11 cărți excelente despre afaceri pentru profesioniștii care vor să devină un brand personal

Cristina este o profesionistă pe care am șansa să o cunosc de pe Facebook, unde când postez despre cărțile pe care le citesc, îmi trimite un mesaj privat. „Ce altceva să mai citesc, Manu?”

Îmi amintesc de câteva dăți când mi-a spus precis că ar avea nevoie de recomandări de „cărți tehnice”.

Poate pe moment nu am înțeles întrebarea, însă pe măsură ce am mai discutat cu Cristina, am înțeles nevoia ei de a ști ce anume citesc despre business, antreprenoriat și bani.

Am regăsit întrebările ei și în mesaje de la alți profesioniști.

În acest articol îți prezint lista mea cu cele mai bune cărți despre business pentru profesioniștii care vor să devină un brand personal.

Și fiindcă antreprenoriatul e despre cine sunt eu, ce fel de relații am, cu cine vreau să lucrez, ce relații am cu banii, vei descoperi o listă de 11 cărți – unele evidente și de bun-simț în raport cu un business de mici dimensiuni – altele surprinzătoare.

Ce nu sunt cărțile incluse în lista mea – nu sunt cărți complicate. Dimpotrivă. Sunt cărți scrise în limbaj ușor de urmărit și înțeles, cărți pentru profesioniști ocupați, cărți pentru oameni care vor să înțeleagă procesul antreprenorial și să știe ce anume cer unui specialist când îl întâlnesc.

Cu alte cuvinte, vei avea acces la o listă de cărți simple care te ajută să înțelegi complexitatea a ceea ce construiești ca brand personal și antreprenor. Ele nu te vor face profesor de antreprenoriat (cum nici pe mine nu m-au făcut). Nici consultant sau analist financiar. Pur și simplu te vor ajuta să înțelegi prin ce treci, de ce te afli unde te afli și cum poți trece la nivelul următor.

Am citit cărțile cu pixul în mână și am subliniat pasajele importante pentru mine, la care revin ori de câte ori am nevoie. Lectura lor e un proces pe viață, nu un one time hit. Sunt 11 titluri despre antreprenoriat, bani și business care abundă în informații. Să vreau să memorez tot ce e acolo e nerealist. De aceea le țin aproape de mine, la îndemână, și le accesez la nevoie.

Descoperă în articol cele 11 cărți excepționale pe care le recomand. Cu o singură excepție, toate sunt cărți printate și disponibile în librăriile din România. De aceea vei avea link activ spre fiecare. Una singură este în variantă Kindle.

Să îți servească și să te ajute să înțelegi și mai bine tainele afacerilor de mici dimensiuni care cresc în jurul unui brand personal!

11 CĂRȚI EXCELENTE DESPRE AFACERI PENTRU PROFESIONIȘTII CARE VOR SĂ DEVINĂ UN BRAND PERSONAL

  1. MITUL ANTREPRENORIAL – MICHAEL E. GERBER

Cea mai importantă carte pentru antreprenorii de mici dimensiuni, ceea ce consider că putem numi cartea cărților antreprenoriale este Mitul antreprenorial, de Michael E. Gerber.

Autorul este cel mai popular consultant pentru afacerile mici din USA, iar cartea e fix ce îți trebuie să înțelegi de ce nu funcționează majoritatea afacerilor. Odată ce identifici ce fac alții greșit, conștientizezi ce să nu mai faci nici tu. Accentul pus de autor este pe a-ți trata mica afacere ca pe o franciză. Respectiv să ai sisteme, roluri și proceduri atât de bine puse la punct încât mâine să poți deschide un al doilea sediu fără efort.

Mitul antreprenorial prezintă povestea lui Sarah, o antreprenoare fix ca tine și ca mine: entuziastă, necunoscătoare, obosită dar optimistă. Măiestria autorului constă în a te ajuta să te identifici cu Sarah și provocările ei multiple și să îți dai seama că nu doar ție ți se întâmplă. Apoi poți implementa ghidajul pe care autorul i-l oferă lui Sarah, din moment ce ai aceleași probleme cu ea.

Este o carte ușor de citit, cu accente comice. Mi-a plăcut foarte mult și revin la ea periodic.

Este recomandarea mea absolută pentru orice profesionist dorește un brand personal profitabil, care să crească o afacere împlinitoare!

