20 de soluții să creezi o poveste inspirațională de brand personal
De ce este important să ai o poveste de inspirațională de brand personal? Pentru că oamenii iubesc poveștile. S-au născut și au crescut cu ele . Nimic nu bate o poveste bună. Nici cifre de afaceri, rezultate financiare, grafice sau procente nu cuceresc mai mult inima unui potențial client ca o poveste bună de brand.
Construirea brandului personal implică identificarea, scrierea, comunicarea și monetizarea poveștii tale proprii de viață și muncă.
Cuprins
- De ce sunt poveștile atât de căutate?
- 20 de sugestii să îți creezi povestea de brand personal
- Cine ești
- Valorile personale
- Educația formală
- Educația informală
- Talentele tale
- Experiența ta practică
- Momentul de criză/Pivotare
- Hobbyurile tale
- Motivația personală și profesională
- Viziunea ta
- Misiunea de brand personal
- Localizarea brandului personal
- Echipa ta
- Produsele tale de brand personal
- Metoda brandului personal
- Comunitatea de brand
- Identitate vizuală a brandului personal
- Conținutul pe care îl postezi
- Cuvintele de brand personal
- Experiența consumatorilor
- Fiecare brand este unic
- Întrebări frecvente
De ce sunt poveștile atât de căutate?
Pentru că înainte de orice, suntem ființe emoționale. Ne place să fim alături de alți oameni și ne plac poveștile. Ele fac parte din ADN-ul uman. Ca specie, am evoluat împreună, în triburi, cu povești. Se spune că poveștile există de când omul a descoperit focul.
Odată cu apariția focului, oamenii primitivi s-au adunat în grupuri în jurul flăcării acum aproximativ 400.000 ani. Pentru că orele cu lumină au crescut, a fost nevoie să își umple diferit timpul. Așa au început să își împărtășească experiențe sub formă de povești, în jurul focului.
Poveștile fac lumea să se învârtă. Ele sunt transmise din generație în generație, propulsate de existența Internetului.
În plus, ne plac eroii curajoși. Ne place când sunt depășite obstacolele și totul se termină cu bine. Iubim să vedem creativitatea altor oameni de a răspunde la provocări.
Poveștile sunt de 22% mai ușor de reținut decât faptele. În societatea actuală ultra-expusă la informație, faptele se uită repede. Ce rămâne cu noi e povestea.
Ca brand personal, ai nevoie să spui o poveste bună. Ca să fii ținut minte.
Iată 20 de sugestii să îți creezi povestea de brand personal
- Cine ești
Fără să te complici prea mult, pur și simplu fă ce fac eroii principali din povești. Prezintă-te! Spune cine ești, cum te numești, cum te descriu ceilalți, cum te consideri tu. Oferă detalii evidente („am părul șaten și 1.75cm”) și detalii mai puțin cunoscute, fiindcă ele te fac mai interesant.
Ai grija ca informația pe care o dai despre tine să fie relevantă pentru publicul-țintă. Înainte de a spune cine ești, întreabă-te Ce vor oamenii care citesc sau ascultă să știe despre tine?
- Valorile personale
Brandul personal și valorile personale sunt strâns conectate. Brandul practic izvorăște din valorile tale. Am scris despre importanța valorilor în acest articol. Ele sunt punctul de plecare din povestea ta. Cu toții avem valori imprimate în copilărie, care apoi determină parcursul nostru personal și profesional.
Vorbește despre valorile tale ca parte din povestea ta. De unde vii? Ce anume ai îmbrățișat în copilărie, care determină existența ta ca adult astăzi? De exemplu, să prioritizezi familia? Să nu faci lucrurile de mântuială, ci să le faci bine? Să îți iubești aproapele? Să fii respectuos? Sau poate că o carieră stabilă e cel mai important lucru în viață?
- Educația formală
Brandul personal este brandul unui profesionist. Ai nevoie să arăți că din punct de vedere al meseriei sau al profesiei, ești calificat să faci ceea ce faci. Ce studii ai?
Povestește despre studii, despre școlile pe care le-ai frecventat și când. Ce ai învățat la fiecare etapă? Cum de ai ales o școală și nu alta?
