Brandul personal și reputația
Oamenii fac afaceri cu oameni pe care îi cunosc, îi plac, în care au încredere și pe care îi valorizează – Ty Bennett.
În economia zilelor noastre când oamenii fac afaceri cu oamenii, iar Internetul acționează ca o vitrină, reputația de profesionist joacă un rol esențial pentru succes. Oamenii vor să știe cu cine lucrează dinainte să semneze contractul. Opiniile despre un profesionist se propagă foarte repede cu ajutorul online-ului și mai ales al rețelelor sociale. A devenit un standard ca atunci când cauți o colaborare cu un profesionist, să îl „verifici” online. Ceea ce verifici este de fapt, reputația lui.
Ca profesionist vrei să ai o reputație pozitivă. Dar în ziua de azi, cu multă negativitate mai ales în mediul online și atâtea păreri nesolicitate, cum ajungi să ai reputația dorită fără să faci compromisuri? Există o formulă pentru reputație, pe care o împărtășesc cu tine în cele ce urmează.
Cuprins:
- De ce ai nevoie de reputație, dacă îți faci bine meseria?
- Importanța unei bune reputații pe timp de criză, pandemie, conflict
- Reputația și valoarea pe care o oferi
- Poți avea un brand personal bun fără reputație?
- Ce înseamnă reputație?
- Legătura dintre brand personal și reputație
- Care sunt beneficiile unei reputații bune?
- Alte beneficii ale unei reputații pozitive
- Reputația și factorul timp
- Formula de succes a reputației
- Reputația începe când vrei și nu se termină niciodată
- La ce să fii atent, să nu dăuneze reputației tale
- 8 metode prin care îți crești reputația
- Întrebări frecvente
De ce ai nevoie de reputație, dacă îți faci bine meseria?
A-ți face bine meseria în condiții de concurență extremă pe piață este o condiție sine-qua-non. Nu ești bun la ceea ce faci în ziua de azi, nu ai baza pe care să construiești o reputație. Nimeni nu vrea să vină la un neurochirurg care nu știe să opereze, nu-i așa? Cum ar fi să apelezi la un mecanic auto care nu știe să monteze roți?
Să știi ce faci profesional este o condiție obligatorie dar insuficientă în zilele noastre, când concurența pe majoritatea nișelor e acerbă. Este valabil indiferent de industrie (sunt puține acele industrii pe care nu s-a accentuat competiția încă).
Gândește-te la cât de suprasaturate sunt aceste industrii momentan:
- Coaching, dezvoltare personală și consiliere psihologică
- Beauty
- Wellness
- Design interior
- Consultanță de orice tip
- Multilevel marketing
- Online Education
- Social Media Management
- Online Marketing
- Design floral
- Organizare de evenimente
- Imobiliare
- Cofetărie și patiserie
- Fotografie etc.
Ca să ai succes, rețeta este să faci bine ceea ce faci + să îți creezi o reputație pozitivă în baza muncii tale.
Importanța unei bune reputații pe timp de criză, pandemie, conflict
Experiența anilor 2020-2022 ne arată că imprevizibilul, crizele, conflictele se pot produce oricând. Reputația bună este salvatoare mai ales în momentele dificile. Pandemia le-a revelat antreprenorilor cu afaceri de mici dimensiuni că, în timpuri dificile, nu mai este suficient doar să livreze produse excepționale. E nevoie să fie memorabili. Când este impusă distanțarea fizică, vrei ca oamenii să își amintească de tine, ce știi să faci, cum și de ce faci ceea ce faci etc.
Este riscant să te bazezi doar pe produse bune când știi că pot izbucni crize oricând. Cel mai bine este să continui să oferi calitate de excepție și să îți construiești activ, conștient și cu scop, reputația de expert.
Reputația și valoarea pe care o oferi
Șansele la o reputație pozitivă cresc atunci când brandul personal oferă valoare publică. A da valoare înseamnă să rezolvi o problemă specifică a societății/industriei/nișei în maniera ta unică.
