Cine are un branding personal bun? Exemple de profesioniști cu branduri personale din România și străinătate

Cine are un branding personal bun? Exemple de profesioniști cu branduri personale din România și străinătate

Ultima dată când am pus întrebarea “cine credeți că are un brand personal bun?”, a fost la Cursul Intensiv de Brand Personal. Eram online pe Zoom cu cei 15 cursanți când le-am adresat această întrebare. Am deschis cutia Pandorei.

Răspunsurile au fost atât de variate…Am auzit nume de vedete, prezentatori TV, politicieni, influenceri pe Instagram sau VIP-uri. Până la urmă, fiecare respondent a avut dreptate. Oamenilor le place cine le place. Fiecare percepem diferit ideea de brand. Este o chestiune de gusturi, care nu se discută.

Scopul meu este să te înzestrez cu putere. Iar cunoașterea înseamnă putere. Prin munca mea, îmi doresc să te informez corect despre brandingul personal. Există repere clare oferite de marketeri în ceea ce privește ce este un brand personal bun, ce acțiuni face, cum aduce valoare pe piață, cum se prezintă și cine e deja acolo.

Cuprins:

Confuzia brand personal – vedetă

Uneori după ce întreb „Cine crezi că are un brand personal bun?” sunt rostite numele unor vedete. Nu e nimic greșit să apreciezi o vedetă, dimpotrivă. Înseamnă să apreciezi pe cineva talentat la ceva, care este influent și foarte popular. Vedete există de zeci de ani. De obicei vedetele provin din lumea artelor și sportului. Li se mai spune „performeri”, în sensul că apar, „performează” pe scene și stadioane.

Sunt propulsate spre succes de mass media, în special de televiziune. Cele mai cunoscute vedete mondiale și românești sunt cântăreți, actori, prezentatori TV & radio sau sportivi. Au în spate agenții de management al imaginii și departamente de Public Relations. Sunt vedete, dar nu sunt neapărat branduri personale.

Câteva exemple de vedete din România și afara țării populare momentan: Smiley (muzică), Beyonce (muzică), Salma Hayek (actorie), Tom Holland (actorie), Lionel Messi (sport) etc.

Există vedete care sunt și branduri personale: Baschetbalistul Michael Jordan se numără printre favoriții mei când vine vorba de oameni talentați ajunși vedete cu brand personal puternic.

Confuzia brand personal – VIP

Apoi există confuzia cu VIP-urile. Un VIP este o persoană populară la scară largă, care se bucură de tratament preferențial. Un VIP poate proveni din sfera artelor, din sport, politică sau înalta societate. Un exemplu actual de familie VIP este clanul Kardashian din SUA. Fără să fie un brand personal, Kim Kardashian se află în topul VIP-urilor mondiale în ultimii ani.

Există VIP-uri care sunt și branduri personale: Oprah este exemplul pe care îl studiez și îl ofer cel mai des.

Confuzia brand personal – Influencer

În cele din urmă, există și confuzia cu Influencerii și persoanele care au succes datorită rețelelor sociale, îndeosebi Instagram. Denumirea de „influencer” a fost dată de specialiștii în marketing ca să definească persoane cu conturi pe rețelele sociale, care au abilitatea de a influența potențialii clienți ai unui serviciu sau produs prin recomandări pe social media. Influencerii se pot bucura de succes și popularitate, dar nu sunt automat branduri personale.

Influenceri celebri (conform numărului de followers) sunt Kylie Jenner, Chiara Ferragni la nivel internațional, și în România, Laura Giurcanu sau Adelina Pestrițu.

Vedetă, VIP, celebritate, influencer…brand personal?

În ultimii ani linia dintre vedetă, celebritate, VIP și influencer s-a topit, astfel încât există numeroase celebrități devenite influenceri. Exemple internaționale sunt actorul The Rock, fotbalistul Cristiano Ronaldo, sau cântărețele Taylor Swift și Ariana Grande. Majoritatea acestor persoane au o influență puternică pe social media și pot angrena mase impresionante de urmăritori în inițiativele lor.

Să vedem acum unde se încadrează brandingul personal în conversație…

Ce este un brand personal?