În cazul în care există mai multă pasiune decât educație formală în povestea ta ( de exemplu dacă momentan ești caligraf și ai învățat caligrafie pe cont propriu versus a fi urmat cursurile unei școli specializate), povestește despre pasiunea ta. Cum ai început? Cum de o cultivi și astăzi? Ce te-a învățat?
- Educație informală
Noi, românii, avem o vorbă: „are școala vieții”. Dacă educația formală ne învață pe toți același lucru din manual, în baza unei curricule, educația informală este cea dobândită fără manual. Ca de exemplu să fii bun la vânzări sau negocieri: poate în copilărie ai fost fratele mai mic, veșnic în negocieri cu frații mai mari pentru o jucărie.
Educația informală o întregește pe cea formală. Degeaba termini Contabilitatea cu nota 10 dacă nu poți lucra cu alți oameni, să ai clienți.
Când nu mai e vorba de educație dobândită din manuale, tu la ce ești foarte bun? Împărtășește la ce ești bun în afara școlii cu ceilalți oameni. E vorba de super-puterile tale. Când educația formală, care dă societății profesioniști pe bandă, se termină, diferențiatorul între profesioniști îl face tocmai educația informală.
Ce te-a învățat viața până acum, ce poți povesti mai departe?
- Talente
După ce povestești despre ce cursuri formale ai urmat și ce te-a învățat până acum viața, este momentul să vorbești și despre talentele tale.
Ce sunt talentele?
Sunt lucruri pe care le faci bine pentru că sunt moștenite din familie. Dacă tatăl tău a fost baschetbalist, a trăit și a muncit pentru baschet, sunt mari șanse să faci același lucru. și să fii foarte bun la asta. Talentul e moștenit genetic în oarecare măsură.
Sau poate că părinții tăi au iubit baschetul, dar nu l-au practicat vreodată. Pentru tine și-au dorit altceva, așa că ți-au creat premisele necesare să practici baschetul.
Poate ai practicat baschet fiindcă „așa a fost să fie” sau ți-a plăcut mult. În oricare situație te afli, vorbește despre talentele tale. Ele sunt un diferențiator puternic. Vor face ca povestea ta de brand personal să fie și mai interesantă.
- Experiență practică
Degeaba înveți dacă nu practici, nu-i așa?
Cu experiența practică, prin numărul de cazuri pe care le-ai rezolvat, clienții ajutați, coletele pregătite etc. ai întregit noțiunile tehnice dobândite prin educația formală.
În povestea brandului tău, să vorbești despre cazuri, spețe, situații, oameni din munca ta este esențial. A face dovada experienței practice („expertiza ta”) te face credibil, îi face pe oameni să își crească încrederea în tine și să prindă curaj să apeleze și ei la tine.
- Momentul de criză/Pivotarea
Criza antreprenorială lovește orice profesionist care la un moment dat decide să înceapă un proiect pe cont propriu. În povestea brandului unui antreprenor, ea reprezintă intriga. Care este acel moment în care ai luat decizia că schimbi ceva fundamental în modul în care trăiești și lucrezi?
Când, cum, de ce, în ce condiții ai acceptat criza antreprenorială și ai devenit antreprenor? povestește public despre ce ai făcut, fiindcă în felul acesta vei inspira mulți oameni, îi vei motiva și le vei da încredere.
- Hobbyuri
Cm scriam și aici, hobby-urile joacă un rol esențial în povestea brandului tău. Ele sunt desconsiderate de multe ori, și pe nedrept. „De ce ar vrea oamenii să știe ce fac în timpul liber?” sau „Pe cine interesează ce fac eu acasă?”
Ai fi uimit să afli că toți vrem să știm detalii interesante, din spatele culiselor muncii unui profesionist. Avem nevoie să știm ce îl pasionează, fiindcă în esență noi, oamenii, suntem ființe pasionale.
Hobby-urile joacă un rol extrem de important în povestea brandului personal. Ele te fac interesant. Ele cer cititorului să îți acorde atenție mai departe. Fac din tine un personaj misterios, diferit, cu preocupări diverse, altele decât munca.
- Motivația personală și profesională
Toate elementele unei povești de brand personal sunt importante: valorile, experiența, hobby-urile și motivația.
Dar cea mai importantă este motivația. De ce, am scris pe larg în acest articol. Fără motivație, nu ai brand personal. Punct.
