Cum să îți construiești brandul personal este un subiect de tot mai mare interes pentru profesioniști, antreprenori sau freelanceri și în consecință, există un număr considerabil de cărți pe această temă.

Care sunt cele mai bune cărți de branding personal pe care merită să dai banii?

Care sunt cele mai potrivite pentru piața din România?

Cum știi că odată ce cumperi o carte de branding personal, informația din interior va fi potrivită pentru tine și o vei putea aplica în munca ta?

Am selectat top 10 cărți de brand personal care:

  • Sunt scrise în limbaj ușor de accesat și înțeles
  • Sunt de folos profesioniștilor români care trăiesc și muncesc în România sau străinătate
  • Conțin informații valoroase despre cum să fii prezent în mediul online
  • Sunt scrise pas cu pas, astfel încât să îți fie ușor să aplici informația din interior
  • Pot fi cumpărate din librării online sau Kindle.

Regula jocului s-a schimbat în Martie 2020

Dacă ți se pare că din Martie 2020 continuă să apară pe radarul tău online tot mai mulți profesioniști care lucrează la brandul personal, nu e doar o impresie. Este noua realitate.

Realitatea YOUpreneur.

Înainte de pandemie, brandingul personal încă era perceput ca fiind rezervat doar vedetelor, politicienilor și sportivilor. Din 2020 nu mai este cazul. Pandemia a scos în față YOUpreneurii, adică antreprenorii, freelancerii, consultanții și soloprenorii care vorbesc din proprie inițiativă despre ei și captează atenția unor mulțimi impresionante.

Împinși de la spate de pandemie, în imposibilitatea de a avea acces offline la potențiali clienți, mulți profesioniști au realizat importanța de a deveni o voce proeminentă în mediul online.

Înainte de 2020 existau suficiente cărți de branding personal pe piață, dar numai câteva tratau chestiunea prezenței în mediul digital. În ultimii doi ani am observat o creștere substanțială a numărului de cărți despre brand personal online.

Pe care să le citești și tu? Îți spun în cele ce urmează.

Regula jocului în branding personal în 2022 e să stăpânești cât mai bine onlineul.

Aici cei mai mulți dintre profesioniști au reale probleme. Sunt obișnuiți să lucreze față-în-față, să aibă conversații de vânzare direct cu potențialul client, să vorbească în săli de conferință sau în cafenele despre ceea ce fac. Însă nu se simt deloc confortabili cu interacțiunea online, îndeosebi pe social media.

În lista celor mai bune cărți de branding personal am inclus nenumărate titluri din care vei afla informații valoroase despre ce ai de făcut pe Internet cu brandul tău.

De asemenea poți afla mai multe informații din ghidul gratuit pe pași pentru Construcția brandului personal pe rețelele de socializare, pe care l-am creat pentru tine.

Cele mai bune 10 cărți de branding personal

  1. DITCH, DARE, DO – WILLIAM ARRUDA & DEBBIE DIB

Dacă voiai să știi care este cea mai bună carte de branding personal pe care trebuie să o citești, în opinia mea aceasta e! Ditch Dare Do este recomandarea mea absolută pentru oricine vrea să își construiască propria marcă.

Nu e neapărat o carte nouă, pentru că a fost publicată în anul 2013. Dar informația din interior e valoroasă și aplicabilă și astăzi.

Autorul William Arruda este cel mai mai renumit coach de branding personal pentru executivii de top și antreprenorii din SUA. Cartea e scrisă în manieră directă și eficientă, fără prea multe acolade. O carte „straight to the point”, care prezintă esența brandingului unei persoane. Informația e ușor de urmărit și implementat.

În Ditch Dare Do apare formula 3D-ului brandului personal: comunică 30% despre viața ta, 30% despre munca ta și 30% despre lumea ta. Ea stă la baza a tot ceea ce înseamnă exprimarea brandului personal. Dacă ai nevoie să înțelegi cum să îți exprimi brandul pe Facebook, Instagram sau TikTok, aplică formula 3D și vei avea succes garantat!

Fiecare capitol din Ditch Dare Do se termină în stil coaching. Vei fi invitat să renunți la ceva (ditch), să îndrăznești să faci ceva nou (dare) și să faci ceva (do).

  1. MANUAL DE BRANDING PERSONAL. REGULI NOI PENTRU O CARIERĂ DE SUCCES – DAN SCHAWBEL

Deși literatura de specialitate se îmbogățește periodic cu noi titluri de cărți de branding personal, prea puține cărți sunt traduse în limba română.