Cel mai simplu mod de a afla unde se încadrează brandul personal în conversație este să ne uităm la definiție.

Sintagma „brand personal” a fost formulată în anul 1997 de marketerul Tom Peters, în acest articol din revista Fast Company. În 1997 existau vedete, VIP-uri și celebrități, nu și influenceri.

Peters, un specialist cunoscut în domeniul marketingului din SUA, s-a referit atunci la brandingul personal ca o ramură nouă a marketingului adresată indivizilor (prin opoziție cu brandingul existent până atunci, al mărcilor de companie).

Conform lui Peters, întrucât numărul de absolvenți cu aceleași abilități profesionale creștea anual, pentru a se putea angaja viitorii profesioniști aveau să fie nevoiți să se diferențieze prin tehnici specifice de poziționare, nișare, comunicare a poveștii proprii.

În 1997, Peters a intuit nevoia de diferențiere între indivizi tradusă prin „branding personal” în domeniul corporațiilor. 20 de ani mai târziu, profeția lui este certitudine. Astăzi nu doar angajații corporate au nevoie de un brand personal, ci mai ales antreprenorii.

Când tu și alți 1000 de profesioniști terminați aceeași facultate în același oraș și vreți să vă deschideți biroul de arhitectură, cum o să știe clienții să vină la tine, nu la cei 999 de colegi absolvenți?

Dacă ești antreprenor și te întrebi „am nevoie de brand personal?”, să știi că Da, ai nevoie!

Momentan există nenumărați antreprenori care au branduri personale. Printre ei, brand personal bun au Gary Vee, Tony Robbins, Oprah, Elon Musk, Michelle Obama, Richard Branson, Neil Patel sau Marie Forleo.

Unii dintre ei, precum Oprah, sunt – așa cum am arătat – și celebrități. Tony Robbins este o fostă vedetă a marelui ecran devenit brand personal. Dar nu toți sunt vedete, evident. Elon Musk este un inventator. Gary Vee e un fost pasionat de multimedia devenit brand personal în domeniul marketingului online și-al social media. Michelle Obama e un VIP, doar este fosta Primă Doamnă a Americii, dar și-a conturat ulterior un brand personal autentic și foarte influent.

Un brand personal, așa cum l-a definit în 1997 Tom Peters, este brandul unui profesionist care are o meserie sau creează acea meserie. Acest profesionist are o motivație personală de a educa societatea despre profesia sa, construind în același timp o moștenire concretă pentru generațiile următoare.

Care sunt caracteristicile celor mai bune branduri personale și exemple concrete de profesioniști

  1. Profesionistul are o misiune clară

Un brand personal își articulează precis, public, misiunea. Fie că dorește să contribuie, să ajute, să educe, să transforme, să inoveze șamd, îi poți înțelege misiunea imediat.

Cine are un brand personal bun? Exemple de profesioniști cu branduri personale din România și străinătate

Aceasta urmează să fie îndeplinită de el și/sau echipa sa pentru ca alți oameni să trăiască sau să muncească mai bine. Motivația unui brand personal este intrinsecă și orientată către auto-împlinire și împlinirea celorlalți.

Elon Musk are misiunea personală de a face călătoriile pe Marte accesibile pentru populație până în anul 2029, de exemplu.

  1. Brandul e accesibil, familiar, apropiat

Termenul englezesc corect este „relatable”. Pe lângă accesibilitate, relatable se referă și la familiaritate. Un brand personal bine făcut e al unui om, pentru alți oameni. Nu e vorba de un portret de robot, nici de un semi-zeu atotștiutor sau Doctorul Strange din seria Spiderman.

Cine are un brand personal bun? Exemple de profesioniști cu branduri personale din România și străinătate

E vorba de marca personală a unui profesionist real cu o poveste reală de viață și carieră, în povestea căruia ceilalți oameni se regăsesc.

Oprah are un brand personal familiar cu multe femei din întreaga lume. Familiaritatea s-a stabilit prin povestea proprie bine conturată, care vorbește despre suișuri și coborâșuri atât personale, cât și profesionale.

