Top cărți despre coaching care te ajută în branding personal

Top cărți despre coaching care te ajută în branding personal

„Manu, ce cărți de coaching îmi recomanzi să citesc?”

Am primit această întrebare de atâtea ori, încât consider că e momentul potrivit să public acest articol.

Coachingul, așa cum îl practic ca Professional Certified Coach (PCC) înseamnă pentru mine abilitatea de a gândi cu propriul creier. Dorești să gândești cu creierul tău, nu cu ce spune lumea? Atunci acest articol este pentru tine.

Înainte să îți las recomandările mele de cărți de coaching din care orice profesionist care dorește să devină un brand personal poate învăța, e nevoie de câteva precizări:

  • Beneficiul principal al coachingului este auto-catalizarea unui individ să facă ceea ce spune că va face! Din acest punct de vedere, coachingul „e potrivit” pentru oricine dorește să se disciplineze să treacă de la intenția de a avea un brand personal la faptul de a avea un brand personal tangibil și existent.
  • Pentru că un profesionist care dorește brand personal este unul și același și în viața privată și la muncă, în top am combinat cărți bune pentru career coaching, leadership coaching, business coaching și life coaching.
  • Consider că, asemenea emoțiilor și/sau brandingului personal, coachingul este o experiență submersivă. Adică ai nevoie să fii client de coaching măcar o dată ca să înțelegi cum funcționează. A citi despre coaching înseamnă doar atât: a citi despre coaching. A înțelege cum funcționează coachingul înseamnă a citi despre coaching plus a experimenta coachingul ca și client.
  • Citirea cărților recomandate nu substituie lucrul cu un coach. Dar te ajută mult să înțelegi cum s-ar desfășura lucrurile pentru obținerea brandului personal dorit. Dacă dorești să lucrăm împreună într-un parteneriat de tip coach-client, îmi poți scrie oricând la adresa hello@manuelaciugudean.ro. 
  • Acestea nu sunt cărți-manuale de coaching. Pentru a avea acces la manuale trebuie să urmezi o școală de coaching (tehnic ne referim la „a fi în formare de coach la o școală”). În principiu fiecare școală are propriul „manual” (sau cadru de lucru cu studenții). Aici găsești detalii despre școala pe care am urmat-o eu în România.
  • Acesta este un top cu titluri accesibile în librării, scrise în limbaj comun, pentru profesioniștii interesați să înțeleagă ce este coachingul și cum îi poate ajuta să devină un brand personal de succes.
  • Nivelul de înțelegere a coachingului necesar pentru a parcurge cărțile din top este începător. Acest top nu destinat neapărat coachilor sau persoanelor în curs de acreditare în coaching, ci profesioniștilor din orice industrie, interesați să se auto-catalizeze mai bine și să îi poată ghida pe alții (angajați, coechipieri, colaboratori, furnizori, followers pe social media etc.) să se catalizeze mai bine la rândul lor.
  • Aceste cărți au funcționat pentru mine și clienții mei. Sunt conștientă că există mult mai multe de trecut pe listă. Toate la timpul lor!

Ești gata acum?

Hai să vedem care sunt cărțile care te pot ajuta să faci mai ușor ceea ce spui că vrei să faci…și anume să devii un brand personal! Combină ceea ce înveți din aceste cărți despre  coaching cu informațiile din cărți de branding personal, afaceri și marketing pe care ți le-am pregătit.

Top 9 cărți despre coaching care te ajută în branding personal

Când coachingul funcționează, clientul – tehnic numit „coachee” – este catalizat, disciplinat, apt și împuternicit să facă ceea ce spune că va face. Deseori această „catalizare” e definită ca Self-Leadership.

Când catalizarea e îndreptată spre succesul unei echipe, familii, firme, companii, brand personal etc. ne referim la Leadership.

Așadar…care sunt cărțile care te conduc la Self-Leadership și Leadership? Ce să citești să devii un lider mai bun întâi în viața ta, apoi în munca ta?

