10 modalități prin care introvertiții își pot construi brandul personal

10 modalități prin care introvertiții își pot construi brandul personal

În ultimii patru ani am lucrat cu sute de profesioniști la construcția brandului lor personal. Majoritatea au personalități introvertite. Astăzi mă bucur să văd cum își expun curajoși brandul online. Ce anume i-a adus de la „îmi este imposibil să apar în fața celorlalți”, la „am brandul meu și comunic în siguranță?”

În acest articol expun cele mai bune 10 tehnici implementate cu profesioniștii români cu personalități introvertite, care au dat rezultate.

Ce înseamnă introvertit

Introvertitul este tipul de personalitate centrată pe lumea interioară. Dacă ești introvertit, îți iei energia din interiorul tău. Îți place să stai singur mai mult decât să fii în grupuri. Ești o persoană liniștită, rezervată și atentă, cu multiple pasiuni. Nu îți place să socializezi prea mult, pentru că socializarea te poate face să te simți copleșit.

În condițiile în care a-ți construi brandul personal înseamnă printre altele comunicare proactivă cu alți oameni și construirea unei comunități, ce poți face?

În primul rând, să accepți că nu este nimic în neregulă cu tine și personalitatea ta introvertită. Să vezi introversia ca pe ceva normal și să nu îți cauți scuze să nu îți construiești brandul personal din cauza ei.

Odată ce iei hotărârea că îți vei construi brandul personal, poți aplica aceste 10 tehnici:

  1. Identifică-ți bine valorile

Valorile sunt borne care ghidează viața fiecăruia. Sunt importante pentru că ele ne definesc ca ființe umane. Reprezintă răspunsul la întrebarea „de ce sunt cine sunt”, „de ce fac ceea ce fac”, „de ce am ceea ce am”. Odată ce îți conștientizezi clar valorile, înțelegi ce e cu adevărat important pentru tine.

Dacă vrei să ajuți, să contribui, să iubești, să faci lucruri bine, să lași o moștenire, să dai mai departe din cunoștințele tale, să sădești bine sau să alini, ai premisele să îți construiești brandul personal în pofida introversiei.

Valorile și buna conștientizare a lor vor funcționa ca plase de siguranță pentru tine, de câte ori te vei simți în pericol, rușinat, înghețat etc. În acele momente îți vei aminti ce este cu adevărat important pentru tine, care sunt lucrurile pentru care merită să faci efort.

  1. Identifică-ți punctele forte

Indiferent de tipul de personalitate, introvertit sau extrovertit, în munca ta ești un bun profesionist. Bradul personal se construiește pe ceea ce știi să faci ca profesionist.

Ai nevoie să îți identifici punctele tari sau super-puterile profesionale, pentru că vei vinde cu ele. Când auzi de vânzare, te blochezi?

Pentru că nu sunt neapărat niște ființe sociabile, introverții devin mai emoționali când este vorba de a vorbi în public sau pe social media de exemplu. Ai face orice doar să nu vorbești despre tine, nu-i așa?

Un punct de plecare foarte bun în dialogul cu alți oameni este „ce știi clar ce faci profesional”.

Demonstrează-ți competențele, adică:

  • Educația ta formală (spune ce școli ai frecventat)
  • Educația ta informală (spune ce ai învățat de la viață)
  • Educația ta practică (spune ce ai învățat făcându-ți meseria)
  • Câte cazuri ai rezolvat (vorbește despre clienți, comenzi, execuții, proiecte etc.)
  • Ce acreditări, licențe, talente ai (prezintă diplome, premii, certificate etc.)
  1. Alege subiecte pe care le stăpânești foarte bine

Spre deosebire de extrovertiți, care par să se descurce în orice situație cu alți oameni (nu degeaba li se spune „sufletul petrecerii”), introvertiții au nevoie de duble asigurări că lucrurile vor merge bine odată ce își construiesc brandul personal și apar public.

O metodă de a-ți oferi și mai multă siguranță este prin stabilirea unor subiecte clare, predilecte și pe care le stăpânești foarte bine profesional. Așadar, nu vorbi de toate pentru toți. Ca să rămâi într-o zonă de confort, alege-ți maxim 3 subiecte despre care vei vorbi și vei scrie ca brand personal.

Cercetează pe marginea acestor subiecte, citește cărți, extinde-ți cunoștințele până simți că le stăpânești. E un efort continuu, care merită!

  1. Află ce te face unic

Extroverții par să vorbească cu ușurință despre ce știu ei să facă cel mai bine și la ce sunt cei mai buni. Se spune despre ei că știu să se vândă repede…

Și introvertiții pot face asta odată ce își identifică precis acele calități care le aparțin numai lor. Unicitatea e bună! E celula de bază a brandului personal.

Unicitatea ia forme diverse: poate fi vorba că ai un simț ridicat al eticii, de profesionalismul tău sau filosofia lucrul bine făcut, de empatie sau respect.

Dacă îți este dificil să îți stabilești unicitatea, poți apela la o cunoștință introvertită pentru feedback. Cere-i să îți spună ce i se pare că te face unic. Odată ce ai răspunsul, compară-l cu propria opinie. Unde te situezi? 