  1. EFECTUL COMPUS – DARREN HARDY

În același stil american, umoristic și motivațional ca și autorul Mitului antreprenorial este cartea Efectul compus, de Darren Hardy.

E o carte-ghid care te va ajuta să ai succes întâi în plan personal, apoi profesional.

Așa cum spune și titlul, ideea de bază este că succesul nu e un singur lucru pe care trebuie să îl faci, ci o sumă de hotărâri esențiale pe care este nevoie să le iei ca să poți acționa în direcția dorită.

Ideea de bază e să îți dezvolți obiceiuri pozitive, ceea ce pentru majoritatea dintre noi nu reprezintă o noutate, cu toate acestea câți oameni își dezvoltă conștient noi obiceiuri bune în business?

Efectul compus e o carte despre business, în care autorul te întreabă des „Cine vrei să devii?” Dacă vrei să devii un antreprenor sigur pe el, care se ține de cuvânt și progresează constant, citește această carte.

Este recomandarea mea și pentru o doză (suficientă) de motivație personală, profesională și de business.

  1. TRACȚIUNE. PREIA CONTROLUL AFACERII TALE – GINO WICKMAN

Ca și Mitul antreprenorial, Tracțiune e despre partea care place cel mai puțin antreprenorilor de mici dimensiuni: procese, standarde, operațiuni.

Antreprenorul este prin definiție un visător și de multe ori crede că a crea și crește un business e mult mai simplu decât pare. Față în față cu realitatea dură, se frustrează până cedează.

E minunat să ai un vis, dar ca să devină realitate în afaceri trebuie să dezvolți procese și sisteme. Tracțiune oferă un sistem pe înțelesul tuturor, ușor de urmărit și implementat, practic și simplu (exact așa cum îmi place!) de a-ți conduce afacerea.

Întreaga carte e o pledoarie de a fi tu cel care preia frâiele afacerii, opus cu situația în care se află din păcate majoritatea antreprenorilor de mici dimensiuni, aceea în care afacerea îi acaparează total și le conduce viața.

Tracțiune e o carte mai tehnică decât Mitul antreprenorial și mi-a luat mai mult timp să o citesc. Încearc-o și tu. Te asigur că la finalul ei te va lăsa mai bogat în cunoștințe despre afaceri și antreprenoriat.

  1. NAPOLEON HILL – DE LA IDEE LA BANI

O carte clasică despre cum să faci bani cu ideile tale, pe care am regăsit-o în majoritatea articolelor românești și internaționale despre antreprenoriat. Este cea mai populară scriere a lui Hill și dacă te uiți că subtitlul în limba engleză este „think and grow rich” știi de la început că te afli în fața unui ghid de gândire antreprenorială.

Deși publicată în 1937, cartea prezintă idei valabile și astăzi în lumea afacerilor. Aici găsesc

similitudini cu volumele lui Dale Carnegie, extrem de valoroase și astăzi.

De la idee la bani combină principii de business universal valabile cu spiritualitate (de aceea cred că îmi și place atât de mult!). Militează pentru cultivarea unei conștiințe a banilor, a unei întregi filosofii despre succes și prosperitate.

Întrucât Hill a fost un autor motivațional, citește cartea lui mai ales dacă ai nevoie de un suflu nou, de un imbold și de motivare să continui cu proiectul tău antreprenorial.

Eu o țin aproape și o răsfoiesc din nou ori de câte ori simt că apuc pe panta demotivării.

  1. HOW TO WIN FRIENDS AND INFLUENCE PEOPLE – DALE CARNEGIE 

Apropo de cărți clasice care trec testul timpului, îți recomand How to Win Friends and Influence People de Dale Carnegie.

Este o carte-cult, cotată în anul 2002 drept cea mai bună carte de business a secolului XX.

Citez des din ea în lucrul unu-la-unu cu clienții mei. Are Carnegie o mulțime de ipoteze care se dovedesc adevărate pentru micul antreprenor și nu numai. Preferata mea este „you can’t win an argument”. Este scrisă în 1936 (!) dar atât de valabilă în era social media actuală. Chiar nu poți câștiga o dispută în comentarii pe Facebook, oricâtă dreptate crezi că ai.

How to Win Friends and Influence People ar trebui să fie lectură obligatorie pentru oricine vrea repere de conduită în business. Eu o consider un fel de ghid al bunelor maniere profesionale. O lectură pe care te invit prietenește să nu o ratezi!