  1. WHAT GOT YOU HERE WON’T GET YOU THERE – MARSHALL GOLDSMITH

Dacă ar fi să recomand o singură carte despre coaching…aceasta ar fi!

What Got You Here Won’t Get You There este o carte despre cum pot avea mai mult succes oamenii care deja au succes dar sunt blocați. Este ca o oglindă pusă acțiunilor care trag în jos oamenii care sunt undeva și vor să urce mai sus.

Autorul identifică 20 de obiceiuri pe care să le oprești dacă vrei să fii un lider mai bun. „Petrecem întreaga viața arătându-le leaderilor ce să facă. Nu petrecem suficient timp indicându-le ce să nu mai facă”.

Dacă vei citi cartea, vei afla singur(ă) ce obiceiuri din lista de 20 faci și tu. Dacă ai avut cândva succes, știi cum arată. Dacă azi vrei mai mult dar nu știi de ce nu treci la următorul nivel, această carte te poate ajuta să vezi unde mai ai de lucru.

Varianta în limba română este „Ce te-a adus aici nu te va duce mai departe”.

  1. THE TALENT CODE – DANIEL COYLE

The Talent Code este o carte bazată pe o amplă cercetare internațională despre oameni talentați, pe care sincer aș introduce-o ca lectură la liceu, dacă aș putea.

De ce?

Este o carte extraordinară despre importanța practicii. Deseori, mai ales în branding personal, oamenii se scuză și spun „dar eu nu am talent la scris”, „nu mă pricep la vânzări”, „eu nu știu să vorbesc în public” etc. De cele mai multe ori acestea sunt scuze pe care din păcate profesioniștii și le spun ca să nu se apuce de treabă.

Cartea lui Daniel Coyle răspunde odată pentru totdeauna la întrebarea „e talent sau e muncă?”

Conform cercetării pe care a întreprins-o autorul pe tot globul, în centre de talente sportive consacrate, nu e atât despre talent, cât despre practică.

Iar concluzia e măiastră: avem nevoie de peste 10.000 de ore ca să devenim maeștri la ceva! După 10.000 de ore de ________ (inserează aici activitatea ta profesională) vei fi un as, un maestru emerit.

Este o carte excepțională mai ales pentru calibrarea așteptărilor în cultura fast forward servită de social media: lucrurile bune, temeinice, maximizarea talentului iau aproximativ 10 ani. De aceea e bine să gândești în perspectivă, să ai răbdare și să practici permanent profesia la care vrei să devii as.

  1. LOVING WHAT IS – BYRON KATIE

Loving What Is este o carte de life coaching simplu de parcurs dacă vrei să înțelegi cât de mult gândești cu propriul creier și cât ai împrumutat din gândirea celorlalți.

O recomand mai ales dacă ești la primul contact cu noțiuni de coaching. Începe cu ea și mergi mai departe cu restul titlurilor după aceea.

Este simplu scrisă și plin de exemple din practica autoarei pe diverși clienți reali, fiecare cu probleme de viață cu care oricare dintre noi ne confruntăm la un moment dat.

Te vei regăsi în clienții din carte și vei vedea cum poți găsi soluții la situația ta.

O carte despre accesarea înțelepciunii interioare, a micii tale filosofii de viață atât de necesară în branding personal.

  1. MORE TIME TO THINK – NANCY KLINE

La fel ca în cazul cărții Loving What Is de mai sus, îți recomand More Time to Think mai ales dacă ești la început cu lectura despre coaching.

Vei avea un mare moment AHA la final când îți vei da seama că problema pentru care încă nu ai un brand personal…e că 1) nu te asculți pe tine și 2) cei din jurul tău nu te ascultă cu adevărat.

More Time to Think vorbește despre importanța de a fi prezenți și a asculta, astfel încât celălalt să își găsească soluțiile. Deseori suntem tentați să dăm sfaturi și sugestii – ca brand de profesionist ai tendința naturală să sari în ajutorul clienților tăi care știu mai puține, nu-i așa?

