11 cărți care te vor ajuta să te organizezi mai bine personal și profesional
Întreabă profesioniștii care doresc să își construiască brandul personal ce este cel mai dificil de făcut și 99% vei auzi…”să mă țin de treabă!”
Nu e vorba că nu au idei bune.
Nu e despre faptul că nu pot, intelectual, fizic sau spiritual.
Nici măcar nu e din cauză că nu știu ce au de făcut.
Știu prea bine. Mare parte din „a deveni brand personal” presupune de exemplu crearea și publicarea de conținut valoros în permanență. Ei bine, când vine vorba de a posta acest conținut personal, cerul senin al profesioniștilor se înnorează.
De cele mai multe ori apar blocaje, cauzate de obiceiurile profesioniștilor. Mai precis, de absența obiceiurilor bune și persistența prea multor obiceiuri negative.
Lipsa acestor obiceiuri bune conduce la dereglări de organizare. Repetat pe termen lung, acest pattern destabilizează agenda profesionistului și sapă la stima și încrederea de sine. De aici până la „nimic nu sunt în stare să fac bine” e doar un pas.
S-a adunat multă apă sub podul numit „creare de obiceiuri”. Există atâta literatură de specialitate încât aș putea umple biblioteca de acasă doar cu titluri despre obiceiuri, rutine, organizare etc.
În acest articol voi vorbi despre obiceiuri care te ajută să avansezi în branding personal și business.
Așadar nu e neapărat un articol despre cum să bei mai multă apă pe zi sau să mergi la sală. Dar în mod cert vei putea implementa schimbări în viața privată odată ce lecturezi top 11 cărți despre cum să te organizezi mai bine profesional.
De ce sunt atât de importante obiceiurile?
Fiindcă ele stau la baza succesului. Obiceiurile sunt acele rutine mici pe care le realizăm periodic fără efort și care ne duc mai departe spre îndeplinirea acțiunii ample.
Un obicei simplu e să ne spălăm pe față dimineața când ne trezim. Un obicei complicat este să mergem la sala de sport dimineața.
De ce este atât de greu să ne ținem de obiceiuri?
Întâi de toate, pentru că vrem să realizăm multe lucruri într-o zi, ceea ce vine cu o presiune enormă asupra noastră ca indivizi.
Apoi, pentru că suntem cea mai grăbită generație care locuiește Terra. Vrem totul și îl vrem imediat. Nu avem răbdare să implementăm noi obiceiuri până devin rutine.
Trei, pentru că majoritatea obiceiurilor pe care dorim să le implementăm sunt complet noi. Nu ne-am obișnuit cu ele de acasă, nu ne-am văzut părinții să facă yoga, să mediteze, să alerge dimineața, să țină un jurnal al recunoștinței, să facă un plan de postări etc. Așadar nu avem modele în cercul nostru strâns de cunoscuți, pe care să le urmăm cu ușurință. Totul este nou și necesită atenție și timp pentru a fi implementat.
În al patrulea rând, pentru că suntem contemporani în era social media. Din cauza a ceea ce vedem online la alții, vrem să facem totul perfect. Este greu să ne ținem de un nou obicei odată ce vedem că nu ne iese perfect din prima. „Dacă nu pot fi ca X de pe Instagram, de ce să mai încerc? Oricum nu o să ajung acolo niciodată”.
În al cincilea rând, pentru că nu ne cunoaștem prea bine. Ne este frică să ne uităm în interior, să vedem cine suntem cu adevărat. E mai comod și mai puțin dureros să tratăm ca adevăr absolut ceea ce ni s-a spus despre noi de către părinți, educatori, învățători sau societate în general, când eram mici. „Tu nu poți”, „Tu nu meriți”, „Nu ai cum”, „Asta nu e pentru tine” sunt vorbe pe care le-am auzit în copilărie, devenite adevăruri (total neadevărate!) la vârsta adultă. E nevoie de angajament pentru a rescrie aceste neadevăruri sau credințe limitative. Mulți vor, dar puțini aleg să o facă.
Cel mai mare secret despre obiceiuri
Și eu, ca tine, am început să citesc literatură specializată pe subiectul organizării îndeosebi după ce am intrat în câmpul muncii și am vrut să fac și una și alta și m-am împotmolit.
Inițial și eu am vrut să cumpăr timp de undeva. Am realizat că nu se poate. Că orice carte voi citi…și oricâte cărți vor trece prin mâinile mele, ziua tot 12 ore va avea.
Odată ce am devenit mamă, lucrurile s-au complicat semnificativ. La scurt timp după ce l-am născut pe băiețelul nostru, mi-am dat demisia ca să încep să lucrez pe cont propriu. Asta da provocare!
Provocări legate de organizare am și astăzi, doar că nu mă mai afectează atât de mult și le gestionez cu ușurință.
