestea brandului tău ești eroul care luptă împotriva inamicului. Povestea ta devine lupta în sine, cu doi pași înainte și trei înapoi, cu adversități, răni, vânătăi, lecții învățate și împliniri.

Cum scrii o poveste de brand ispirațională?

Ca să fie inspirațională, povestea ta trebuie să fie autentică și adevărată. Ceea ce spui că ai făcut, să poată fi demonstrat. Să te ții de cuvânt în privința a ceea ce spui că vei face. Să nu prezinți lucrurile perfect, ci adevărat așa cum s-au întâmplat.

Nimic nu ucide o poveste personală bună decât „fake it till you make it”. De ce? Același Internet care face posibile branduri personale astăzi reprezintă o cale de propagare atât de rapidă și de impact, încât dacă minți, trunchiezi adevărul sau îl omiți, riști ca brandul tău să fie uitat într-o săptămână.

Ce faci după ce ai scris povestea ta brand personal?

După ce identifici și scrii povestea de brand personal, este timpul să o comunici cu publicul tău, folosind mai ales Internetul. Online-ul te ajută să ajungi cu povestea ta la sute și mii de oameni. Comunici povestea de brand personal cu scopul precis de a monetiza și a trăi lifestyle-ul dorit din asta.

Întrebări frecvente

Începi prin identificarea valorilor tale personale, intrinseci, imprimate de părinți, bunici, familie și societate când erai copil.

Toate cele 4 elemente sunt importante, dar motivația personală joacă un rol deosebit. Ea justifică de ce faci ceea ce faci.

Nu prea. E ca și cum vrei să construiești o mașină, te oprești la caroserie și te întrebi dacă va merge…

Trebuie să cauți firul roșu al existenței tale, pe care îl avem cu toții. Pornește de la valorile personale din copilărie și ajunge în ziua de azi.

 

Shine On,
Manu

 

Foto de pe Unsplash.com