Autoarea susține că nu de sfaturi inutile sau impracticabile au nevoie oamenii, ci să fim prezenți cu adevărat lângă ei, cu inima deschisă, mintea deschisă și sufletul deschis. Și doar să îi ascultăm.

Deseori le spun clientelor mele că în loc să ducă o luptă să își convingă clienții să cumpere de la ele, cel mai bine este să tacă și să asculte. Clienții le vor spune automat ce au nevoie.

O carte esențială în biblioteca oricui vrea să trăiască în stil coaching: mai puține vorbe, mai multă ascultare!

  1. COACH THE PERSON, NOT THE PROBLEM – MARCIA REYNOLDS

Spuneam la începutul articolului că prin coaching ne referim la capacitatea cuiva de a trece de la vorbe la fapte și de a relua acest proces sustenabil ori de câte ori este nevoie.

De exemplu, clientul vine în coaching cu nevoia de a face un plan de acțiune să își ia un credit. Alături de coach descoperă că are de întocmit un dosar, de mers la bancă, de strâns banii de avans etc. Toate aceste acțiuni sunt necesare pentru a obține creditul. Fiecare e importantă pentru succesul final al clientului – să primească banii necesari de la bancă.

Este un exemplu de coaching al problemei. Majoritatea coachilor începători fac coachingul problemei. Așa am început și eu și este firesc.

Însă mult mai valoros decât procesul de coaching al problemei este coachingul persoanei care are problema. Despre acest subiect tratează Marcia Reynolds în cartea sa foarte populară în lumea coachingului profesionist, Coach The Person Not The Problem.

Marcia, care a fost și președinta Federației Internționale de Coaching în urmă cu câțiva ani, explică foarte bine în această carte despre importanța de a face coaching cu cineva, nu cu problema acelui cineva.

De ce e important?

Pentru că atunci când coachul abordează doar problema, asistăm la un proces de vindecare a efectului. Ori rezultatele care trec testul timpului, rezultalele sustenabile și transformatoare sunt cele care vindecă o cauză a problemei.

Când coachul lucrează cu identitatea clientului, în contextul despre credit, coachul abordează cu curaj relația coachee-bani. Un teren mănos pentru discuție…Atunci apar întrebări profunde precum „Cum de ai ajuns în situația de a face credit?”, „În care alte aspecte ale vieții cheltuiește până ajunge să te îndatorezi?”, „Cum vei ști că ți-ai îmbunătățit relația cu banii?”, „Cine este nevoie să fii ca să poți economisi?” etc.

Cartea Marciei vizează mai ales coachii profesioniști care lucrează cu clienți, dar cred că este potrivită pentru oricine dorește să aibă oameni transformați în mai bine în echipă, acasă, la firmă, la birou etc.

  1. THE FIVE TEMPTATIONS OF A CEO – PATRICK LENCIONI

Profesionistul care își construiește brandul personal este CEO-ul companiei numită „eu”. Indiferent câte SRL-uri sau PFA-uri deține ca formă administrativă, atâta timp cât dorește să fie un brand joacă rolul de CEO…pentru sine!

Mulți antreprenori urăsc, și pe bună dreptate, să își conducă propria firmă. Asta pentru că au unele moduri de gândire deficitare, care conduc la acțiuni negative.

Despre 5 mari modalități deficitare de a gândi în fruntea unei companii vorbește Patrick Lencioni în cartea sa, The Five Temptations of a CEO.

Te asigur că o să îți placă mult. Întâi pentru că este scrisă ca o fabulă și se parcurge ușor. Apoi pentru că scriitura în sine e simpatică și umană. Apoi pentru că te vei identifica la nivel uman cu eroul fabulei, Andrew. Nu în cele din urmă, fiindcă vei realiza ce faci greșit în calitate de propriu CEO și cum să repari asta.

5 tentații majore îți pot crea probleme în compania numită TU. Cu care de mai jos te confrunți și tu oare?

