Cum îți stabilești cuvintele de brand personal în 5 pași simpli

Cum îți stabilești cuvintele de brand personal în 5 pași simpli

Cuvintele asociate cu brandul tău nu sunt simple cuvinte… sunt esența emoțională și funcțională a cine ești, ce oferi și ce primește oricine lucrează cu tine.

Când vrei să îți construiești brandul personal, este important să alegi cuvinte de brand care te descriu pe tine ca personalitate și abilități tehnice, pe care le poți pronunța cu ușurință, să fie simplu de exprimat în imagini, să nu se repete și mai ales…să fie diferite.

Mulți profesioniști vor să știe că nu folosesc cuvinte greșite în brandul lor…Puține cuvinte de brand pot fi greșite, cât timp sunt asumate. Nu există o formulă magică de stabilire a cuvintelor de brand.

Dar un lucru bun pe care îl poți face înainte să alegi cuvintele de brand e să îți stabilești nișa de piață a brandului personal.

Descarcă ghidul meu de aflare a nișei de piață

După ce ai stabilit nișa și ai deja conturat portretul clientului ideal în minte, dacă vrei să fii sigur că nu greșești, evită să „suni” ca toată lumea cu brandul tău și ocolește cuvinte hiper-utilizate, aflate pe buzele tuturor precum strategie, empatie, calitate superioară, produse superioare, experiențe unice etc.

Ce înseamnă „cuvinte de brand?”

Pe scurt, este vorba de 3 substantive care vrei să fie asociate cu numele tău. Separat și împreună, aceste 3 cuvinte de brand personal reprezintă o promisiune pe care tu o faci celor care vor să lucreze cu tine. Pe lângă serviciile/produsele/programele excelente din punct de vedere tehnic pe care oamenii le vor primi când începeți colaborarea, le mai promiți practic 3 lucruri. Acestea sunt cuvintele tale de brand.

Cum promisiunea este ceva pozitiv, ai nevoie de cuvinte care să transmită emoții bune. Aceste cuvinte reflectă atributele brandului personal, adică asocierile funcționale și emoționale pe care le fac prospecții clienți cu brandul tău.

Cuvintele de brand personal nu sunt rupte din întregul context al brandului tău. Ele completează orice exercițiu de brand ai mai făcut până acum. Sunt parte integrantă din definiția brandului personal.

Din exercițiile anterioare pe care le-ai făcut pentru brandul tău, ce cuvinte ai notat? Care se repetă? Acelea ar putea fi cuvintele tale de brand…

Care sunt cuvintele bune de brand personal

Pentru că brandul personal reprezintă oglinda personalității tale unice și a ceea ce știi să faci profesional, nu există o listă de cuvinte pre-stabilite pe care toată lumea să le utilizeze pentru succes. Dacă lucrurile ar funcționa așa, cu toții ne-am prezenta la fel…

Deci ai liber la creativitate când îți stabilești cuvintele de brand!

În plus, cuvinte eficiente sunt cele care imediat creează o conexiune emoțională cu potențialul client. Pentru că, așa cum a spus Zig Ziglar, oamenii sunt ființe emoționale care justifică rațional de ce cumpără, întâi de toate fă apel la emoționalul lor cu cele 3 cuvinte de brand pe care le utilizezi.

Ce să faci pas cu pas

  1. Fă un exercițiu de auto-cunoaștere

Cum îți stabilești cuvintele de brand personal în 5 pași simpli

Fiindcă înainte de a fi orice profesional și tu ești o ființă emoțională, este bine să alegi 3 substantive care îți fac bine când te gândești la ele în raport cu tine. Scrie-le pe o hârtie. Apoi mergi în fața oglinzii și pronunță-le. Cum te simți când le spui? Te fac să râzi, să zâmbești? Te simți împlinit când le pronunți? Simți din inimă că te reprezintă?

Poți să spui „da, eu sunt!” când le rostești? Te vezi spunându-le pe scenă, în fața a 100 de oameni?

Sau cumva îți dau o anumită greutate pe umeri? Ceea ce te face să te întrebi dacă tu chiar poți livra acel lucru…În această situație, întoarce-te la foaia de hârtie. Ce altceva poți nota, ce simți că te definește și îți umple inima de bucurie când pronunți?

De ce insist pe acest aspect? Pentru că trăi într-o societate foarte vocală, în care vocile unora pot să fie mai puternice decât ale noastre. Și când sunt mai puternice decât vocea ta, poți fi ușor convins că vocea celorlalți este „adevărul”. În această situație, un profesionist poate adopta în mod incorect un cuvânt de brand doar pentru că „dă bine” pe altcineva.

Cuvintele de brand nu sunt doar 3 substantive pe o hârtie. Ele sunt Tu. Au o viață proprie și vei începe să le trăiești public odată ce le stabilești.

Suntem cu toții înzestrați cu o busolă interioară care ne spune dacă un cuvânt este pentru brandul nostru sau nu. Râzi larg când spui cele 3 cuvinte alese de tine pentru tine? Ești pe calea cea bună.

  1. Întreabă-i pe alții ce cuvinte se potrivesc brandului tău

Cum îți stabilești cuvintele de brand personal în 5 pași simpli

După ce ai trecut de pasul 1, auto-cunoașterea, întreabă 5-10 persoane ce cuvinte cred că ți se potrivesc. Apoi consultă răspunsurile lor cu ceea ce ai notat. Coincid răspunsurile cu ceea ce tu crezi despre tine? Dacă da, felicitări! Probabil deja ai cele 3 cuvinte de brand.

