De ce motivația este importantă și 15 beneficii imediate pe care le aduce

Dacă ar fi să numesc un singur lucru pe care un profesionist care dorește să devină un brand personal ar trebui să îl facă înainte de a începe…ar fi să își clarifice motivația personală.

De ce spun asta? Pentru că în noua economie socială, oamenii fac afaceri cu oamenii. Iar cei care vor să lucreze cu tine vor să te înțeleagă. „Te înțeleg” cel mai bine atunci când înțeleg ce urmărești cu acțiunile tale.

Cuprins:

Despre importanța motivației în muncă a scris Simon Sinek în celebra carte, „Începe cu de ce”. El spune că dacă vrei să inspiri oamenii să vină să lucreze cu tine, trebuie să îți fie foarte clar de ce faci ceea ce faci și care îți sunt credințele personale.

Brand personal devii, nu te naști. În această situație, verbul „a deveni” ascunde o cheie: vei avea nevoie de motivație să faci schimbarea de la cine ești acum la brand personal.

Cum te transformă motivația în brand personal?

Motivația este ceea ce ai nevoie să faci schimbarea. Merită să îți iei timp să te gândești ce te motivează să vrei să faci schimbări în viața ta, care să aducă beneficii carierei tale.

Care sunt aspectele principale care te motivează să faci schimbarea? Vrei să ajuți mai multă lume? Vrei să afle mai multă lume de viziunea ta unică asupra meseriei? Vrei să dai mai departe din ceea ce știi, ca să crești următoarea generație de profesioniști din domeniul tău? Vrei să îți împlinești visul din copilărie de a fi profesor?

Cele două tipuri de motivație

Există două tipuri de motivație: extrinsecă (din exterior) și intrinsecă (din interior).

Motivația extrinsecă

Apare când prin acțiunea noastră urmărim să obținem o recompensă sau să evităm o pedeapsă. Nu facem activitatea respectivă pentru că ne place în mod particular, ci mai degrabă pentru că ne va aduce un beneficiu sau ne va ajuta să evităm un lucru neplăcut.

Banii sau câștigul material reprezintă de obicei o motivație extrinsecă. La fel și să participi la o competiție sportivă pentru o medalie, să ajungi la timp la întâlniri, să pierzi kilograme când îți spune doctorul.

E situația în care parcurgi un drum ca să ajungi la o destinație.

Pe scurt, motivația extrinsecă poate fi descrisă ca pe ceva ce „trebuie” să faci ca să funcționezi sau să supraviețuiești. E un scop în sine. Este o oarecare doză de egoism. Înseamnă să te concentrezi mai mult pe obținerea recompensei. În copilărie și adolescență, poate fi dictată de părinți.

Motivația extrinsecă se pierde ușor, îndeosebi în perioadele dificile.

Motivația intrinsecă

Presupune să faci o activitate pentru că te împlinește interior. Faci activitatea respectivă pentru că rezonează cu valorile și interesele tale interne. În această situație, focusul nu este pe recompensă, ci pe parcurgerea procesului în sine.

Este situația în care drumul devine destinația.

Poate fi descrisă ca pe ceva ce „faci pentru că îți face plăcere”, nu doar ca să supraviețuiești sau fiindcă spun părinții și societatea. Este o doză de altruism. E mijlocul să obții ceva, nu scopul în sine.

Un exemplu de motivație intrinsecă este să faci yoga dimineața, pentru că te face să te simți bine. Să gătești ceva gustos pentru că îți dă o stare bună. Să construiești un brand personal ca să contribui la bunăstarea următoarei generații de specialiști din industria ta.

Motivația intrinsecă rezistă mai mult și produce schimbări de lungă durată. În perioade dificile, acționează ca un far pentru un vapor prins în valuri.

Motivația și brandul personal

Întrucât motivația extrinsecă se pierde mai ușor, ai nevoie să îți identifici motivația intrinsecă pentru care vrei să devii un brand personal.

Desigur, ca profesionist cu o afacere (indiferent că te autodenumești antreprenor, soloprenor, freelancer, consultant etc.), scopul tău este să faci bani. E implicit. Nu cunosc pe nimeni care să construiască o afacere – mai ales una în care să se implice activ mult – să nu vrea bani.