- Viziunea
În povestea brandului personal, unde vrei să ajungi e la fel de important cu cine ești și unde te afli acum. Oamenii care vor citi povestea ta vor să înțeleagă cine ești, ce faci acum și mai ales, încotro te îndrepți.
Când îți înțeleg viziunea, o vizualizează cu tine. Când o vizualizați împreună, devin ambasadorii tăi de brand, purtătorii de porta-voce. Cum sună pentru tine „Viziunea mea este un computer pentru fiecare elev” spus de un brand personal care luptă pentru introducerea unei Legi care să dea bani fiecărui copil să își cumpere PC acasă? Puternic, nu-i așa?
Viziunea, unde vrei să ajungi în viitor, este foarte importantă în povestea brandului personal.
- Misiunea
Odată ce îi cunoști viziunea și o faci publică, ai nevoie să prezinți și cum o vei îndeplini. Așa apare pe scena brandului personal misiunea. Misiunea este așadar partea din povestea ta care pune în aplicare viziunea.
Este esențială ca oamenii să te înțeleagă. Degeaba Elon Musk ar fi inventat sateliții săi, dacă nu și-ar fi luat timp să explice exact care e misiunea acestor sateliți: să ofere Internet mai bun și mai ieftin omenirii.
Misiunea unui brand personal este deseori omisă, din păcate. Focusul prea multor profesioniști este pe produsul perfect, cu prezentarea perfectă pe website-ul perfect.
Nu de perfecțiune e nevoie ca oamenii să investească în lucrul cu tine, ci de explicarea clară a misiunii tale. Când îți înțeleg misiunea, oamenii devin soldații care luptă alături de tine a îndeplinirea ei.
- Localizarea brandului personal
Nu degeaba social media funcționează pe principiul geo-localizării. Vrem să știm poveștile oamenilor din apropierea noastră. Vrem să știm unde locuiesc eroii noștri cotidieni. Așa că prezintă povestea locului în care muncești acum. Ce e acolo? Care sunt condițiile? Cum pot oamenii să lucreze cu tine din locul în care te afli? etc.
- Echipa
Poveștile sunt mai interesante când, pe lângă personajul principal, mai sunt și alte personaje care dau viață narațiunii. Cine este alături de tine, în povestea ta?
Cine a fost acolo la început? Cine continuă să fie și acum? Cine ți-a dat cel mai bun sfat? Cine te-a ajutat cel mai mult? Cine luptă acum cu tine împotriva „inamicului” care face misiunea ta și mai clară?
Așa cum consumăm povești aproximativ din naștere, în același fel nu vrem să fim singuri și să lucrăm cu lupi singuratici. Nu fi lupul singuratic!
- Produsele pe care le oferi
Brandul personal este brandul unui profesionist care oferă produse sau servicii unui public-țintă. Obiectivul principal al brandului personal este să obțină profit. E ceva ce face lumea afacerilor să se învârtă, ceva ce și tu și eu ne dorim pentru noi, și ceva de care nu e cazul să te rușinezi.
Nu e nimic rușinos să vrei bani pentru tine, brandul și afacerea ta.
Câștigurile se fac atunci când brandul personal are produse, pe care le vinde cu oferte publicului-țintă. Acest public selectat așteaptă să îi spui ce să cumpere de la tine. Când nu o faci, povestea ta e incompletă. Din momentul în care ai ceva de vândut, ca brand personal misiunea ta e să faci produsele parte din povestea brandului.
Vorbește fără rușine, direct și clar, despre produsele tale. În felul acesta ajuți oamenii să înțeleagă ce oferi și cum pot lucra cu tine.
- Metoda proprie
Astăzi toată lumea vinde produse. Este un standard în vânzări. Nu ai produse, nu ai ce vinde…corect?
Ca brand personal, tocmai ca să te diferențiezi, ai nevoie să creezi produse bazate pe o metodă proprie. Metoda poate fi un proces în 4 pași inventat de tine sau adaptat după un standard universal. Mai poate fi formată prin compilarea mai multor metode deja existente.
E foarte important să ai o metodă proprie și să o comunici ca parte din povestea ta. La finalul zilei, ceea ce îți dorești e ca oamenii să spună „îl cunosc pe acel profesionist, e cel cu metoda XYZ!”
- Comunitatea brandului personal
Pe măsură ce vei expune povestea brandului personal cu diferite ocazii, vei vedea cum în jurul tău se strâng oameni cu valori și interese comune. Acei oameni formează comunitatea ta de brand sau familia ta extinsă.