Carea tradusă la noi, pe care ți-o recomand, este Manual de branding personal. Reguli noi pentru o carieră de succes, de dan Schawbel.

E un compendiu de idei de poziționare și promovare îndeosebi pentru angajați, dar multe din informațiile prezentate de autor sunt valabile și pentru antreprenori.

Veți găsi în Manualul de branding personal și ghidaj pentru prezența online cu scop precis și strategie.

Îmi place cartea lui Dan Schawbel pentru că abordează curajos ce să nu faci ca brand personal: ferește-te de cele 5 tabuuri. Nu vorbi despre politică, rasă, clasă, gen și religie, cel puțin nu din perspectiva „o religie este mai bună ca alta” sau „candidatul x e mai bun decât y”.

  1. CUM SĂ DAI LOVITURA – GARY VAYNERCHUK

Cum să dai lovitura este cel mai practic ghid de branding personal pentru antreprenori din lista mea cu cele mai bune cărți din 2022. Încă din subtitlu autorul ne transmite despre ce  vorba „Află cum își construiesc marii antreprenori afacerile și influența și cum o poți face chiar tu”.

În această carte vestitul antreprenor și investitor Gary Vaynerchuk (Gary Vee) combină informații despre ceea ce a făcut el ca să ajungă unul din cele mai proeminente branduri personale ale momentului, cu tendințe actuale, multă social media și exemple de profesioniști care fac bine branding, fiecare în modalitate proprie, pe platforma socială pe care se simte cel mai bine.

Gary este un personaj controversat online, și dacă nu îți place în mod deosebit abordarea sau personalitatea lui, e OK. Însă incontestabil este un profesionist care face brand personal ca la carte în 2022.

Are succes, de aceea este invitat și în România la importante conferințe de branding, marketing și afaceri.

Îmi place cartea Cum să dai lovitura și am inclus-o în această listă și fiindcă odată ce o parcurgi, înțelegi de unde a pornit Gary, cât i-a luat să ajungă la popularitatea absolută, ce anume a făcut bine, unde a greșit și ce sfaturi dă celor care abia acum încep. Un fel de hartă a carierei lui până în acest punct.

Dacă îți plac hărțile și ai nevoie de una în branding personal, citește Cum să dai lovitura. Este o lectură simplă, pe care estimez că o vei finaliza într-o după-amiază.

  1. ONLINE PERSONAL BRAND – RYAN M FRISCHMANN

Așa cum spune și titlul, Online Personal Brand este o carte despre prezența în mediul digital a brandului personal. Este un ghid pas-cu-pas despre cum să te poziționezi online și ce să faci exact pe fiecare rețea.

Social media e gratuită, la fel și posibilitatea de a crea conexiuni valoroase cu oamenii în mediul online. Odată ce ai un website, e al tău pe viață, pentru o sumă modică pe lună. Deci merită să fii online zi de zi!

Îmi place formula pe care Ryan Frischmann o propune în Online Personal Brand, anume că prezența pe Internet presupune combinația de 3 elemente: skill set + aura + identitate. În carte fiecare element este explicat separat. Odată ce citești, înțelegi ce să faci online.

Cartea e disponibilă doar pe Amazon momentan. E o lectură foarte ușoară și plăcută.

  1. BRANDING PAYS – KAREN KANG

Branding Pays este o carte bună despre managementul brandului personal online. Din ea vei afla ce să faci pe rețelele sociale, cum să te poziționezi, ce să scrii și cum ca să ai succes.

Este mai degrabă un ghid tactic în multe capitole mici decât o carte despre cunoaștere de sine sau filosofie de viață.

Karen Kang vorbește despre a avea sau nu un blog, despre căutările pe Google și ce să faci să apari acolo, importanța websiteului de brand personal și ce faci când greșești în mediul digital, în care informația se propagă repede.

Un ghid necesar despre brand personal online.

  1. RISE OF THE YOUPRENEUR – CHRIS DUCKER

Aceasta este una din cele mai simpatice, relaxate și adaptate erei social media cărți de branding personal pe care am citit-o vreodată. Spre deosebire de majoritatea cărților de brand personal scrise tehnic, din cap, această carte pare scrisă din inimă.

E nevoie de inimă tot mai mult atunci când te adresezi generațiilor Millennials sau Z!

Iar Ducker poate pune inimă fiindcă vorbește din experiența proprie. A fost în teren și știe cum arată jocul. Are așadar empatie pentru oricine începe să își construiască brandul personal.

Autorul este părintele termenului „youpreneur”, prin care descrie noul antreprenor care face business fiind el însuși. Youpreneurii sunt persoanele capabile să adune comunități în jurul lor, să monetizeze cu propria personalitate și au un scop precis în business. Ei nu sunt simpli influenceri, ci oameni de afaceri cu obiective precise.