Banii țin o afacere în viață. Nimeni nu construiește conștient o afacere ca să o ucidă…

Dar când tot ceea ce vrei e doar să faci bani, nu inspiri pe nimeni. Nu dai înapoi societății. Nu lași o moștenire celorlalți.

În identificarea motivației tale, întreabă-te Cum voi face eu, prin acțiunile mele de brand personal, un loc mai bun din această lume? (considerând implicit că asta îți va aduce bani)

Când pe scenă urcă disciplina

Nu îți poți construi brandul personal doar pe baza unei motivații extrinseci. Prin natura ei este egoistă. Ceilalți nu vor vedea cu ce îi ajută pe ei să trăiască mai bine faptul că tu vrei ceva doar pentru tine…

Caută-ți motivația intrinsecă, altruistă. Ca profesionist, te ajută să îți pui această întrebare: Cum vrei tu să ajuți oamenii să trăiască sau să muncească mai bine?

Așteaptă-te ca lucrurile să devină dificile la un moment dat. Pentru că se va întâmpla. Ce te faci atunci? Ce te faci când e nevoie să mai faci un curs de acreditare? Să faci un împrumut ca să achiziționezi tehnologie nouă pentru afacerea ta? Să creezi un plan editorial de postări pe social media, pentru că asta îți va aduce clienți?

Când va apărea o pandemie sau un conflict internațional?

Atunci va urca pe scenă disciplina.

Este nerealist să te bazezi doar pe motivație extrinsecă să reușești. Oamenii de succes pe care îi cunoști combină motivația intrinsecă și disciplina pentru a-și îndeplini obiectivele.

Prin disciplină mă refer la a-ți dezvolta noi comportamente și obiceiuri aliniate cu motivația extrinsecă. „Obiceiuri sănătoase” precum să oferi valoare oamenilor în fiecare zi printr-o postare pe social media; să organizezi o întâlnire live pe lună, pentru a lua pulsul comunității; să implementezi un calendar editorial săptămânal pe blog.

Studiile arată că oamenii cu o puternică motivație intrinsecă tind să își dezvolte o auto-disciplină solidă și obiceiuri sănătoase. Dorința lor este suficient de mare încât să le dicteze comportamente bune, sustenabile, care trec testul timpului.

Ce beneficii ai odată ce îți identifici motivația personală

  1. Motivația (te) luminează în întuneric

Toată lumea trece prin asta mai devreme sau mai târziu: complicații în business, lucruri care nu merg, pandemii, conflicte, perioade dificile.

Ai nevoie să îți cunoști motivația personală bine în astfel de momente. Ea va fi precum farul de pe țărm care luminează marea învolburată, pe care navighează vaporul tău. Va fi lumina călăuzitoare în întuneric.

În celebra carte „Omul în căutarea sensului vieții”, Viktor Frankl explică secretul supraviețuirii sale în lagărul de la Auscwhitz. Când condițiile făceau supraviețuirea imposibilă, ea a devenit posibilă tocmai datorită motivației personale puternice. În antiteză, cei care nu au avut o motivație personală nu au supraviețuit. „Cel care are un De Ce pentru care să trăiască va suporta orice Cum”, spune autorul.

Frankl povestește că a supraviețuit datorită motivației și speranței de a-și revedea soția și de a conferenția despre lecțiile psihologice învățate la Auschwitz, după război.

Majoritatea ne dorim să facem afaceri și să ne dezvoltăm brandul personal fără greutăți, ci cu optimism. O motivație intrinsecă puternică ne ajută să ne menținem un mindset pozitiv în momentele dificile.

  1. Îți amintește ce e important pentru tine când obosești

Nu e neapărat nevoie să vină o pandemie sau să ne aflăm într-un conflict internațional să îți pierzi motivația.

O poți pierde și când obosești, de exemplu. Cum te re-montezi? Cum poți să recapeți drive-ul să faci lucruri? Tot motivația te va ajuta, pentru că îți va aminti constant ce contează pentru tine, ce este important și ce numești tu auto-împlinire.

  1. Îți dă sens

O viață trăită cu sens este o viață împlinită. Pe noi ne împlinește să dăm, să oferim celorlalți. Să fim singuri nu ne dă sens. Să facem totul pentru noi nu ne dă aripi. Dar când facem lucrurile pentru ceilalți, munca și viața noastră își au rost.

O motivație intrinsecă orientată către ajutorare, contribuție, susținere, deschiderea orizonturilor celorlalți ne împlinește.

