cum gestionezi brandul personal pe timp de criza,ghid de supravietuire,criza,situatii,neprevazute

Experimentăm cu toții de cel puțin o săptămână ceva ce nu ne-a mai fost dat să trăim până acum. Nu putem merge la birou. Școlile sunt închise. Restaurantele și cafenelele sunt închise. Peste tot se discută despre coronavirus.

Suntem sfătuiți să luăm „distanță socială”.

Este o măsură menită să ne păstreze sănătatea…Dar ce se întâmplă cu business-urile sau job-urile noastre în care noi, ca oameni, lucram cu alți oameni, în acest timp?

Eu continui să lucrez zilele acestea și întrebarea pe care o aud de mai multe ori pe zi este Ce fac cu brandul meu de profesionist în perioada aceasta de nesiguranță?

Încerc să îți răspund cu un mic Ghid de supraviețuire a brandului personal în contexte nefavorabile

Trăim momente de incertitudine, catalogate drept criză. Am studiat comunicarea de criză suficient în anii de studenție. Lucrarea mea de Licență la Facultatea de Relații Publice și Publicitate s-a numit „Crizele internaționale și cum le gestionăm”. Am hotărât să împărtășesc cu voi câteva principii de bază în comunicarea de criză.

  • În criză, cine nu comunică, pierde. Fii permanent în contact cu clienții tăi. Dacă taci, lași loc presupunerilor. Ia inițiativa de a dialoga cu publicul cel puțin o dată pe zi, pe orice canal consideri (Facebook, Instagram, LinkedIn sau YouTube) și o dată pe săptămână prin email.

Ca și coach, simt că am o responsabilitate sporită față de clienții mei zilele acestea. Starea lor de bine mă preocupă. Mă întreb constant cum îi pot ajuta? Cunoscându-i, le știu temerile, dar le știu și obiectivele. Sunt alături de ei să poată ajusta, continua și finaliza îndeplinirea lor. Vreau să îți mărturisesc și ție câteva din sfaturile utile pe care le ofer lor.

  • Mindsetul sau modalitatea cum ne raportăm la un eveniment este TOTUL. În criză, a-ți păstra luciditatea e un avantaj major. În timp ce frica e răspunsul normal, firesc și majoritar, cine poate rămâne lucid va avea de câștigat.

Ca strateg de branduri personale, știu că îndeosebi în perioade de instabilitate, a avea un brand puternic e un mare diferențiator. Mai știu că e prima „criză” prin care mulți dintre noi, antreprenori sau angajați trec. Realizez că puțini avem un plan de comunicare de criză ca branduri personale, pe care să îl punem acum în aplicare. Așadar, brandurile personale au nevoie să se adapteze acestui context pe măsură ce situația se derulează.

  • În criză, ca brand personal e nevoie să te miști repede. Nu e timp de prea multe scenarii. Păstrează-ți luciditatea și întreabă-te Ce vrei să ai când lucrurile vor reveni la normal? Vrei clienți? Vrei claritate? Vrei un site bine pus la punct?

1. Înțelegerea contextului

Sunt strategul care mereu spune celor care vor să își crească brandul personal „content is king”. În situații de criză, context is king. Când criza se desfășoară la ușile noastre, nu putem continua să vindem, să facem postări despre noi, serviciile și produsele noastre, fiindcă pur și simplu nu merge.

E nevoie să înțelegem contextul și să ne adaptăm lui: există o pandemie în derulare, adică o criză care ne poate afecta sănătatea întâi de toate.

Cu atâ mai mult cu cât este vorba de sănătate, oamenii (inclusiv NOI) sunt speriați. Toți resimțim stres și trăim în disconfort zilele acestea.

Primul lucru la care te invit să te gândești este CUM POT EU, PERSONAL ȘI PROFESIONAL SĂ LE DIMINUEZ CLIENȚILOR MEI FRICA? Sau CUM POT EU, PRIN CEEA CE ȘTIU SĂ FAC PROFESIONAL, SĂ LE INDUC O STARE DE BINE?