În The Rise of the Youpreneur se găsesc și referințe la adevărata bogăție a unui brand personal online – baza de emailuri ale clienților. E un subiect care mă preocupă personal și ceva ce majoritatea antreprenorilor online mai au de învățat. În carte scrie despre politica de prețuri a unui youpreneur, despre ce e de făcut la lansări, portretul clientului ideal etc.

Rise of the Youpreneur vorbește și despre brand personal în vremuri de recesiune, așadar e foarte potrivită în contextul anului 2022.

  1. THE 10Ks OF PERSONAL BRANDING – KAPLAN MOBRAY

The 10Ks of Personal Branding este o combinație inedită de ghid practic pas-cu-pas pentru construcția brandului personal și filosofie de viață, ceea ce îmi place în mod deosebit.

A construi brand personal înseamnă a-ți face publică filosofia ta de viață. Când aud sintagma „filosofie de viață”, cei mai mulți profesioniști se blochează. Ei spun că nu au așa ceva.

În realitate, cu toții trăim după un set de valori, reguli și concepte proprii nouă, care ajung să fie mica noastră filosofie de viață. Kaplan Mobray te ghidează în The 10Ks of Personal Branding să îți identifici elementele care formează filosofia ta de viață și în ultimă instanță, care te fac pe tine să fii tu.

Este o carte potrivită mai degrabă pentru angajați, profesioniști care vor să își schimbe cariera sau studenți decât antreprenori. Dar cu siguranță ai ce învăța din ea și dacă muncești pe cont propriu.

  1. YOU’RE HIRED. THE ESSENTIAL GUIDE TO JOB HUNTING AND PERSONAL BRANDING – TOM O’NEIL

Dacă ești în căutare de sugestii de a te promova pe LinkedIn, rețeaua pe care stau profesioniștii, You’re Hired este cartea din care vei învăța ce să faci.

Ca și The 10Ks of Personal Branding, se adresează mai degrabă angajaților care vor un job nou sau pur și simplu o schimbare în carieră. Vorbește mult despre CV, dar și cum să te comporți, cum să te îmbraci, cum să ieși din situații neplăcute etc. la locul de muncă, astfel încât să ai un brand personal puternic în interiorul companiei.

Eu cred că din orice carte putem învăța ceva, atâta timp cât suntem deschiși la asta. Cu siguranță principiile general valabile despre cum te prezinți, cum scrii pe social media, cum îți tratezi colegii și clienții din această carte se aplică atât angajaților, cât și antreprenorilor.

  1. CAREER DISTINCTION – WILLIAM ARRUDA, KIRSTEN DIXSON

Aceasta este a doua carte de William Arruda pe care o includ în lista celor mai bune cărți de brand personal pe care să le citești acum.

Dacă „Ditch. Dare. Do.”,  de William Arruda este un ghid practic pas cu pas de construcție a brandului personal, Career Distinction este centrată pe lumea ta interioară. Conține elemente de filosofie personală, lucru pe care îl admir și de aceea și includ acest titlu în listă.

Know Yourself to Grow Yourself este îndemnul autorilor. În carte descoperi cum să faci să te cunoști mai bine și odată ce ai informațiile necesare despre tine, cum le prezinți online.

  1. THE 7 SECOND CV – JAMES REED

Antreprenor, freelancer, consultant sau angajat, cu toții avem nevoie din când în când să ne prezentăm CV-ul cuiva.

A construi brand personal e mult mai mult de a-ți pregăti CV-ul, dar asta nu înseamnă că nu ai nevoie de un CV bun la îndemână oricând.

De aceea recomand The 7 Second CV de James Reed. Din această carte află cum îți scrii CV-ul în funcție de industria din care faci parte, pentru că fiecare domeniu e diferit și necesită să prezinți lucruri despre tine din unghiuri diferite.

Într-un fel se va prezenta un profesionist dintr-o industrie creativă și altfel unul care dorește să se angajeze într-o companie multinațională tech.

Din The 7 Second CV înveți și ce să faci cu CV-ul online și cum se leagă de ceea ce postezi pe social media.

O perspectivă fresh de a scrie CV-ul, pe care o recomand oricărui profesionist.

Acestea sunt cele 10 recomandări de cărți excelente despre branding personal pe care să le citești acum.

Pentru că branding înseamnă business, dacă ai nevoie de inspirație să îți construiești afacerea, găsești aici 11 recomandări de cărți care m-au ajutat mult.