Este nevoie să vorbești despre acești oameni, să le saluți eforturile de a-ți fi alături, să le dai tag pe rețelele sociale, să îți arăți recunoștința că sunt acolo pentru tine și să le saluți progresul. Un brand personal este despre comunitate.
Brandul în sine e nul dacă nu deservește cuiva. Comunitatea ta e principalul tău beneficiar. Fă din comunitate un subiect predilect în povestea ta!
- Identitatea vizuală
Brandingul personal poate fi o poveste memorabilă, dar hey, tot ramură a marketingului rămâne! Să dăm marketingului ce-i al marketingului!
Marketingul operează cu identități vizuale și așa ar trebui să faci și tu. Pe lângă tot ceea ce ești ca om, de la înfățișare fizică la aspecte emoționale, spirituale și mentale, ai nevoie de un logo, un slogan, culori de brand, fotografii șamd.
Identitatea vizuală va întregi povestea ta. Asigură-te că o expui des, mai ales în mediul online. Vrei ca oamenii să te asocieze cu logo-ul tău rapid, cu o anumită culoare și un anume tone of voice.
- Conținutul online
Ce postezi și cum postezi sunt elemente foarte importante ale poveștii brandului personal. Mai ales prezența pe social media!
Cât de aliniat este conținutul tău online cu cine ești, cu valorile tale, misiunea, viziunea sau identitatea vizuală?
O postare nu este doar o postare, este o parte din povestea ta. Conținutul pe care îl plasezi trebuie să fie strategic, să aibă sens în propria poveste de brand și să fie parte integrantă din aceasta.
- Cuvintele de brand
Cuvintele care se spun despre brandul tău nu sunt simple înșiruiri de litere. Ele sunt expresia exterioară a lumii tale interioare. Sunt deosebit de importante și de aceea le-am dedicat un întreg articol.
Cuvintele de brand întregesc povestea ta, îi dau greutate, îi dau substanță și o fac memorabilă.
- Experiența consumatorilor
Nimic nu spune o poveste mai bună despre un brand decât opiniile consumatorilor, este? A prezenta experiențele consumatorilor tăi de brand este esențial pentru succes. De ce? Fiindcă astfel alți oameni indeciși iau mai repede decizia de a lucra cu tine. Capătă curaj când citesc poveștile de succes ale unor oameni cu trup și suflet și probleme similare.
Cea mai bună publicitate nu este să vorbești tu despre cât ești de bun ca brand personal, ci consumatorii.
În povestea brandului tău, vorbește despre diverșii clienți pe care îi deservești. Fă loc poveștilor lor în povestea ta. Asigură-le scena pe care să urce pentru a fi aplaudați. Vei avea astfel cei mai înfocați suporteri de brand personal.
Fiecare brand este unic
Acestea sunt 20 de sugestii testate de mine și clienții mei de a-și construi povestea inspirațională de brand personal. Cu siguranță mai sunt și altele. Nu uita că doi oameni nu sunt identici, și două branduri personale la fel. Fiecare brand e unic. ce funcționează pentru tine poate nu funcționează pentru altcineva.
Aceste 20 de sugestii sunt o rețetă cu care mergi la sigur în povestea brandului tău. Dar nu sunt singurele ingrediente care funcționează. Cu siguranță mai sunt și altele. Ce ai încercat tu și merge?
Întrebări frecvente
Ce înseamnă povestea brandului personal?
O înșiruire logică, autentică și de cele mai multe ori cronologică de date, întâmplări și oameni din viața unui profesionist.
Cum să începi să îți scrii povestea de brand personal?
Cronologic, din copilărie. Cum ai crescut? Cine te-a crescut? Ce valori ți-au fost insuflate de mic?
Cât de important e să am povestea brandului personal?
Este esențial. Pentru că altfel, prezinți doar fapte. Faptele au de 22 ori mai puține șanse să fie memorate decât poveștile. Poveștile au impact emoțional, iar oamenii sunt ființe emoționale înainte de toate.
Povestea mea trebuie să fie de succes ca să aibă succes?
Nu. Dar trebuie să fie motivațională, inspirațională și să îi ajute pe oameni să muncească sau să trăiască mai bine.
Shine on,
Manu
Foto de pe Unsplash.com.