  1. Oferă o experiență unică

Prima condiție pentru succesul unui brand personal este prima condiție pentru orice tip de brand…Să livreze ceea ce spune că livrează în manieră excelentă și personală. Nu se poate construi brand personal cu produse copiate, aflate peste tot, deficitare sau mediocre. Când produsul nu e bun și clientul nu primește ce i s-a promis, acest fapt se poate întoarce ca un bumerang.

Cine are un brand personal bun? Exemple de profesioniști cu branduri personale din România și străinătate

Brandul personal știe ce spune, cercetează mult pe subiectul în care e specialist, citește, se informează, este sursă de inspirație pentru alții. Când spune ceva, știe exact despre ce e vorba. Când promite ceva, se ține de cuvânt. Când livrează, o face în baza personalității proprii și cu profesionalism.

Dacă îi lipsesc cunoștințele tehnice, profesionale, brandul personal poate compensa cu pasiunea. De aceea, se poate construi brand personal cu pasiune, de la vârste fragede, fără să fie nevoie de decenii de experiență. Pasiunea poate compensa lipsa de cunoștințe tehnice.

Un brand personal tânăr, bine conturat, este al activistei Greta Thunberg.

  1. Brandul aduce valoare societății

Despre cum poate crea valoare zi de zi un brand personal am scris pe larg în acest articol.

În ce moduri cineva este valoros înseamnă lucruri diferite pentru oameni diferiți. Dar un numitor comun al valorii e când profesionistul ajută, contribuie, se ține de cuvânt și face ceea ce spune că face. Valoarea este oferită prin acțiuni și informații concrete, prin care profesionistul rezolvă o problemă specifică a societății, creează conținut accesibil gratuit bazat pe învățăturile sale, acționează ca un mentor pentru generația actuală, este accesibil și generos.

Cine are un brand personal bun? Exemple de profesioniști cu branduri personale din România și străinătate

Valoarea se percepe în timp. Ca un profesionist să ajungă să fie considerat valoros este nevoie să fie perseverent și să treacă testul timpului.

Tony Robbins este un brand personal foarte popular, care domină piața dezvoltării personale de este 40 de ani.

  1. Brandul e creat în baza unei personalități magnetice

Obișnuiam să râd când auzeam de „personalitate magnetică”, însă astăzi știu că magnetismul e real. E vorba de valori puternice care se regăsesc într-un profesionist. Odată ce aceste valori se regăsesc în altcineva produc senzația de „chimie cu acea persoană”, de legătură strânsă la nivel spiritual, care nu poate fi explicată.

Ideea principală a brandingului este să ajute profesionistul să se diferențieze. Dacă e ceva ce oricine dorește să aibă brandul propriu trebuie să facă, e să își găsească unicitatea. Dacă ești ca toată lumea și faci ce face toată lumea, nu faci branding eficient și nu ai cum să construiești un brand personal bun.

Magnetismul există în fiecare profesionist și e dat de valorile personale și de personalitate în primul rând.

Cine are un brand personal bun? Exemple de profesioniști cu branduri personale din România și străinătate

Un brand personal puternic se diferențiază în primul rând printr-o personalitate interesantă: fie râde mult, fie este foarte serios, fie e curios sau vorbăreț, fie e optimist din naștere, fie este un bun analist, are darul vorbirii, este forte bun tehnician, fie dansează sau se mișcă mult etc.

Marie Forleo promovează cursuri prin care să îți găsești creativitatea. Este o autoritate în domeniu la nivel internațional și și-a construit brandul personal dansând hip-hop.

  1. Vinde ceva concret și ireproșabil: un produs, un serviciu sau program

Așa cum am spus, brandul personal lasă o moștenire lumii, ceea ce înseamnă că motivația sa este mai mare decât pur și simplu a vinde niște produse.

Dar la sfârșitul zilei, este vorba despre produse! Brandul are nevoie de produse vandabile, altfel de ce să mai facă branding? La ce ar mai avea nevoie de marca personală, dacă nu ar vrea să vândă ceva? (să nu uităm că brandingul personal este o ramură nouă a marketingului; marketingul este domeniul care susține vânzările prin faptul că trezește interesul consumatorilor. Nu degeaba se spune „nu poți vinde nimic fără marketing!”)

