Cum să fii mai autentic în brandul personal – 8 strategii cu care nu dai greș

Cum să fii mai autentic în brandul personal - 8 strategii cu care nu dai greș

Realizez că acest articol începe cu un pleonasm, pentru că practic nu ai cu să fii „mai autentic” odată ce ești autentic. Autentic înseamnă să fii tu. Nu e ca și cum poți să fii tu, mai mult tu sau mai puțin tu în fața oamenilor…

Cu toate acestea, știu că te întrebi Cum să fiu mai autentic? În acest articol îți ofer răspunsurile.

În branding personal, subiectul despre care scriu cu pasiune, a fi autentic este totul. Sau nimic…

În societatea actuală în care social media te poate face să te simți cel mai neinteresant om de pe pământ, mulți profesioniști îmbrățișează cultura „fake it till you make it” ca să fie populari sau pur și simplu acceptați. Pe termen scurt, poate funcționa. Dacă ai încercat, ai văzut ce se întâmplă.

Dar pe termen lung, e ca și cum „te împuști singur în picior”. Nu poți crea ceva adevărat în baza unui neadevăr. Uneori viața îi surprinde pe profesioniștii care își construiesc brandul personal făcând lucruri conforme cu ceea ce vrea societatea, fără ca măcar să își dea seama.

Cum se poate redresa situația? Cum poți să fii mai autentic astăzi?

Cuprins

Ce înseamnă brand personal autentic

Definiția din DEX pentru cuvântul „autentic” e următoarea: „Care este conform cu adevărul.”

Scurt și cuprinzător, nu-i așa? În consecință, autenticitatea e definită precum „calitatea de a fi autentic, original.”

Întreabă 100 de profesioniști ce este autenticitatea și vei primi 100 de răspunsuri. Personal, consider că este un acord între tine și tine, între cine ești la interior și ce transmiți la exterior. În această situație, a fi autentic nu este un efort, e o stare naturală.

Autenticitate înseamnă liniște și pace

Interesant când vine vorba despre autenticitate e că toți oamenii o cunosc. Se nasc cu ea. E ca sentimentul de pace interioară. Îl simțim la un anumit punct în viață sau poate de mai multe ori. Știm cum arată, știm cât e de grozav. Apoi toată viața vrem mai mult.

Autenticitatea e trăită din plin în copilărie, fără cenzură. Apoi școala, familia și societatea își pun amprenta pe oameni și ușor-ușor, își pierd din autenticitate. Dacă punem la socoteală și existența social media și „inspirația” din viețile celor faimoși, nu se mai miră nimeni că unii acceptă să trăiască 100% ne-autentic.

Paradoxul este că oamenii sesizează ușor lipsa de autenticitate a celorlalți, dar cu greu spre deloc propria neautenticitate. E ca în povestea cu paiul din ochiul fratelui versus bârna din ochiul propriu…

În munca mea de strateg de branduri personale lucrez zilnic cu profesioniști conștienți că apreciază (mai ales pe social media) oamenii autentici, și îi disprețuiesc în cele din urmă pe cei falși.

Atunci cum se face că, deși majoritatea oamenilor sunt conștienți că autenticitatea este cea mai bună cale spre succes, cad pradă fenomenului fake it till you make it?

Răspunsul este că, deși autenticitatea e un dat din naștere și se află permanent în noi, e o calitate dificil de păstrat. Mai ales în era social media. E nevoie de măiestrie, de același tip de virtute care ne face să ne păstrăm calmul sau compasiunea permanent.

De ce e importantă autenticitatea?

Autenticitatea creează încredere. Încrederea este cea care transformă un follower într-un client plătitor. Oamenii au încredere în tine, te vor plăti să lucrezi cu ei. Nu au încredere, nu o fac. Cu cât mai mulți oameni au încredere în tine, cu atât brandul personal este mai profitabil.

Autenticitatea construiește și reputația unui profesionist. Cu cât e mai autentic, adică acordul dintre cine este, ce spune și ce face e puternic și aliniat, cu atât va avea o reputație mai bună.

De asemenea, autenticitatea te ajută să te conectezi inimă la inimă cu oamenii. Acest tip de conexiune e cea mai importantă pe care o poți crea. Mulți și-o doresc, puțini reușesc. De ce? Tocmai din lipsa autenticității.

A fi autentic în branding personal presupune să fii văzut exact așa cum ești. Asta înseamnă că vei atrage lângă tine oameni cu valori comune, care îți apreciază adevărul propriu. Pe scurt, comunitatea ta.

Dacă pretinzi că ești altcineva, vei atrage în comunitate oamenii greșiți. Pe termen lung, a gestiona relația cu oamenii greșiți e dăunător și foarte obositor. E un factor care contribuie masiv la fenomenul burnout în ziua de azi.