Ce s-a schimbat?
Am înțeles importanța stabilirii legăturii neuronale dintre cine doresc să fiu odată ce adopt un nou obicei și acțiunea în sine. Un proces care necesită răbdare. Un proces sinusoid, cu zile bune și zile mai puțin faste.
Am înțeles că această legătură neuronală din creierul meu necesită antrenament, respectiv să practic în fiecare zi, până când obiceiul îmi intră în rutină și îl execut la fel de ușor precum spălatul pe mâini când vin de afară în casă de exemplu.
Nu sunt doar un om care se spală pe mâini. Ci sunt un om care are grijă de imunitatea sa!
Nu sunt un om care postează. Sunt un creator de conținut online și mă comport ca atare.
Iubesc să alerg. Inițial mi-am zis ‚sunt doar un om care aleargă”. Când spuneam asta, lipseam de la antrenamente, preferam să stau pe canapea în loc să îmi pun adidașii și să ies pe ușă. Am învățat că este nevoie să mă percep, să mă consider și să mă valorizez pe mine ca pe un alergător neprofesionist, care are rutina unui alergător.
Mai departe îți prezint cărțile care m-au inspirat în implementarea de noi obiceiuri.
Unele sunt foarte tactice, adică te vor ajuta cu CUM-ul de a implementa noi obiceiuri.
Altele vor vorbi despre ce te motivează și cum se leagă motivația de îndeplinirea sarcinilor. Acestea for fi cărți despre DE CE-ul tău.
Dar toate, absolut toate 11, vor fi mai întâi despre persoana ta. Te vor ajuta să te înțelegi mai bine, să vezi unde mai ai de lucru și ce soluții ai la îndemână. De aceea ți le recomand pe toate în mod egal: pentru că ele te ajută pe tine să fii mai bun. Cărți despre CINE ești de fapt.
11 cărți care te vor transforma într-un ninja al obiceiurilor bune pentru brandul personal
Dacă ar fi să recomand o singură carte care să te ajute să înțelegi despre legătura neuronală dintre cine vrei să devii (un brand personal) și ce ai de făcut (să postezi, de exemplu, fiindcă asta fac brandurile personale, postează permanent conținut propriu), această carte ar fi Atomic Habits.
Sunt mari șanse să fi auzit de carte și de autorul ei, James Clear. Atomic Habits e populară de câțiva ani și pe bună dreptate. Vorbește cu mine și cu tine, oamenii super-ocupați, oamenii-multitaskingului și ai perfecționismului.
James Clear susține că lipsa unui sistem clar de punere în practică a obiceiului este cauza problemei. Așadar propune un sistem din care să fie înlăturate tentațiile, să susțină implementarea noului obicei și progres de 1% în fiecare zi.
Motto-ul cărții este „nu e vorba că nu te ridici la nivelul obiectivelor tale; tu cazi la nivelul sistemelor tale”.
Mulți profesioniști știu că a avea brand personal înseamnă a plasa constant conținut valoros online, a scrie și trimite newslettere, a lansa periodic noi produse etc. Știu toate acestea foarte bine.
Provocarea este să se apuce de treabă. Și exact la primii pași si cum să scalezi mai apoi un obicei mic până devine rutină explică James Clear în Atomic Habits.
O lectură must have din punctul meu de vedere, pentru oricine dorește branding personal.
Regula de 5 secunde este o carte tactică, despre cum să adopți un nou obicei în viața ta. Ideea de bază e că între stimul și răspuns există o fereastră de oportunitate de 5 secunde.
Majoritatea oamenilor pierd această fereastră de oportunitate. Se trezesc de dimineață cu dorința de a medita. Au 5 secunde la dispoziție să se așeze în poziția potrivită și să înceapă.
Repetată, regula de 5 secunde conduce spre formarea unor rutine „împământenite” în individ, care ajung să fie executate cu ușurință.
Regula de 5 secunde este o lectură ușoară, de o zi-două, care captivează prin abordarea simpatică și optimistă a autoarei.
Vei vrea să o urmărești mai apoi pe Mel Robbins pe rețelele sociale. Este un speaker motivațional popular în acest moment. De asemenea, este și un brand personal care capitalizează de pe urma propriei povești de viață și muncă.
O carte-cult, definitorie pentru industria de coaching și consultanță de time management, care se regăsește în mai multe topuri de-ale mele. De exemplu în topul cărților pentru self-coaching și coaching eficient al echipei tale.
Autorul Stephen Covey nu disecă tacticile de implementare ale obiceiurilor până devin rutine, ci rămâne la nivelul motivației personale, al importanței fiecărui task pentru profesionist etc. Conform lui, noi prioritizăm întotdeauna ceea ce are importanță pentru noi. Vom găsi timp să facem postări dacă acest lucru este prioritar.
