5 soluții să fii alături de comunitatea ta de brand pe timp de criză
Fii alături de oameni în cele mai dificile momente ale vieții lor și vor deveni cei mai înfocați suporteri ai tăi și ai brandului tău.
Din păcate, avem nevoie de momente de cumpănă să ne apropiem și mai mult între noi, oamenii și să ne dăm seama ce mult contează să nu fim singuri.
Din fericire, să fim alături unii de alții astăzi e ușor cu ajutorul tehnologiei.
Prima dată ni s-a întâmplat în pandemie
Cu doar doi ani în urmă, am trecut prin momente similare celor din Martie 2022, de severă anxietate socială și panică instalată de posibilitatea de a fi răniți fizic.
În Martie 2022, din pricina conflictului din Ucraina, anxietatea socială a crescut iar la cote alarmante. Vorbim de o criză cum nu am mai experimentat până acum.
Branduri personale sau încă nu, am făcut uz de social media și lumea digitală în pandemie ca să compensăm lipsa interacțiunii directe.
De ce e important să îți dezvolți un brand personal online?
Pentru că după doi ani de pandemie și cu un conflict armat la granița României, online-ul pare să rămână în continuare cea mai simplă, gratis, rapidă și eficientă cale de comunicare.
Practic, astăzi toată lumea e online. Ceea ce are și dezavantaje. Dar în branding personal este bine să ne uităm la avantaje. Astăzi, dacă nu ești online, riști să nu exiști.
Comunitate online = oameni cu valori comune și interese similare
O lecție importantă a pandemiei a fost nevoia de a construi și consolida relații umane online, chiar dacă în nucleul nostru autentic preferăm oricând întâlnirile directe, față în față, în loc, de exemplu, de live-uri pe Facebook sau Instagram.
Social media nu pot și nu ar trebui să substituie vreodată în totalitate relațiile umane directe, „din viața reală”! Dar ce ne facem când situația nu ne dă voie să ne întâlnim unii cu alții? Când conferințele nu sunt posibile și nu ne putem prezenta brandul și business-ul la evenimente ample?
E nevoie să ne adaptăm și să începem comunicarea online cu oamenii care au valori comune cu noi și interese similare. Să căutăm acești oameni și să ne propunem să le atragem atenția, la fel cum am face-o și offline.
Există numeroase definiții ale unei comunități online de brand personal. Eu mă voi referi în continuare ca la un grup virtual de oameni cu valori comune și interese similare.
Comunitatea online a unui brand personal poate fi adunată în jurul newsletter-ului, al podcastului, al contului de Facebook, Instagram, YouTube sau LinkedIn.
Dacă practici de ceva vreme o comunicare nișată, focusată pe oamenii cu valori comune și interese similare cu ale tale, există deja o comunitate de oameni strânși în jurul tău. Numărul lor poate fi 100, 1.000 sau 10.000 de oameni. Contează mai puțin câți sunt, important este să fie împreună cu adevărat, să discute cu tine și între ei, să vadă valoarea în ceea ce oferi și mai ales, să interacționeze cu tine (tehnic, să creeze „engagement”).
De aceea se spune că e de preferat o comunitate cu 100 de oameni implicați în comunicare, decât 10.000 care tac.
Comunitatea pe timp de criză
În momentul declanșării unei crize – indiferent că e vorba de un cataclism al naturii, conflict armat sau pandemie – oamenii caută:
- Să nu fie singuri
- Să fie în siguranță
Sunt dispuși să renunțe la siguranță, doar să nu fie singuri. Par să își spună „Decât singur, mai bine nesigur”.
Știind asta, misiunea ta ca brand personal este să nu îi lași singuri, să nu îi abandonezi pe timp de criză.
Când lucrurile devin dificile și brandurile își abandonează comunitățile, oamenii se simt trădați. Ca și cum ar fi fost subiectul unui exercițiu de vânzare și atât. Se pierde percepția că au primit ceva valoros anterior.
De aceea, să continui să comunici cu „oamenii tăi de brand” e esențial pentru tine, brandul tău și viitorul afacerii.
5 modalități să fii alături de comunitatea ta de brand pe timp de criză
- Ai grijă să fii parte din soluție, nu din problemă
Criza e un moment delicat, care are nevoie de comunicare specială. Ai grijă ce cuvinte folosești: sunt ele parte din soluție sau agravează și mai mult problema? Folosește cuvinte și termeni pe care i-ai studiat și îi înțelegi.
Nu alarma, nu instiga, nu judeca, nu cataloga.
Nu intra în polemici.
Nu fi ultra optimist sau ignorant.
Extremele nu sunt bune nici în criză, nici pe timp de „business as usual”. Nu adopta poziții extreme. Caută permanent să te situezi pe calea de aur, calea de mijloc buddhistă. Spune adevărul. Fă bine și vei atrage bine.
- Practică solidaritatea
Conform DEX, solidaritatea este un sentiment care îi determină pe oameni să își acorde ajutor reciproc.
Un brand personal este un lider de opinie în domeniul său. În momente de criză, se așteaptă de la lideri să fie solidari. Oamenii așteaptă de la brandurile pe care le urmăresc să dea înapoi societății bani, timp și alte resurse atunci când situația o cere.
Comunitatea de oameni care te urmăresc cu interes vrea să vadă cum te implici să fii parte din soluție acum. Ideea nu este să îți umpli buzunarele când merge bine, și când apar momente dificile, să stai. Ci să contribui când este nevoie.
Comunitatea ta vrea să știe pe cine ajuți, cum, cât, unde.