  1. Să alegi un statut bun în loc de rezultate
  2. Să alegi popularitate în loc de responsabilitate
  3. Să alegi siguranță în loc de claritate
  4. Să alegi armonie veșnică în loc de conflict constructiv
  5. Să alegi să ai mereu dreptate în loc să ai încredere

 

  1. LEADERSHIP EMBODIMENT – WENDY PALMER, JANET CRAWFORD

Dacă ai parcurs acest articol până aici, ai observat că în coaching se lucrează mult cu gândurile clientului. Ele dau emoțiile din care acesta va acționa. Când gândul, emoția și acțiunea sunt aliniate, clientul observă transformări substanțiale în el însuși.

Cu siguranță acest articol este citit de profesioniști care vor să inspire și să motiveze alți oameni. În esența asta este ceea ce face un brand personal.

Ei bine, conform acestei cărți, modul în care ne poziționăm corpul influențează cât de bine motivăm colegi, coechipieri, clienți, furnizori, consultanți etc.

Leadership Embodiment este un mic manual de postură deschisă, genul de postură corporală care invită la deschidere și dialog.

O lectură must-have atât pentru cei care lucrează față-în-față, cât și pentru profesioniștii care își desfășoară activitatea pe Zoom de exemplu și doresc să își exercite leadershipul asupra celorlalți.

  1. MINDFUL LEADERSHIP COACHING – MANFRED F.R. KETS DE VRIES

În caz că ești mai familiarizat cu subiectul coaching și dorești să citești o carte mai profundă, îți recomand Mindful Leadership Coaching.

Din titlu aflăm că este vorba de o abordare de mindfluness asupra procesului de coaching, iar subtitlul completează „A journey into the interior”.

Iubesc filosofia buddhistă și tot ce ține de ea. M-am bucurat să văd că mindfulnessul ca tehnică Zen a ajuns și în coaching. În special în anii de pandemie, importanța lui Aici și Acum e crucială.

Mindful Leadership Coaching care combină noțiuni de psihanaliză, coaching, training, psihologie și mindfulness pentru a-i ajuta pe profesioniștii care fac coaching cu alte persoane, pe liderii care doresc să ajungă la un nou nivel de profunzime și pe practicienii de coaching, training consultanță etc. să se înțeleagă mai bine pe ei înșiși, să asculte mai activ și să nu judece.

Dacă motivezi echipe, oameni, clienți și vrei să o faci și mai bine, îți recomand această carte foarte frumos scrisă și ușor de citit.

Cartea a fost tradusă în limba română, „Mindful Leadership Coaching. Călătorii către sine”.

  1. CELE 7 DEPRINDERI ALE PERSOANELOR EFICACE – STEPHEN COVEY

Cele 7 deprinderi ale persoanelor eficace a fost scrisă în urmă cu aproximativ 30 de ani și continuă să fie un bestseller și astăzi. Ce o face atât de populară?

Abordarea temelor clasice, eterne ale atingerii succesului sau măiestriei personale și profesionale.

Covey este un coach popular și un consultant renumit pe teme de eficiență. Cartea sa e un compendiu de lecții importante pentru cei care doresc schimbare personală.

Consider că e o valoroasă carte de coaching fără să fie neapărat o carte de coaching. Este mai ales pentru persoanele care doresc să fie aliniate în gânduri – emoții – acțiuni și vor să facă asta în mod disciplinat.

Așadar o carte excelentă dacă nu vrei neapărat să lucrezi cu un coach acum, nici nu ții cu tot dinadinsul să înțelegi ce e procesul de coaching, dar totuși vrei să te schimbi.

Cele 7 deprinderi este atât de bogată în informații bune încât este recomandată în cursurile de leadership, de time management, de eficiență, de afaceri, de organizare etc.

O carte extrem de utilă oricui dorește mai multă disciplină în construcția brandului personal și în viață în general.

Acestea sunt top 9 cărți despre coaching pe care ți le recomand astăzi. Să fie de folos și să producă în tine transformările necesare!