  1. 21 DE SECRETE ALE ANTREPRENORILOR DE SUCCES – BRIAN TRACY

Promisiunea pe care renumitul Brian Tracy o face în scurta sa carte, 21 de secrete ale antreprenoilor de succes, este că poți să îți prevezi succesul.

Cum? Simplu. Prin respectarea unor adevăruri universal valabile sau legi fundamentale ale antreprenoriatului. Printre ele, Să înveți tot timpul, Să economisești, Să eviți să consideri eșecul o opțiune.

Am citit-o pe un zbor de o oră și jumătate. Este o carte scrisă simplu, de doar 70 de pagini. Îți va face bine la motivație și inspirație.

Însăși povestea autorului este inspirațională și un motiv suficient să îl urmăresc. A ajuns milionar după greutăți financiare majore la o vârstă fragedă.

Citește cartea lui când cauți sensul a tot ceea ce faci profesional.

  1. AFACERI BUNE – MIHALY CSIKSZENTMIHALYI 

Dacă ai auzit de conceptul de „flux” sau psihologie pozitivă, să știi că îi aparține lui Mihaly Csikszentmihalyi.

În cartea Afaceri bune el a luat conceptul de flux și l-a pus în contextul dezvoltării unei afaceri bune. Ca afacerea să reușească e nevoie să fie bifați mai mulți factori cruciali: încrederea, angajare în formarea unui mediu propice pentru dezvoltarea angajaților și devotamentul față de obținerea unui produs care să vină în ajutorul oamenilor.

Este prima carte complexă din lista pe care o prezint în acest articol. Nu se adresează neapărat micului antreprenor, însă consider că este la fel de utilă și celor care construiesc companii mari și soloprenorilor moderni.

Afaceri bune este despre cum poți găsi fericirea, împlinirea, bucuria făcând ceea ce faci profesional. Cine nu vrea asta?

  1. TATĂ BOGAT, TATĂ SĂRAC – ROBERT T. KIYOSAKI

Stai, ce caută o carte despre tați săraci și bogați pe lista celor mai bune cărți utile în branding personal?

Poate că legătura nu este evidentă, însă e crucială.

În branding personal, tu ești produsul. Deci pe tine te vinzi. Relația ta cu banii este relația brandului personal cu banii și în ultimă instanță, relația businessului tău cu banii.

De aceea se află pe lista mea această carte despre finanțe personale. Până să citești titluri mai stufoase și conținut complex despre bani în antreprenoriat, poți începe cu Tată bogat, tată sărac.

Principiile „din privat” se aplică și în domeniul profesional. Ce faci cu banii tăi acasă faci și cu veniturile firmei tale.

Lucrând zi de zi cu antreprenori cu afaceri mici pot spune că în România este nevoie de educație financiară masivă nu în business, ci în primul rând la nivel personal. Abia când antreprenorul gestionează bine banii acasă poate avea pretenția să îi meargă bine financiar și la companie.

Pentru că „the way you do one thing is the way you do everything”, nu-i așa?

Tată bogat, tată sărac este scrisă sub forma unei povești în care mulți ne identificăm părinții, apoi pe noi înșine. Se citește extrem de ușor. Dacă ai citit-o, te invit să o parcurgi din nou și să cauți lecțiile din ea aici și acum.

Dacă nu ai citit-o, trece-o pe lista de lectură din weekendul următor!

  1. STRATEGIA OCEANULUI ALBASTRU – W. CHAN KIM & RENEE MAUBORGNE

Aceasta este o carte tactică despre un subiect care știu că te preocupă: alegerea nișei de piață în afaceri.

E o carte complexă despre cum să îți faci loc pe piață și să faci concurența irelevantă. Nu e acesta visul oricărui om care construiește brand și afacere?

În economia modernă, guvernată de Internet, sunt șanse mici spre nule să nu ai concurență în ceea ce faci. Majoritatea antreprenorilor, soloprenorilor și freelancerilor au competitori și se întreabă constant ce să facă să fie și mai profitabili?

Autorii cărții au mai multe sugestii. Eu am rămas cu cea mai importantă pentru mine: vrei să domini nișa, inovează! Iar accesul la Internet tocmai asta ne oferă, posibilitatea de a fi mici inovatori deși aparent vindem ceva banal.