În felul acesta, restaurezi încrederea în omenie. Oferi celorlalți un exemplu de solidaritate.
În felul acesta, atragi și comunitatea să contribuie la solidaritate alături de tine.
Ca brand personal, când practici solidaritatea pe timp de criză, devii un catalizator al binelui.
- Continuă să oferi valoare
Cel mai bun lucru pe care îl putem face într-o criză este să ne continuăm viața. Avem nevoie de echilibru în momentele dificile. Să ne ascundem nu ajută, cum nici să ne hiper-activăm cu zeci de acțiuni pe zi nu duce la echilibru.
Este nevoie de mici acțiuni repetate zi de zi ca să ne re-căpătăm starea de bine.
Și în criză comunitatea ta are nevoie să îi oferi valoare din ceea ce ești, ai și faci. Cu precizarea că înainte de a oferi volare, trebuie să te adaptezi contextului.
Să oferi valoare este foarte important. Dar esențial e să fie adaptată contextului.
Criza e un context negativ, în care de obicei inițiativele de vânzare sunt primite negativ. Poți invita oamenii la un curs acum și să aștepți să vezi ce se întâmplă. Poți anunța promoții și să nu cumpere nimeni.
Sau poți posta conținut valoros, gratuit, care să ajute în contextul actual:
- Tips & tricks de a trece mai bine peste situație, care funcționează pentru tine
- Informații utile din industria ta, adaptate contextului
- Lecții din pandemie aplicabile acum
- Share-uri cu articole de interes pentru comunitatea ta, ale altor profesioniști
- Citate și cuvinte inspiraționale și motivaționale
- Exemple de cărți pe care le citești acum și pot ajuta comunitatea (sau filme, documentare, podcasturi etc.)
- Conturi de social media care te inspiră momentan
- Lucruri noi pe care le descoperi despre tine. Având în vedere că în comunitatea ta se află oameni cu valori comune, ce descoperi despre tine îi poate ajuta și pe ei să mai descopere ceva despre ei
- Unde și când îți este dificil în prezent și ce faci cu asta.
- Ce simți și ce gândești autentic în aceste momente
- Ce planuri aveai versus cum pivotezi
- Pe cine ajuți și cum
- Dă dovadă de empatie
Empatia a fost, este și rămâne cea mai bună strategie în criză. Mă refer la abilitatea unui brand personal de a se identifica cu gândurile și emoțiile membrilor comunității, fără să încerce să îi salveze.
Empatia înseamnă să stai lângă comunitatea ta, alături de membrii ei, și să îi ții virtual de mână.
Fără să aștepți ceva la schimb. Fără să îi judeci și mai ales, fără să îți fie milă de ei. Fiindcă mila este condescendentă și presupune existența cuiva superior și a cuiva inferior. Oamenii vor să se simtă egali cu tine, nu inferiori.
Pe timp de criză, pleacă de la premisa că membrii comunității tale sunt speriați, anxioși, debusolați. Se simt în colaps. Vor să vorbească, să ventileze ce li se întâmplă.
Vor să știe că nu sunt singuri. Nu vor să fie salvați, nu vor să li se spună ce să facă (dimpotrivă, asta îi irită).
Cel mai bun lucru pe care îl poți face e pur și simplu să fii alături de ei. Când îți dai voie doar să fii, fără să ai așteptări nici de la tine, nici de la ei, modalitățile prin care o poți face ți se relevă mai ușor:
- Un live pe Facebook/Instagram
- Un webinar pe Zoom
- O serie de newslettere cu Call-to-Action la final să îți răspundă cum se simt
- Sesiuni de group hug fără agendă. Să fim împreună pur și simplu!
- Dacă este posibil: întâlniri fizice cu membrii comunității
- Convorbiri telefonice
- Discuții pe grup de WhatsApp etc.
- Ascultă, ascultă, ascultă
Conflictele s-ar rări dacă am învăța să ascultăm mai mult.
Când oamenii se simt amenințați, vor să vorbească despre asta. Se vede cel mai bine în numărul crescut de postări pe Facebook – ca și în lockdown în 2020, Facebook a devenit loc de ventilare publică.
Scriam mai sus că empatia este cea mai bună strategie în criză. Presupune și să îl asculți activ, aici și acum, pe celălalt. Să îl asculți cu inima, cu sufletul, cu urechile și cu intuiția fără să îl întrerupi.
În munca mea cu profesioniștii aud des „vreau să ajut!”, „vreau să ajut dar nu știu cum!”
Începe prin a asculta.
Însă ca să existe ascultare, mai întâi trebuie să iei hotărârea de a crea contextul ascultării. Prilejul. Ocazia. Vei ține webinarul? Vei organiza live-ul?
Oamenii nu vorbesc cu tine dacă nu vorbești cu ei. Cum poți vorbi acum cu ei? Dacă nu ai nicio idee, întreabă-i. Folosește postări pe social media și adaugă la final o întrebare pentru comunitate. La fel în newslettere. Stories sunt o modalitate excelentă de a întreba comunitatea ceva și a asculta ce ți se răspunde.
De asemenea, ascultarea activă (cu toate simțurile, fără să intervii) te ajută să înțelegi și ce nu îți spune comunitatea și ce vor membrii mai departe de la tine. Astfel afli cum să ajuți mai departe.
Ce înseamnă brand personal bine făcut? Un brand care ajută. Un brand care ascultă. Când brandul personal ascultă, toată lumea câștigă: și comunitatea și brandul.
Shine On,
Manu
Foto de pe Unsplash.com