Dacă nu, oare de ce? Ce anume îi face pe ei să spună x lucru, dar tu nu crezi asta despre tine? În această situație, întoarce-te la pasul 1. Răspunsul este mereu în tine. Cuvintele de brand personal alese de tine sunt cu adevărat cuvinte alese de tine conștient?

Cei 5-10 oameni pe care îi întrebi ar fi bine să fie cât mai obiectivi. Oamenii au tendința să fie drăguți cu noi și să ne spună ceea ce vrem să auzim uneori… Declară-ți scopul: îmi caut cele 3 cuvinte de brand personal și am nevoie de ajutorul tău obiectiv să le identific.

Aceste 5-10 persoane e bine să acopere un spectru larg de public. Să nu fie toți din familie sau doar clienți. Poți întreba doi membri ai familiei, doi foști clienți, doi clienți existenți, doi colegi, doi furnizori, doi prieteni etc.

Pentru că la un moment dat vocea clientului e cea mai valoroasă, fii atent mai ales la ce îți spun clienții și la ce nu îți spun despre tine. Dacă încă nu ai clienți, atunci acordă atenție cuvintelor primite de la fani & followers pe social media, de exemplu. Ce spun ei cel mai des despre munca ta?

Uita-te după expresii de tipul: „WOW, super profesionist!”, „foarte valoros”, „exact ce aveam nevoie să mă simt bine”, „ce idee cool!”, „foarte inedit!” etc.

  1. Alege cuvinte de brand personal cu sens pentru clienții tăi

Cum îți stabilești cuvintele de brand personal în 5 pași simpli

Când știi de ce anume faci un lucru, știi ce să faci ca să îl împlinești, nu? Tu ai o viziune și o misiune de brand personal. Vrei să faci niște activități profesionale cu un scop precis, nu-i așa? Scopul diferă de la profesionist la profesionist. Unii vor să ajute, alții să contribuie, alții să inventeze ceva nou, alții să modifice ceva vechi etc.

În funcție de ce anume vrei să obții cu brandul tău (împlinirea misiunii de brand personal), alege cuvinte de brand care să te ajute.

De exemplu dacă ești un creator de cursuri online de dezvoltare personală, ce cuvinte ar avea sens pentru clienții tăi? Ar vrea „calitate superioară” sau mai degrabă „personalizare”?

De multe ori, profesioniștii aleg cuvinte de brand personal care au sens pentru ei. Ideea este să aibă sens pentru clienți!

Da, cuvintele de brand trebuie să te reprezinte. Dar să nu le alegi fiindcă îți plac ție și îți dau sens. Ele trebuie să însemne ceva pentru oamenii care vor plăti să lucreze cu tine. Din acest punct de vedere, ce au nevoie să audă potențialii tăi clienți?

  1. Alege să fii diferit

Cum îți stabilești cuvintele de brand personal în 5 pași simpli

Întreaga idee a brandingului este să fii diferit. Pentru că atunci când faci ce face toată lumea și „suni” ca toată lumea, de ce mai este nevoie de tine? Cum să te țină oamenii minte?

A fi diferit este foarte bine în branding personal. Din păcate, tocmai din motivele societale descrise la pasul 1, există o tendință generală de a merge în rând cu toată lumea și a face ce fac ceilalți. De aici adoptarea eronată (dpdv branding) a unor cuvinte de brand ultra-folosite: calitate net superioară, servicii de calitate, produse superioare.

E momentul să mergi pe propria cărare, în loc să bătătorești cărări vechi, pe care au mai trecut sute sau mii de profesioniști.

Cuvintele diferite de brand personal sunt memorabile și se diferențiază de cele ale competiției. În acest punct este bine să fi făcut deja o analiză serioasă a competitorilor tăi și să îți fie clar care sunt cuvintele lor de brand. Ca să fii diferit, evident nu adopta cuvinte pe care alții deja le folosesc.

  1. Alege cuvinte ușor de exprimat în imagini

Cum îți stabilești cuvintele de brand personal în 5 pași simpli

Acum mai bine de 100 de ani, Henrik Ibsen a spus ceva asemănător cu „O imagine face cât o mie de cuvinte”. Este important să reții acest lucru, pentru că vor veni momente în brandul personal când vei simți că te repeți. Ca să eviți repetiția, care poate duce la obosirea audienței, o strategie bună ar fi să exprimi ceea ce vrei prin imagini.

Cuvintele de brand personal ar trebui stabilite în așa fel încât să te ajute și să servească exprimării tale vizuale. Dacă îți alegi cuvântul de brand „libertate”, cum o să o exprimi în cuvinte?

Dacă ești instructor de schi sau snowboard, e un cuvânt pe care foarte ușor îl vei exprima în fotografii din natură, din vârful munților, de pe pârtie etc. Dar dacă ești medic dentist sau avocat și abordezi acest cuvânt de brand, cum se va lega el de clientul ideal și cum îl vei exprima vizual?

Stabilirea cuvintelor de brand este un exercițiu de durată. Ele trec testul timpului odată ce le faci publice către clientul ideal. În 3-6 luni ar trebui să observi dacă aceste cuvinte au ecou pentru clientul ideal sau nu.

În cazul în care cuvintele actuale de brand personal nu atrag clienții ideali, reia toți pașii de mai sus.

Shine On,
Manu

 

Unele fotografii de pe Unsplash.com