În loc să vrem să facem 10 lucruri bine concomitent, este bine să facem unul câte unul. Asta doar după ce am răspuns pe o coală de hârtie la întrebarea „Ce este important pentru mine?”
Iată cum implementarea unui nou obicei nu ține de acțiune, ci de cine suntem ca identitate în primul rând. Este o abordare pe care o apreciez și în care cred. După ea trăiesc și muncesc: less is more; să fac mai puține lucruri mai bine îmi va aduce mai multă satisfacție decât să fac 10 lucruri mediocru.
Mai ales când este vorba de obiceiuri cognitive, care ne scot din zona noastră de confort – scrierea unui blog post de exemplu – vrem să știm cele mai bune trucuri de concentrare.
Cal Newport a scris o carte despre importanța de a fi concentrat într-o lume a distragerilor, un skill rar spune el.
Deep Work este o carte tactică, dar și filosofică și culturală. Conține povești de succes despre oameni care au folosit puterea concentrării în diferite zone de pe glob
De asemenea, face numeroase referiri la toxicitatea social media pentru creierul neantrenat să rămână focusat. Vei găsi în lucrarea lui Cal Newport strategii despre cum să îți gestionezi și mai bine relația cu rețelele sociale.
Un capitol care mi-a plăcut în mod deosebit, pe care îl regăsești și în 4000 de Săptămâni este despre importanța de a ne da voie să fim plictisiți și ce aduce bun propria plictiseală!
Recomand Deep Work oricărui profesionist în căutare de focus și putere de concentrare pe creație de texte (conținut în general), creare de produse de banking personal, lansarea produselor, crearea de oferte etc.
Subtitlul acestei cărți ne arată cu ce vine diferit față de restul din topul meu de cărți despre obiceiuri și organizare: „Ghid pentru compasiune de sine și puterea de a-ți depăși obișnuințele”.
Dacă ești de acord că facem ceea ce suntem, când dorim să implementăm un nou obicei în viața și munca noastră, ar trebui de fapt să începem prin a ne auto-evalua unde suntem ca ființă umană și ce simțim.
Noi acționăm în baza emoțiilor noastre, date de gândurile noastre. Până nu ne schimbăm gândurile despre noi înșine, nu putem avea emoții bune, care să determine acțiuni potrivite.
De aceea e esențial să avem compasiune față de propria persoană, să învățăm din propriile eșecuri căci ele ne fac mai înțelepți și să avem răbdare cu noi înșine.
O carte despre vindecarea sinelui cu iubire și compasiune, scrisă de un fost sportiv popular ajuns „nimeni” în urma unei accidentări. Cum o iei de la capăt când șansele sunt împotriva ta? Află strategii și tactici concrete din Nimic nu se schimbă până când tu nu te schimbi.
4 ore – Săptămâna de lucru este prima carte despre time management pe care cred că am citit-o și totodată cea mai bună despre eficiență în afaceri, din biblioteca mea.
Dacă definim eficiența ca abilitatea de a finaliza bine un task în cel mai scurt timp posibil, această carte este o lectură obligatorie.
Scrisă de un autor pragmatic, 4 ore Săptămâna de lucru e o culegere de idei acționabile benefice oricui conduce o afacere, mai mică sau mai mare.
Ferris a studiat ce fac unii dintre cei mai bogați oameni ai lumii pe durata unei săptămâni și a pus concluziile în carte. Sunt numeroase și te las să le descoperi, îți spun doar că eficiența înseamnă prioritizare, renunțare, delegare și outsourcing printre altele.
La momentul la care am citit cartea pin 2015 mai multe concepte părea că nu pot fi aplicate în România – cum ar fi ideea de Virtual Assistant. Mă bucur că Tim Ferris a avut dreptate, iar astăzi într-adevăr simt că și în România avem acces la piața globală a muncii și putem angaja online orice fel de profesionist avem nevoie.
Efectul compus este o carte bogată în informație practică. Se regăsește în acest articol despre cărțile mele preferate despre business.
Ideea de bază a cărții este „ai răbdare!” Succesul nu e un singur lucru, ci efectul compus al mai multor acțiuni repetate periodic.
Scrisă în stil american, direct, fără menajamente dar umoristic și motivațional, Efectul compus, de Darren Hardy este un ghid care te va ajuta să ai succes întâi în plan personal, apoi profesional.
Așa cum spune și titlul, ideea de bază este că succesul nu e un singur lucru pe care trebuie să îl faci, ci o sumă de hotărâri esențiale pe care este nevoie să le iei ca să poți acționa în direcția dorită.
Ideea de bază e să îți dezvolți obiceiuri pozitive, ceea ce pentru majoritatea dintre noi nu reprezintă o noutate, cu toate acestea câți oameni își dezvoltă conștient noi obiceiuri bune în business și branding?