E ușor să te trezești dimineața și să fii tu. Știi ce îți place, ce să mănânci, cum să te îmbraci, cum vrei să lucrezi etc. Când vorbești în numele tău, a construi brand personal devine ușor. Ești purtătorul de cuvânt al adevărului propriu. Când vorbești în numele autenticului tu, ești în starea de flux descrisă de Mihaly Csikszentmihalyi.

Dar imaginează-ți să te trezești zi de zi fără să fii autentic. E ca și cum în fiecare zi trăiești viața unui străin. Alt străin în fiecare dimineață!

Străinul este un om pe care nu îl cunoști. Cum să faci brand personal unui necunoscut? De unde știi ce îi place să mănânce? Ce iubește la munca lui? Ce haine să poarte azi?

Și în acest fel în fiecare zi trebuie să inventezi povești, să omiți, să ocolești adevăruri, să compari și să te compari…E obositor să faci asta 24 de ore pe zi.

Cum se antrenează autenticitatea

Văd autenticitatea ca pe un mușchi interior care se atrofiază cu timpul, în viața modernă și ocupată a profesioniștilor. Cei care doresc să își construiască brandul personal au nevoie să re-antreneze acest mușchi.

Cum o pot face? Prin profunda reconectare cu sinele.

Exercițiile de stabilire a brandului personal, bazate pe întrebări complexe și profunde, fac asta cel mai bine pentru profesioniști. Dacă o bună perioadă de timp au căzut pradă lipsei de autenticitate, prima dată când răspund la întrebări se sperie. Opun rezistență serioasă. Este vocea ego-ului, care din păcate pentru mulți profesioniști le dictează multe acțiuni ne-autentice în timpul carierei.

Însă când află că mușchiul autenticității poate fi antrenat, practic nu mai există cale de întors. Să ajungi din nou să trăiești și să rostești adevărul propriu este eliberator.

Autenticitatea nu e doar pace, e și libertate.

Strategii concrete să te reîntorci la autenticitatea ta

Îți repet că tu și autenticitatea deja vă cunoașteți. Știi cum arată. Nu trebuie să o inventezi acum. Trebuie doar să o scoți la lumină. La început te vei speria…e ca și cum brusc rămâi dezbrăcat în piața publică. Dar autenticitatea a adevărata ta natură!

Cum să fie greu permanent să fii tu? Îți e cel mai ușor să fii tu permanent. Pe tine te cunoști cel mai bine în viață. Cu tine ai cea mai lungă și iubitoare relație pe lume.

Apoi gândește-te la cel puțin o situație din întreaga ta viață când ai fost autentic.

  • Ce a fost posibil atunci?
  • Ce beneficii ți-a adus?
  • Cum te-ai simțit?
  • Ce ai făcut precis?
  • Cine ai fost tu când ai fost autentic?
  • Ce gândeai înainte să faci fapta respectivă?
  • Apoi ce s-a întâmplat?
  • Cum se leagă situația de după momentul de autenticitate, cu ceea ce experimentezi acum?
  1. Află-ți valorile personale

E multă apă sub acest pod, dar nu degeaba…A trăi fără să îți fie clare valorile personale înseamnă a trăi viața altcuiva. Doar tu poți ști ce e important pentru tine. Fiindcă asta sunt valorile: borne după care mergi pe drumul vieții tale. În lipsa clarității pe valori, nu știi dacă ești mulțumit, satisfăcut, dacă ai făcut ce trebuia sau nu.

Odată ce îți sunt clare valorile, vei acționa dintr-un miez al lor și vei vedea cât calm și liniște interioară îți aduc. Această liniște interioară e premisa excelentă să vorbești autentic despre tine.

  1. Definește-ți motivația

Motivația dă claritate. Dacă ai uneori impresia că înoți în întuneric, gândește-te cât de clar îți este ție de ce faci ceea ce faci? Desigur, vrei bani. Cu toții vrem. Dar când apare o pandemie și banii pur și simplu nu circulă, ce se alege de visul tău? Te oprești pentru că nu ești plătit? Sau continui fiindcă ai un vis mai mare și continui să ți-l îndeplinești?

Motivația, acel „bigger purpose of your life” îți va dicta și ce anume să postezi pe social media de exemplu. Deseori aud „nu vreau să fiu penibil, să postez ouăle de la micul dejun!” Foarte bine, nici nu o face. Dacă nu are legătură cu motivația ta, pur și simplu nu o face.