  1. Exprimă-te în cel mai confortabil format

Spune-i oricui că trebuie să facă videoclipuri pentru că rețelele sociale favorizează acest format și clienții îl iubesc, și va rămâne fără cuvinte. Spune-i asta unui introvertit și efectiv va îngheța.

Ca ființe umane, cu toții ne exprimăm mai bine într-un format: cel mai mulți în scris, câțiva audio și foarte puțini video. Dacă ai impresia că „toată” lumea în jurul tău dă bine pe video și se filmează cu ușurință, să știi că acesta este un lucru subiectiv pe care ți-l spui ca să nu te scoți din starea de confort. În realitate foarte puțini oameni iubesc formatul video.

Sunt mari șanse să te exprimi cel mai ușor în scris. În școală timp de minim 12 ani te-ai exprimat zi de zi în scris. Gata cu ideea că tu „nu știi să scrii”. Doar ai scris timp de 12 ani…

Știi să scrii = ai toate premisele să începi un blog, să scrii o carte, să dezvolți ebookuri și ghiduri pentru audiența ta.

Cu timpul, după ce vei stăpâni bine partea scrisă, poți începe să lucrezi la formatul video sau audio.

  1. Lărgește-ți rețeaua de cunoștințe intenționat

Știu că nu în toate zilele ți se pare ușor să relaționezi cu alți oameni, însă nu poți construi un brand personal de impact fiind lupul singuratic.

Nu este nevoie să interacționezi cu oricine. E suficient să intri în legătură și să dezvolți relații armonioase cu oamenii importanți pentru tine și afacerea ta.

Este OK să fie mai puțini la început. Exersează cu ei și apoi ușor-ușor vei vedea cum pofta vine mâncând. Pornește de la un număr mic de relații de gestionat, ca să crești la o comunitate în câțiva ani.

  1. Prezintă-ți hobby-urile

Nimic nu îl bucură mai tare pe un introvertit decât să se implice în hobby-urile sale.

Persoanele aplecate către lumea lor interioară dezvoltă interese și pasiuni extraordinare. Cu siguranță este și cazul tău.

Vorbește despre hobby-uri cu publicul. Scrie despre asta pe social media sau pe blog de exemplu. Nu e nevoie să le prezinți direct pe canalul de YouTube, fiindcă asta te sperie (o poți face mai târziu, OK?)

Hobby-urile sunt un liant social în branding personal. Poate nu îți vine să crezi, dar hobby-urile te vor ajuta să vinzi către oameni cu hobbyuri similare. Nu degeaba se spune că marile afaceri nu se semnează în clădirile de birouri de pe Wall Street, ci pe terenurile de golf…

Vorbește despre hobby-urile tale ca și cum le-ai vorbi unor copii. Te vor face să pari interesant în fața audienței tale, iar noi vrem să cunoaștem oameni interesanți. În plus, te vor ajuta acolo unde ai cea mai mare nevoie: să comunici cu ușurință cu alții.

  1. Fă-ți un plan

Nimic nu ucide o idee bună ca lipsa unui plan de a o îndeplini. Și nu produce mai multa anxietate unui introvertit ca situațiile când nu știe ce urmează…

Pentru că tipul tău de personalitate se emoționează mai ușor, o metodă de a-ți întări propria siguranță este existența unui plan. Planul e absolut necesar și pentru extrovertiți, să știi.

Când ai un plan, știi ce să faci ca pas următor. Privești lucrurile mai relaxat, știi ce urmează, te bazezi pe certitudini.

Dacă incertitudinile te sperie și vrei să îți programezi pasul următor, ai nevoie de un plan în brandul personal.

  1. Pune limite sănătoase

Impunerea limitelor sănătoase este subiectul secolului pentru profesioniști. Unde începe munca ta și unde se termină? Ce este permis și ce nu în relația cu tine? Ce e muncă…și ce nu mai e?

Ce este posibil în parteneriatul clienților cu tine și ce nu? Limitele sănătoase te feresc de burnout, de stres, de situații stânjenitoare. În lipsa unor limite certe, majoritatea introvertiților renunță, clachează, simt haos.

Cu cât îți vor fi ție mai clare limitele, cu atât le va fi mai ușor să le înțeleagă și să le respecte celorlalți.

  1. Exersează, exersează, exersează

Am șansa să lucrez cu sute de profesioniști anual. Știi ce aud cel mai des? „Vreau să iasă perfect!” Spus deopotrivă de extrovertiți și introvertiți.

Dar ce înseamnă perfect în lumea reală, materială, fizică? Nimic. Ai nevoie de progres, nu de perfecțiune.

Ai nevoie să practici, astfel încât în fiecare zi să fii mai bun cu brandul personal. Dacă îți vei lua timp să exersezi lucrurile la care simți că e cazul să exersezi, vei vedea rezultate mai repede decât crezi. Micile acțiuni repetate zi de zi stau la baza succesului, mai degrabă decât „tunuri” rare. Practica este cheia succesului.

Acum știi cel puțin 10 tehnici despre cum să îți construiești brandul personal dacă ești introvertit.

Cu care vei începe?

Shine On,
Manu

 

Foto de pe Unsplash.com