Află cum poți aduce mai multă valoare oamenilor din acest articol.
Poți avea un brand personal bun fără reputație?
Dacă avem în vedere că a construi brand personal înseamnă a crea pe piață opinia pe care dorești să o creezi despre tine, răspunsul evident este Nu. Nu ai cum să ai un brand personal bun dacă nu te preocupi să îți construiești o reputație pozitivă.
Brandul personal și reputația sunt implicite. Un brand bine făcut se va bucura de o reputație bună.
Dacă nu te preocupi activ să îți construiești o reputație pozitivă, este dificil să ajungi să ai un brad personal influent, de impact și profitabil.
Ce înseamnă reputație?
Conform DEX, cuvântul „reputație” se referă la opinia publică, favorabilă sau defavorabilă, despre cineva.
Ca profesionist care construiește brandul personal, vrei ca oamenii să aibă o opinie favorabilă despre tine. Și nu doar favorabilă. Ci bazată pe adevărurile tale, crezurile personale și valorile proprii.
Pe scurt, vrei să fii perceput așa cum ești! Vrei ca oamenii să îl cunoască pe adevăratul Tu!
Legătura dintre brand personal și reputație
Brandul personal este ceea ce construiești și comunici cu ceilalți în mod conștient, controlat și cu scop. Este efortul proactiv pe care un profesionist îl depune cu obiectivul de a se face cunoscut pe piață și a crea o reputație pozitivă.
Reputația este reacția publică la construcția și comunicarea brandului personal. Este ceea ce percep ceilalți din cuvintele, atitudinile și faptele tale. Reputația se construiește prin ceea ce faci, spui și rezolvi pentru individ și societate.
Reputația este, așadar, un efect reactiv la un cumul de acțiuni proactive. Nu este suficient doar să vorbești frumos, trebuie să și faci bine. Când faci acțiuni bune, e nevoie să le prezinți în așa fel încât oamenii să înțeleagă ce faci. Acțiunile trebuie să fie utile, să îl ajute pe clientul ideal să își rezolve problema specifică și astfel să contribuie și la binele societății.
Între brand personal și reputație există o legătură strânsă. Sunt oameni care pun semnul egalității între brand și reputație. Printre ei se numără Jeff Bezos, CEO-ul Amazon, care a afirmat celebra „Brandul tău este ceea ce spun oamenii despre tine când nu ești în încăpere”.
Un brand personal autentic, articulat și solidar va beneficia de o reputație pe măsură. Oamenii vor să lucreze cu profesioniști cu reputație bună. Vor plăti oricât să lucreze cu tine dacă au o opinie bună despre tine.
Află din acest articol cum să îți construiești un brand personal bun.
Care sunt beneficiile unei reputații bune?
Reputația favorabilă construiește încrederea. Iar încrederea este moneda de schimb în afaceri: oamenii te plătesc dacă au încredere în tine.
Din această perspectivă, este corect să spunem că este esențial pentru un brand personal să câștige încrederea oamenilor.
Alte beneficii ale unei reputații solide
- Te diferențiezi mai repede și clar în fața competiției
- Găsești clienți mai ușor; oamenii practic vin atrași de reputația ta bună
- Stabilești parteneriate eficiente în condițiile tale, care să te reprezinte
- Poți crește prețurile la produsele, serviciile și programele tale
- Găsești mai ușor angajați când ai nevoie. Oamenilor le place să lucreze alături de oameni cu reputație bună
- Îți păstrezi clienții fideli, care vor cumpăra și mai multe produse și servicii
Reputația și factorul timp
Dacă am fi la o competiție de alergat, construcția reputației ar arăta ca un maraton, nu un sprint. Când abia începi, nu ai cum să ai o reputație. Ea se construiește pas cu pas, în timp, printr-o serie de acțiuni concrete.
Formula de succes a reputației
Reputație înseamnă să fii cine spui că ești, să faci ce spui că vei face, să ai ce spui că ai și să creezi valoare pentru societate cu toate acestea.