2. Rămâi relevant doar dacă îți păstrezi mantra de expert

Brand personal = brandul tău de profesionist. Rămâi în mantra de expert și continuă să faci postări cheie pentru publicul tău, din care oamenii să își ia valoare. Dacă ești tentat să postezi poze cu rafturi goale din Lidl pe paginile tale de business…just don’t! Cum te ajută asta ca expert în acest moment? Astfel de postări nu sunt menite să ne ajute, ci că ne crească anxietatea. Postând așa ceva, nu îți ajuți clienții, ci le crești nivelul de frică.

GÂNDEȘTE CONȚINUT VALOROS, DOCUMENTAT, LUCID ȘI NEUTRU DESPRE INDUSTRIA ÎN CARE ACTIVEZI.

3. Mută-te cât de repede poți online

Gândește-te CE POȚI FACE RAPID, CA SĂ TE MUȚI ÎN ONLINE? Prin online mă refer la wesbite, blog, webinarii, live-uri pe facebook cu mai mulți participanți, video pe YouTube sau pe Insta Stories etc. AI PUTEA CREA UN CURS ONLINE, DESPRE CEVA CE ȘTII? AI PUTEA COLABORA CU CLIENȚII TĂI ONLINE?

4. Investește în criză

Una din lecțiile principale despre situații neprevăzute pe care le-am învățat în corporație, în perioada 2008 – 2010 este CA SĂ FII PE PRIMUL LOC CÂND PIAȚA ÎȘI VA REVENI, TREBUIE SĂ INVESTEȘTI ÎN TIMP DE CRIZĂ. La nivelul brandurilor personale, investiția poate fi A) în bani, B) în timp sau C) în resurse.

O să insist pe timp și resurse.

Investește în educația ta. Pe măsură ce slăbești ritmul fiindcă scade cererea de pe piață, câștigi timp să îți acorzi timp ție. Citește, fă cercetare. Construiește blogul pe care tot spui că îl faci și nu ai avut timp. Fă teste de personalitate, ca să ajungi să te cunoști mai bine. Scrie ghiduri gratuite, ebooks, blog posts, scriptul la un podcast, scenariul la un insta story etc. Fă curâțenie în brandul tău: updatează-ți about-urile pe LinkedIn, Facebook sau Instagram. Adu informațiile despre tine la zi pe rețelele sociale. Mai lucrează la SEO pe site/blog.

Rezolvă chestiuni nerezolvate anterior. Întotdeauna e câte ceva de făcut cu brandul nostru!

Folosește timpul liber care vine automat din scăderea nivelului de business pentru a-ți consolida brandul. Odată ce situația va reveni la normal, vei avea un brand puternic și vei fi top of mind pentru clienții tăi.

5. Oferă, oferă, oferă

Cea mai bună strategie de branding personal din timpuri normale se aplică și în comunicarea de criză. Vrei succes, vrei clienți? Atunci OFERĂ INFORMAȚII gratuite.

Oamenii consumă social media cu 4 scopuri: educare, informare, entertainment și încurajare.

Vezi, nu am scris nicăieri că oamenii consumă Facebook ca să se alarmeze. Păstrează-ți calmul și luciditatea…iar asta se poate face mai ușor dacă ai grijă să rămâi în mantra de expert, cu care ți-ai și construit un brand personal.

Așadar oferă informație gratuită, educă oamenii despre ceea ce faci, distrează-i atât cât simți că o poți face și încurajează-i. Avem nevoie de toate astea, mai ales în vremuri nesigure, mai ales cât suntem izolați în propriile case.

În concluzie:

Criza se gestionează aici și acum. E greu să faci previziuni în criză și să ai claritate pe termen mediu și lung. Nu cere de la tine ceea ce nimeni nu poate să facă. Păstrează-ți luciditatea. Comportă-te ca un expert. Decide clar ce vrei să ai la finalul acestei crize. Comunică permanent cu publicul tău. Încurajează, educă, informează, distrează.

Și amintește-ți: TOTUL VA FI BINE!

Revin curând cu partea a II-a a acestui „ghid”. Sănătate vouă și celor dragi și să auzim de bine!

Shine On,

Manu