Dar dacă are legătură cu motivația ta pentru că vrei să le arăți oamenilor un stil de viață mai sănătos, cum își facă timp pentru ei, cum să ia micul dejun cu întreaga familie pentru un start bun al zilei…lucrurile se schimbă, nu-i așa?

Cei lipsiți de motivație adoptă trenduri și de cele mai multe ori suferă de „sindromul maimuței care vede aur”. Adică le place tot ce fac alții și vor să facă și ei. Sar din trend în trend și la final de an nu culeg mai nimic. Când îți cunoști motivația, trendurile devin irelevante. Desigur, e OK să îmbrățișezi unele trenduri ca să rămâi fresh și relevant. Dar nu pe toate!

  1. Îmbrățișează vulnerabilitatea și iubește-ți lecțiile

Curajul și vulnerabilitatea sunt de fapt fațete ale aceleiași monede. Ca să fii vulnerabil, ai nevoie de curaj. În caz că nu ești gata să vorbești despre momentele tale vulnerabile, mai gândește-te: oamenii învață cel mai ușor din lecțiile celorlalți. Când devii un brand personal, oamenii vor vrea să învețe de la tine. Trebuie să ajungi să vorbești cu detașare despre lecții („eșecuri” cum le numește ego-ul), pentru că viața și cariera nu sunt tot timpul roz.

A trăi și munci autentic înseamnă a face greșeli. „Numai cine nu muncește nu greșește.” Dacă încă nu poți vorbi detașat despre lecțiile tale din trecut și cum te-au adus în punctul în care ești astăzi, este bine să îți iei timp să rezolvi aceste aspecte. Nu e nimic greșit, nu ești greșit. Doar mai ai de aflat câteva lucruri despre tine.

  1. Spune o poveste, nu prezenta fapte ca la telejurnal 

Găsesc extrem de interesant că toți oamenii cresc cu povești, le consumă din copilărie, știu cum arată, pot să deosebească o povestioară de o știe de la televizor…cu toate astea, când e vorba să își spună propria poveste, se blochează.

Blocajul poate proveni tocmai din lipsa autenticității. Povestea cui o scrii?

Pentru că până la urmă, dacă ai terminat clasa a IV-a cu siguranță poți scrie o compunere cu subiect și predicat…asta ai de făcut și pe social media. Să începi să unești punctele existenței tale coerent și cu scop. Fiecare profesionist are capacitatea de a-și spune povestea profesională și de viață. Cei care reușesc sunt cei autentici. Cei care spun că le e imposibil sau foarte greu, e de înțeles…Dar sunt ei oare cu adevărat autentici și cu toate acestea, continuă să le fie greu?

  1. Folosește poze personale

Cum îți sună „vreau să îmi construiesc brandul personal, dar nu vreau să îmi arăt fața.”

Oricine spune asta, ce e în spate cu adevărat? Care e gândul atașat ideii că nimeni nu e interesat de chipul tău, că nu ești fotogenic, nu știi să pozezi șamd?

O fotografie face cât o mie de cuvinte. Punct. Un videoclip te arată și mai autentic ca o fotografie. Un live este forma cea mai autentică de a te lăsa cunoscut de comunitatea ta. Dă-ți o șansă să apari cu poze și videoclipuri și vezi ce se întâmplă.

  1. Onorează-ți „tone of voice-ul” propriu

Apropo de autenticitate, un lucru din branding cu care sunt mai puțin de acord este ideea de a-ți „găsi” propriul tone of voice. Poate e doar un joc de cuvinte, dar pentru mine „a găsi” nu e același lucru cu a „re-găsi”. Tu ai un tone of voice natural. Poate fi mai haios, mai serios, mai autoritar, mai business…Poate fi gutural sau pițigăiat. E tonul vocii tale și e momentul să îl onorezi. Să îl identifici și regăsești.

Fake it till you make it nu merge în branding personal. E mult mai simplu (și valoros pentru audiență) să fii tu 100% și să vorbești așa cum vorbești tu 100%. Oamenii simt oamenii, și detectează ușor fake-ul.

Vezi vedete (sportivi de exemplu) care folosesc un limbaj impropriu lor, învățat, un limbaj nu neapărat elevat dar diferit de cum vorbesc ei în mod normal. Cad într-o latură a penibilului atât de mult, încât devin meme-uri pe social media.

Vorbește așa cum vorbești tu. Poartă-te așa cu te porți tu. În aceeași măsură, scrie cum scrii tu!

  1. Oprește-te să te mai compari

Dacă ai tendința să te compari, ai văzut cât rău îți poate face. Nu ai cum să trăiești o viață împlinită dacă tu mereu te compari cu alții. Comparația fură ce ai mai de preț, unicitatea ta, individualismul.