Pe scurt, iată cum arată formula reputației:
Ce spui + Ce faci + Cum ajuți clientul final & Cum ajuți societatea.
La început, tocmai pentru că ești începător, vei vorbi mai mult decât vei face. Nu ai cum să ajuți societatea până nu începi cu adevărat. Cât timp nu ai clienți, nu renunța să îți construiești reputația. Ce ai de făcut este să oferi informații valoroase despre tine și meseria ta o perioadă de timp de minim 3–6 luni.
După primele 3-6 luni în care oferi valoare proactiv, vei vedea că apar și primii clienți. Din acel moment, poți vorbi despre lucrul cu ei, impactul pe care îi ai, poți măsura și publica rezultatele etc. Mai sunt necesare încă 3-6 luni pentru a arăta pragmatic ce faci. Publicul iubește dovezile vii, fizice, palpabile! În tot acest timp, este nevoie să arăți exact cum ajuți clienții ideali și societatea la scară mai largă.
Până se vede la nivel societal cum ajuți, mai poate trece un an.
Așadar reputația de brand personal nu se construiește peste noapte sau într-o lună de zile. Estimez că o reputație pozitivă, bazată pe formula de mai sus, se realizează și stabilizează între 3-5 ani. Cu cât începi mai repede și mai conștient cu atât ai șanse să comprimi acest interval de timp și să obții o reputație bună mai devreme.
Reputația începe când vrei și nu se termină niciodată
Imaginează-ți reputația ta profesională ca o grădină frumoasă. Are nevoie să fie îngrijită încontinuu ca să rămână așa.
Construcția, creșterea și menținerea unei reputații favorabile reprezintă un proces care nu se termină niciodată. Nu poți lua pauză de la menținerea unei reputații solide, nici când lucrurile se complică sau devin dificile (din contră, mai ales atunci trebuie să continui).
Reputația nu este ceva ce poți cumpăra rapid, ci se dobândește în timp.
Gary Vaynerchuk este un antreprenor digital din Statele Unite, considerat unul din cele mai populare branduri personale ale momentului. El vorbește deschis despre cei 10 ani care i-au trebuit ca să ajungă unde e astăzi. În cartea sa, „Cum să dai lovitura”, Gary povestește că la început nu era nimeni care să vrea să asculte ceea ce avea de spus. Dar a continuat să o facă oricum. Astăzi, podcastul său, „The GaryVee Audio Experience” are milioane de descărcări. Primele episoade nu au fost descărcate de nimeni, decât de Gary însuși.
Perseverența este cheia obținerii unei reputații solide.
La ce să fii atent să nu dăuneze reputației tale
Contrar perioadei lungi în care se construiește, pierderea reputației se poate întâmpla foarte repede. E suficientă o singură faptă „infamă” ca publicul să își piardă încrederea într-un profesionist.
Afectarea parțială sau pierderea încrederii se numește „cădere în dizgrație’. Această dezavuare publică se întâmplă cu viteza luminii în era social media. Un pas greșit și social media poate exploda pe subiect.
Încălcarea propriilor valori poate fi periculoasă în menținerea unei bune reputații. Ai grijă să îți onorezi angajamentele. Fă ceea ce spui că faci, în timpul în care ai spus că o vei face, așa cum ai spus că o vei face.
Nu încerca tertipuri de tipul „fake it till you make it”. Cu această abordare superficială vei atrage exact tipul de clienți superficiali pe care nu îi dorești lângă tine pe termen lung.
De obicei bârfa, indiscrețiile, judecățile de valoare, atitudinea negativă sau superioară dăunează reputației.
Orice act de instigare, ură sau violență la adresa oricui poate ruina reputația unui profesionist.
Manipularea sau folosirea ne-etică a unor momente de tip pandemie, criză, conflict pentru câștigul propriu poate fi aspru sancționat public.
Minciuna de orice tip atrage reacții negative, lipsa de respect și căderea ulterioară în dizgrație.