Cine are un brand personal bun? Exemple de profesioniști cu branduri personale din România și străinătate

Un brand personal bine făcut are produse unice, ușor de recunoscut, pe care multă lume interesată de nișa respectivă le cunoaște ușor.

Lorand Soares Szasz este unul din profesioniștii autohtoni care fac bine branding personal. Produsul său actual este Upriserz, este o platformă de educație antreprenorială unică în România. Efortul conjugat al brandului Lorand Soares este să genereze cât mai mult interes pentru produsul său, Upriserz.

  1. Metoda proprie

Un brand personal bun creează ceea ce vinde în baza unei metode unice, a unei „legi” proprii. Nu te gândi la lucruri complicate neapărat sau la ceva genial. Nu trebuie inventat un vaccin zi de zi! Este suficientă o metodă pe pași sau un model în 5 trepte. Metoda proprie de producție poate fi o formulă dezvoltată de profesionist, un patent, o invenție, o joacă personală etc.

De obicei majoritatea brandurilor personale au o metodă proprie sau un model bine pus la punct. Acest model este unic, nu e copiat de altundeva. De cele mai multe ori e rezultatul combinării și distilării mai multor idei, procese, industrii etc.

Cine are un brand personal bun? Exemple de profesioniști cu branduri personale din România și străinătate

Vreau să spun că nu este nevoie să fii 100% inventator ca să faci brand personal. Nu trebuie să inventezi ceva important la fiecare 5 ani ca să ai marca proprie. Trebuie doar să vrei să lași o moștenire.

Mirela Retegan este o antreprenoare cu brand personal bine făcut în România. Mirela este o personalitate jucăușă, iar misiunea ei este să popularizeze educația prin joc și joacă, inspirată de experiența proprie cu fetița ei. Produsul său cel mai popular, trupa Gașca Zurli, performează pe modelul joc-joacă.

  1. Brandul personal are influență

Întreabă orice antreprenor la cine se gândește când spune „antreprenor de succes” și sunt mari șanse să auzi numele lui Richard Branson. Fondatorul mărcii Virgin este un brand personal renumit. Cum a ajuns atât de popular?

Prin creșterea constantă a influenței. Un brand personal este un lider de opinie în industria din care provine sau pe care o inventează chiar el. Acest leadership se construiește în timp, nu este un succes peste noapte. Pentru a avea influență, e nevoie să fii serios, de încredere, să faci ce spui că faci, să oferi valoare și să ai carismă.

Cine are un brand personal bun? Exemple de profesioniști cu branduri personale din România și străinătate

În zilele noastre, influența se realizează cel mai ușor prin publicarea de conținut educațional și informațional în mediul online. Blogul, vlogul sau podcastul sunt unele excelente de creștere a influenței.

Când brandul personal este influent, numele său se aude în majoritatea conversațiilor despre industria respectivă. Paul Olteanu este un brand personal influent în domeniul educației despre neuroștiință în România. Produsul său excepțional, podcastul mind Architect, ajunge la milioane de oameni anual.

A avea influență ca brand personal într-o anumită industrie este similar cu a fi expert. Expertiza se dovedește public online și offline.

  1. Brandul personal creează impact 

Așa cum am văzut la punctul 8, un brand personal are influență pe piață. Odată ce devine influent, este un reper pentru ceilalți. Industria se raportează la el, la fel și potențialii clienți. Cu cât este mai influent, cu atât se găsesc mai mulți oameni care vor să lucreze cu el.

Cine are un brand personal bun? Exemple de profesioniști cu branduri personale din România și străinătate

Așa se naște impactul de brand. Un brand personal bun este ușor de recunoscut datorită impactului: comunică și ajută un număr mare de oameni. Fie că lucrează direct cu ei, fie prin produsele sale cu preț sau prin conținut gratuit, un brand puternic e accesat de sute, mii, chiar milioane de oameni interesați de ceea ce are de oferit.

Jay Shetty este un fost călugăr buddhist transformat în lider spiritual, expert în minfulness și dezvoltare personală, cu un impact internațional impresionant.