Bun venit în lumea brandingului: a face banking înseamnă a-ți comunica unicitatea.

În loc să te facă să te bucuri de progresul tău unic, comparația pune pe primul loc perfecționismul. Te situează pe un loc inferior din start. Deci când te compari, pierzi.

Comparația fură încrederea în sine.

Un lucru pe care îl găsesc fantastic, ceva ce și eu am făcut, e că oamenii cred că dacă ei se simt inferiori, clienții lor nu își dau seama. „Eu nu prea am încredere în ceea ce fac, dar nu las pe nimeni să vadă, sunt un profesionist.”

Iată ce face lipsa autenticității din oameni.

Oamenii te simt. Poate îi poți „păcăli” o zi când nu ești bine, dar pe termen lung, fii sigur că te vor simți.

Alege-ți modele sănătoase care te inspiră și te motivează. Să te uiți la cei care sunt deja acolo pe criterii sănătoase e un catalizator să reușești. Progres, nu perfecțiune îți vor transmite ei.

Oprește-te că te mai compari cu alții. Compară-te dacă vrei cu varianta ta de ieri, de acum un an, de acum 10 ani…Te poate ajuta tehnica journalingului – scrie în fiecare zi 3-5 lucruri care ți-au ieșit bine. La finalul lunii vezi progresul?

  1. Fii un elev al vieții

Pentru mine a fi autentic înseamnă să admit că mai am multe de învățat în această viață și în meseria mea. Nu doar că îmi aduce liniște sufletească când gândesc așa, pentru că îmi iau presiunea de pe umeri, dar e și adevărul… deci bingo de două ori: autenticitatea crește când admiți că nu ești finit, finalizat, complet, ci un om în tranziție spre altceva în fiecare zi a vieții tale.

Când admiți că ești un elev etern, domolești sindromul impostorului, care îți cere să fii „cel mai bun” în domeniul tău, nu? Impostura te sperie: nu cumva să te întrebe vreun client ceva vreodată și să nu ai răspunsul. Mai ales live pe social media.

Bun venit în lumea social media, guvernată de lipsă de autenticitate! În viața reală, nimeni nu are toate răspunsurile. Nimeni nu le știe pe toate.

Este OK să spui că mai ai de învățat. E normal să spui „nu știu, dar mă voi interesa și voi reveni.”

  1. Fă-ți bine temele: identifică-ți punctele tari profesionale

Apropo de sindromul impostorului, am descoperit că suferă de ei mai ales profesioniștii care nu și-au luat timp să conștientizeze câte au realizat în profesia și viața lor.

Sunt cei concentrați pe „a face”, dar provocarea autenticității este „a fi”.

În branding personal plecăm de la premisa 100% adevărată că tehnic știi să rezolvi problema clientului. Nu se pune problema să nu știi. Nu știi, nu ai clienți. Nu știi, nu ai ce brand personal să construiești. Deci dacă vrei să îți construiești brandul personal, înainte de toate trebuie să fii un bun profesionist. Pentru că nimeni nu vrea să lucreze cu cineva care nu știe ce face.

Dar eu știu că știi bine ce faci. Doar că în ziua de astăzi este insuficient pentru succes.

E nevoie să fii apropiat, uman, familiar, abordabil, simpatic și prietenos cu audiența ta. Am spus să fii, nu să faci.

Îmbinarea dintre ce știi să faci profesional și cine ești ca personalitate va duce la succesul brandului tău. Una fără cealaltă nu se poate. Deștept sau simpatic nu e conversația corectă.

Deștept și simpatic este direcția bună. Identifică-ți bine punctele tari profesionale, acelea care te vor face să pari calificat, deștept, capabil tehnic să rezolvi problema clientului tău. Apoi vezi cum adaugi personalitate la toate acestea, ca să devii memorabil.

Autenticitatea e în tine. Nu e cazul să o inventezi, ci să o scoți la lumină. Strategiile de mai sus funcționează în 100% din cazuri cu clienții mei.

Întrebări frecvente

Să fie și să acționeze conform adevărului propriu.

În interiorul profesionistului care construiește brandul personal, autenticitatea se măsoară ca o stare de bine, de liniște și auto-acceptare. În ochii privitorilor, autenticitatea poate fi măsurată ca un acord între cine este, ce spune și ce face profesionistul.

Autenticitatea dă naștere încrederii. Încrederea este necesară pentru a transforma un urmăritor în client plătitor. Oamenii plătesc un brand personal când au încredere în el.

Prin conectarea profundă cu sinele. Conectarea se poate face asistată de un specialist (strateg de brand personal), prin exerciții de introspecție, meditație, journaling etc.

 

Shine On,
Manu

 

Foto de pe Unsplash.com.