Exemple notorii de pierdere a reputației sunt OJ Simpson, Charlie Sheen, Chris Brown, Lindsay Lohan.
8 metode prin care îți crești reputația
După ce am văzut ce să nu faci, te invit să vedem ce e posibil și recomandat în ceea c privește brandul personal și reputația:
- Respectă-ți promisiunile. Fă ceea ce spui că vei face, când spui că vei face, cum spui că vei face. Adică fii responsabil în fața publicului tău. Când ești responsabil, ești de încredere.
- Adoptă un punct clar de vedere. Fii clar. „What do you stand for?” Tu ce vrei să schimbi cu brandul tău? Ce vrei să îmbunătățești în societate/industrie/nișă? Ce vrei să schimbi sau să aduci nou?
- Declară-ți motivația intrinsecă. De ce ești aici? Cum beneficiază societatea de acest „de ce” al tău? Cum trăiesc oamenii mai bine datorită motivației tale?
- Fii autentic. Fii tu pur și simplu. Oamenilor nu le place să descopere fake-uri, îi irită. În plus este greu să fii altcineva tot timpul. Cel mai simplu îți este să fii tu, cu bune și rele, pentru că nimeni nu e perfect. Vorbește cum vorbești tu de obicei. Folosește cuvintele tale de brand personal, nu pe ale altora. Poartă-te așa cum te porți tu.
- Fii familiar și accesibil. În noua economie oamenii fac afaceri cu oamenii, nu cu branduri, roboți lipsiți de empatie sau prinți în turnuri de fildeș. Creează-ți des oportunități să fii printre oamenii brandului, online și offline. Arată-ți empatia pentru ei și situația lor. Să tratezi oamenii cu omenie este o reputație extraordinară.
- Ajută. Să faci bine arată că îți pasă de ceilalți, nu doar de interesul propriu. A oferi ajutorul oamenilor sau afacerilor lor este – discutabil – poate cea mai bună strategie de a-ți construi o reputație durabilă și puternică.
- Păstrează o atitudine pozitivă. Oamenii au nevoie de zâmbete, încurajări și motivare, mai ales în momentele dificile. Nimeni nu vrea să lucreze cu Mr. sau Mrs. Grumpy. De obicei, despre profesioniștii optimiști se spune că „e ușor de colaborat cu ei”. Oamenilor le place să angajeze sau să contracteze personalități pozitive. Să se spună despre tine că ești un bun colaborator e o reputație excelentă.
- Prezintă o imagine puternică online. Știu că îți place interacțiunea directă cu oamenii și te simți mai în siguranță când vorbești față în față cu ei, însă după momentul Martie 2020, dacă nu exiști online, riști să nu exiști deloc. Astăzi reputația se stabilește în mare parte prin prezența ta online. Asigură-te că ai o imagine congruentă cu punctele 1-7 și pe website, pe rețelele sociale, newsletter și alte elemente de marketing digital pe care le folosești.
Întrebări frecvente
Ce înseamnă reputația unui brand personal?
Reputația unui brand personal este opinia pe care publicul o are despre el.
Care este diferența dintre brand personal și reputație?
Brandul personal reprezintă un efort conștient proactiv de comunicare și poziționare pe piață făcut de un profesionist, cu scopul de a crea imaginea dorită în fața unei audiențe specifice. Reputația este opinia reactivă pe care publicul și-o creează în baza a ceea ce transmite brandul personal.
Cât de importantă este reputația?
Reputația este o componentă-cheie pentru succesul unui brand personal. Fără o reputație personală pozitivă, brandul personal nu prea poate exista. Reputația se vede în impactul, influența și profitabilitatea unui brand personal.
Ce este cel mai important când vine vorba de reputație?
Să spui că faci ceea ce spui că faci, când spui că faci, cum spui că faci, cu respectarea termenelor-limită și în manieră 100% proprie.
Shine On,
Manu
Foto de pe Unsplash.com.