Mi-a plăcut Strategia oceanului albastru fiindcă atunci când am citit-o a fost ca un balsam pentru mintea mea anxioasă de atunci, care se întreba nonstop ce să facă să nu cumva să eșueze. Antreprenoriatul și businessul în general înseamnă să accepți constant riscuri. Nu toți ne simțim confortabil cu asta, dimpotrivă.

În carte vei găsi mai multe sugestii de a-ți crea propriul ocean albastru (opus cu oceanul înroșit unde competitorii stau umăr la umăr) într-un mod care să îți maximizeze șansele și să reducă riscurile.

Este o carte tactică despre nișă, clienți ideali și nonclienți, un must-read pentru oricine dorește brand personal profitabil.

  1. SIMON SINEK – JOCUL INFINIT

În cea mai nouă carte a sa, publicată chiar în 2022, Simon Sinek vorbește despre jocul infinit sau importanța de a construi afaceri astfel încât toată lumea să câștige.

În opinia autorului, companiile care joacă jocuri infinite sunt cele de viitor. Într-un joc infinit sunt prioritate inovația, efortul voluntar, starea de spirit și performanța. Liderii care îmbrățișează o mentalitate infinită construiesc organizații mai puternice, mai inovatoare, mai inspirate.

Este o carte despre leaderi și leadership…cu atât mai utilă antreprenorilor care au nevoie să își antreneze foarte bine mușchiul self-leadershipului. Consider că tot ce spune Sinek despre corporații și companii mari poate și trebuie să fie pus în aplicare de antreprenori, soloprenori, freelanceri și consultanți în ziua de azi.

Jocul infinit este plină de exemple de companii demne de urmărit. Mi-a plăcut să citesc exemple concrete de organizații care fac bine ceea ce fac la nivel internațional.

  1. THE ALMANACK OF NAVAL RAVIKANT – ERIC JORGENSON

Iată și cea mai interesantă carte de business pe care am citit-o anul acesta. O lectură plăcută, plină de aha-uri și un sentiment general că viața e frumoasă și merită trăită. Plus conștientizarea valoroasă că munca e doar un aspect al vieții, nu aspectul principal.

O spune un antreprenor de succes, fondator de companii tech, investitor în startup-uri tehnologice și business angel din SUA.

Naval e renumit pe Twitter unde și-a creat un brand personal puternic pur și simplu fiindcă spune lucrurilor pe nume.

Recomand cartea mai ales fiindcă Naval e un brand personal și înțelege importanța acelui „productize yourself”, adică „fă din tine un produs” despre care este brandingul personal în general.

Este o carte pe care nu am mai putut să o las din mână odată ce am început-o. Așa încât am ajuns deja să o citesc de două ori.

Știi cărțile acelea pe care îți dorești să le fi scris tu, fiindcă prezintă ceea ce gândești, simți și faci, doar că nu neapărat cu cuvintele tale? Cam așa am fost și sunt eu cu The Almanack of Naval Ravikant.

Am citit varianta Kindle, dar o poți comanda de pe Amazon sau o poți citi pe telefon. Momentan nu cred că există altă variantă de livrare în România.

Încheierea cărții e cam așa: „Health, love and your mission. In that order. Nothing else matters”.

Adică exact esența brandului personal. Fii bine cu tine, ai grijă de tine și dă mai departe ce înveți.

O carte necesară în peisajul antreprenorial chinuit de crize, conflicte armate, instabilitate și negativism în 2022.

ÎN CONCLUZIE

Aceste 11 titluri sunt doar câteva care mi-au plăcut cel mai mult în ceea ce privește brandul personal și business-ul în general. Sunt conștientă că există nenumărate volume (unele pe care le-am citit dar nu le-am inclus și altele la care încă nu am ajuns) care au tot sensul din lume pentru tine și merită să fie incluse în această listă.

Nu mi-am propus să fac singură lista listelor cu cărți despre antreprenoriat, ci doar să îți spun ce am citit eu ușor și am găsit extrem de valoros.

În iunie, iulie și august 2022 te invit să postezi pe Instagram Stories cărțile care te ajută pe tine, cu hashtagurile #3lunidecărți și tag @manuelaciugudean. Voi prelua recomandările tale și le voi include într-un update la acest articol, imediat ce începe toamna.

Îți mulțumesc de acum pentru contribuție! Să facem din branding personal un joc cu sumă infinită, din care toată lumea câștigă!

Shine On,
Manu