  1. Este motivațional și inspirațional

Un brand personal îi „ridică” pe ceilalți prin cuvinte și acțiuni care motivează și inspiră. De aceea profesionistul care își construiește marca personală este mai mult decât un bun vânzător. El se responsabilizează să transforme un status-quo, o atitudine sau niște oameni în ceva mai bun.

Prin acțiunile și vorbele sale îi inspiră pe ceilalți. Prin lecțiile pe care le prezintă public, motivează societatea să avanseze spre obiectivele propuse.

Cine are un brand personal bun? Exemple de profesioniști cu branduri personale din România și străinătate

Mark Manson este un fost blogger american devenit antreprenor și autor de cărți „self-help”, despre viață fericită, care motivează constant prin aparițiile sale online.

  1. Brandul personal este profitabil

Dacă spui branding, spui marketing. Dacă spui marketing, spui vânzări. Când spui vânzări, spui profit. Motivația intrinsecă diferă la fiecare brand personal, însă cât timp acești profesioniști construiesc o afacere, motivația lor extrinsecă este profitul.

Așa cum am arătat și la punctul 6, orice brand personal vrea să genereze vânzări sau să adune fonduri pentru o cauză. Nu se face branding personal de dragul brandingului personal. Ci pentru a genera profit și bunăstare pentru sine și alți oameni.

Cine are un brand personal bun? Exemple de profesioniști cu branduri personale din România și străinătate

Branding înseamnă business, iar business-ul este profit. Cât de puternic este un brand personal e determinat și de cât este de profitabil. Oamenii vor să facă afaceri cu oameni prosperi, nu faliți.

Mark Zuckerberg este fondatorul Facebook și unul din cei mai influenți lideri cu brand personal profitaibil personale din sectorul IT. Este și unul din cei mai bogați tineri din lume.

  1. E ușor de recunoscut

Un brand personal bun se detașează din mulțime prin personalitate unică și identitate vizuală coerentă și bine definită. A avea o marcă puternică înseamnă ca brandul să fie ușor recognoscibil mai ales vizual, dar și auditiv. Acest lucru se realizează prin culori puternice, logo care iese din mulțime, un „tone of voice” diferit, atitudine diferită de cea a majorității etc.

Cine are un brand personal bun? Exemple de profesioniști cu branduri personale din România și străinătate

Michelle Obama este un brand personal ușor de recunoscut datorită zâmbetului larg și părului negru, despletit, combinat cu atitudine de încredere în sine, vorbit răspicat, și prin faptul că poartă des culori.

Mark Manson, pe care l-am menționat la punctul 10, are un „tone of voice” curajos și direct, atât în scris, cât și audio și video. Mark este memorabil pentru că oferă informații valoroase despre o viață trăită mai bine, dar o face în manieră 100% personală, folosind cuvinte urâte fără rușine, ceea ce societatea descrie ca „un om spune lucrurilor pe nume’.

Gary Vaynerchuk este unul din cei mai prosperi și populari antreprenori actuali din America, cu afaceri diverse în domeniul multimedia, online și alcool. Este ușor de recunoscut pentru limbajul colocvial, un ton al vocii mai degrabă pițigăiat, faptul că vorbește repede, gesticulează mult și poartă ca semn distinctiv o căciulă neagră.

Întrebări frecvente

La nivel internațional: Michelle Obama, Marie Forleo, Jay Shetty, Neil Patel, Oprah Winfrey, Richard Branson, Michael Jordan, Sheryl Sandberg, Mark Zuckerberg, Mark Manson. În România: Mirela Retegan, Lorand Soares Szasz, Paul Olteanu.

Să ai o misiune clară, să fii familiar cu audiența, să ai produse vandabile ușor de recunoscut, să fii diferit, să îți promovezi unicitatea, să ai o identitate vizuală distinctă, să fii motivațional și inspirațional, să creezi impact și influență, să ai profit.

Identificarea valorilor personale și a motivației intrinseci pentru care faci ceea ce faci.

Este dificil spre imposibil și contra-productiv pentru banking. Brandingul este o disciplină a marketingului. Marketingul servește vânzărilor. Vânzările aduc profit și cresc o afacere. Deci branding înseamnă afacere.

 

Shine on,
Manu

 

Fotografii de pe Unsplash.com.