Efectul compus e o carte despre business, în care autorul te întreabă des „Cine vrei să devii?” Dacă vrei să devii un antreprenor sigur pe el, care se ține de cuvânt și progresează constant, citește această carte.
Este recomandarea mea și pentru o doză (suficientă) de motivație personală, profesională și de business.
De la prima la ultima pagină, această carte este un ghid pe pași pentru îndeplinirea task-urilor fără stres.
Informația din carte este aplicabilă și acasă și la birou, și dacă ești soloprenor și dacă ai statut de angajat.
Dacă ești în căutarea unor metode clare, concrete de execuție, Getting Things Done este pentru tine. Mai puțină filosofie, mai multă acțiune logică pare să fie moto-ul autorului, David Allen.
De la planificarea următoarei cine în oraș la agenda unei ședințe importante, Allen îți spune exact ce să faci etapă cu etapă.
Vei găsi și sfaturi despre cum să îți organizezi spațiul de lucru, o listă exhaustivă cu triggere care te pot atrage în spirala non-productivității sau cum să dezvolți proceduri de lucru în firma ta.
Getting Things Done este o carte tactică renumită în literatura despre productivitate, care nu ar trebui să lipsească din biblioteca ta.
Magia ordinii e cartea de căpătâi a femeilor când vine vorba de dulapul sau dressing-ul lor…Manu, ce caută într-un articol despre branding personal și business?
În primul rând, pentru că nu consider că există viață privată și viața de afaceri în cazul unui profesionist. Există viață, iar viața aceasta are nevoie de organizare. Când viața în general este organizată, și business-ul și brandul personal sunt organizate.
Îmi place Magia ordinii pentru că este o carte simplisimă. Nu e nimic complicat în ea – altceva decât complicații și dureri de cap care apar atunci când citim cât de mult balast adunăm în birou, în cap și în casă, ceea ce ne împiedică să fim ordonați!
M-a ajutat perspectiva lui Kondo nu doar să fac curat în plan fizic, dar și mental și emoțional. Consider că este o carte must-read pentru oricine dorește brand personal și vrea să înceapă „pe curat”.
De ce? Fiindcă brand personal înseamnă 100% focus. Ba chiar 110%! Așadar recomand Magia ordinii dacă vrei mai mult focus în viața și munca ta.
Dacă la punctele anterioare am recomandat cărți tactice despre cum să implementezi cu succes noi obiceiuri până devin rutină, Drive este genul de carte 50% tactică, 50% psihologie.
Scrisă în baza unei ample cercetări, Drive este despre ce ne motivează și cum noi, oamenii, iubim să facem ceea ce ne împlinește.
Concluzia e că, prin natura noastră, căutăm un scop – o cauză mai mare și mai durabilă decât noi înșine.
Carte lui Daniel Pink are la bază o amplă cercetare, iar rezultatul este că știința spune una, economia face altceva. Conform autorului, angajații care vor să contribuie în mod personal la schimbarea lumii nu se mai regăsesc în structurile vechi, rigide, conduse din perspectiva „recompensă și pedeapsă”. Un al treilea element, dorința intimă a oamenilor de a duce o viață cu sens trebuie luat în calcul.
Carte apărută în pandemie, 4000 de săptămâni se adresează mai ales profesioniștilor trecuți de 40 de ani, pe care autorul Oliver Burkeman îi face atenți la faptul că jumătate de viață li s-a scurs și urmează o a doua jumătate în care pot trăi și munci altfel.
Ce rămâne de făcut în cea de-a doua jumătate a vieții și carierei?
Mai mult din ce ne place. Mult mai puțină social media. Mai multă interacțiune cu sens cu alți oameni. Sport și mișcare, plus mult somn. Și plictiseală!
Autorul este un renumit jurnalist care scrie pe teme de management al timpului. Perspectiva sa este deopotrivă realistă și simpatică.
40 de ani oamenii vor să facă multe și perfect. Ceilalți 40 de ani din viață îți pot permite să facă puțin și bine. Un gând care la început ne sperie, însă citind cartea am observat cât de logic este să încetinim și să ne bucurăm de mai puțin în cea de-a doua jumătate a vieții.
O carte filosofică și matură, pe care o recomand profesioniștilor care simt că lecturile tactice despre noi obiceiuri nu le sunt suficiente.
Nu uita, faci ceea ce ești!
Dacă vrei să te comporți ca un brand personal, ai nevoie să crezi despre tine că ești deja un brand. Să ai disciplina unui brand personal. Creativitate și deschiderea să înveți.
Să ai încredere în tine, să te prețuiești și să vrei să contribui. Cu fiecare blog post prin care educi, contribui la mai-binele oamenilor interesați de munca ta online.