Iar această împlinire, spun experții, se numește fericire. De aceea călugării buddhiști care spală picioarele necunoscuților, se concentrează pe creșterea spirituală în locul celei materiale și trăiesc în comunități sunt cei mai fericiți oameni din lume. Ei își împlinesc astfel „dharma” sau misiunea personală, și viața lor capătă sens când fac acțiuni orientate către ceilalți.

  1. Motivația dă direcție

Uneori pur și simplu nu vei ști încotro să mergi. Motivația te ajută să faci exerciții vizuale mentale, în care îți poți imagina toate lucrurile frumoase și bune pe care le vei primi odată ce depui munca și îți îndeplinești obiectivele.

Exercițiile de vizualizare sunt puternice și eficiente. Se regăsesc în cărțile de psihologie, de antreprenoriat, de dezvoltare personală și despre cum să atragi mai multă abundență în viața ta.

Se spune că „odată ce vizualizezi ceva, înseamnă că îl poți face să devină realitate”.

  1. Este inspirațională

Ca brand personal, vei dori să ajuți alți oameni să trăiască și să muncească mai bine. Indiferent de domeniul în care profesezi, asta este ceea ce ai de făcut.

Acțiunile tale vor inspira alți oameni să ajute la rândul lor. În felul acesta, binele pe care îl faci va genera și mai mult bine, prin implicarea altor oameni. Ca să acționezi, ai nevoie de o motivație personală puternică.

  1. Motivația sporește productivitatea

Productivitatea sau eficiența este sfântul Graal al profesioniștilor care dezvoltă o afacere și au multe pe cap. Mai devreme sau mai târziu, majoritatea ajung să fie copleșiți de volumul de muncă pe care îl au de făcut în 12 ore pe zi.

Lipsa motivației duce la amânări, întârzieri, anulări.

Prezența unei motivații personale puternice contribuie la îndeplinirea sarcinilor la timp sau chiar mai devreme. Te ajută să îți petreci timpul conștient.

  1. Te ajută să adopți ușor noi comportamente

Se spune că suntem ceea ce facem (mai ales în mod repetat). Adică suntem suma obiceiurilor noastre. Obiceiurile se realizează în baza comportamentelor.

Când vrei să îți construiești brandul personal, practici devii o nouă versiune a ta. Acest lucru este posibil dacă adopți comportamente noi, care îți vor dicta noi obiceiuri.

De exemplu, un brand personal creează conținut. Nu contează unde îl publici și sub ce formă – postări pe social media, articole de blog, să scrii o carte, să realizezi un podcast etc. – cert e că vei deveni un creator de conținut.

Dar tu nu ești nici blogger, nici scriitor, nici jurnalist! Cum o să ajungi să faci toate astea?

Datorită motivației puternice de a ajuta oamenii să trăiască mai bine prin informațiile pe care le oferi. Aceste informații pot fi transmise printr-un blog. Ce ai de făcut este să scrii articol de o pagină, pe care să le publici o dată pe săptămână.

Motivația te va ajuta să adopți comportamentul de creator de conținut, și va rezulta în obiceiul de a scrie o pagină o dată pe săptămână.

  1. Contribuie la dezvoltarea de noi competențe și talente

Uneori, oricâte ai ști, afli că mai ai nevoie să înveți ceva, să îți dezvolți noi competențe sau talente. Poate ești stors de resurse interne (oboseală, tracasare, stres etc.) sau externe (pur și simplu nu dispui de fonduri) să investești într-un curs…

Cu motivați puternică, găsești puterea să mergi mai departe. Când știi că vrei să ajuți, te poți auto-cataliza să identifici metode îți dezvolți noi competențe sau talente.

  1. Motivația te face mai creativ

Mulți oameni cred despre ei că nu sunt creativi. Însă în realitate, le lipsește motivația clară de a face lucrurile diferit.

Când ești motivat, găsești în tine resortul de a încerca noi și noi abordări creative, orice ca să îți îndeplinești misiunea.

  1. Motivația te ajută să îți stabilești obiective

Un om motivat știe exact ce vrea în viață și carieră. În timp ce o persoană care nu își cunoaște motivația, este precum o frunză în bătaia vântului.

Motivația acționează ca un catalizator de claritate. Cu cât ești mai motivat, cu atât îți este mai clar ce obiective ai – măsurabile, realiste, realizabile.

  1. Te menține în focus

Există o strânsă legătură între motivația personală și nișa de piață a brandului personal. Cu cât motivația este mai clară, cu atât nișarea se face mai simplu și eficient. Când știi ce vrei să obții, știi și cum să faci asta.

Când știi ce vrei, știi pe cine să ajuți: portretul clientului ideal ți se conturează tot mai bine. Acțiunile tale vor fi targetate focusat spre atragerea clientului ideal.

În lipsa unei motivații intrinseci puternice, „orice” pare o oportunitate. Și „oricine” întruchipează clientul ideal. A vinde orice oricui nu este business.

Dacă vrei să construiești un business cu ajutorul brandului personal, ai nevoie de focus.

  1. Motivația te face perseverent

Perseverența (sau mai corect, lipsa ei) este problema principală cu care se confruntă majoritatea soloprenorilor, consultanților, freelancerilor.

Perseverența este capacitatea de a nu renunța, de a nu lua pauze decât atunci când este necesar, de a apărea în businessul tău zi de zi fără scuze. Perseverența este caracteristica oamenilor de succes, care își cunosc motivația.

Odată ce știi clar ce vrei să obții, găsești în tine o forță să apari în munca și viața ta constant.

  1. Face acțiunile mai amuzante

Când ești motivat intrinsec să faci ceva, odată ce termini îți vine să zâmbești și să simți împlinire.

Motivația te face atent la drum, la ce înveți, pe cine cunoști, la ce este bun și împlinitor.

  1. Atrage oamenii lângă tine

Atunci când ești motivat intrinsec să faci ceva, practic îți îndeplinești o valoare personală. Pe măsură ce lucrezi, atragi oameni cu valori comune lângă tine. Brusc, nu mai ești singur.

Motivația este un catalizator de efort inter și intra personal. Oameni cu motivații comune se adună mai ușor împreună cu scopul de a colabora, decât cei care nu își cunosc motivația.

  1. Motivația te împuternicește

Oamenii cred despre ei cele mai negre lucruri: că nu sunt capabili, disciplinați, plini de resurse sau creativi.

În realitate, ei nu și-au descoperit încă motivația personală. Odată ce le este clară, se auto-susțin să depună eforturile să o împlinească.

Ai observat cum, atunci când ești foarte motivat, nu poți dormi noaptea în așteptarea dimineții? Acesta este efectul motivației.

Când o ai, când îți este clară, îți dă putere. Începi să te vezi cu ochi buni, să realizezi cât ești de capabil și determinat.

În colaborarea noastră, clienții își află motivația personală în urma unor exerciții profunde, care iau timp. Poate dura de la câteva ore la zile sau săptămâni să ți-o afli, iar asta este OK. La urma urmei, de ce să grăbești ceva ce vrei să dureze tot restul vieții și carierei tale?

Dacă ai încercat să îți stabilești motivația pe cont propriu și ți se pare că te învârți în cerc până amețești, este firesc. Ne e greu să ne dăm singuri seama ce vrem, pentru că îngropate bine în subconștientul nostru sunt dorințele altora…

Prin procesul de branding personal pe care îl ofer ca serviciu de coaching, facem apel la creierul tău conștient, acolo unde se află autenticul Tu.

Acestea sunt beneficiile pe care le aduce motivația pentru un profesionist care dorește să își construiască brandul personal.

Despre beneficiile generale ale brandingului personal poți citi în acest articol.

Întrebări frecvente

Este sinonimă cu a avea un crez personal din care îți desfășori activitatea profesională.

Două. Motivația extrinsecă, influențată de exterior, bazată pe bifarea unui rezultat, egocentrică. Aceasta se pierde prima în momentele dificile. Și motivația intrinsecă, influențată de interiorul nostru, bazată pe auto-împlinire, altruistă.

Cea intrinsecă. Fiindcă izvorăște din tine, reprezintă cu adevărat „ceea ce vrei să faci” și te menține conectat cu obiectivul tău când lucrurile se complică sau devin dificile.

Este normal să obosești, să rămâi în pană de idei și să ajungi demotivat în unele situații. Vei face apel la disciplină, înțeleasă ca mici acțiuni repetate îi de zi care să te mențină pe drumul spre îndeplinirea obiectivului tău.

 

Shine On,
Manu