Episodul 105 – Cum îți stabilești prețul corect, ca brand personal?

Ce părere ai de afirmația „when you pay, you pay attention”? Experiența mea de lucru cu sute de antreprenori 5 ani îmi spune că vorbele de mai sus sunt adevărate.

Cu alte cuvinte, atunci când clientul ideal plătește suma pe care i-o ceri ca să lucreze cu tine, se implică motivat în colaborarea voastră. La rândul tău, ești motivat să îi livrezi cele mai bune produse sau servicii.

Dar de unde știi cât să ceri, astfel încât să plătească prețul corect?

Dacă ai un business complex, care presupune spațiu fizic cu chirie, angajați cu salarii, cheltuieli fixe, importuri, stoc, producție materială, livrare prin curier etc. este bine să lucrezi cu un specialist în business sau finanțe la politica ta de pricing. Fiindcă businessurile complexe au nevoie de suport ceva mai complex.

În mod ironic, atunci când ai un business mai complex pare mai ușor să îți stabilești prețul corect. Fiindcă nu ai impresia că stabilești un preț al tău, ci al produselor tale!

Dar dacă te afli în situația în care tu ești produsul, iar ceea ce livrezi către clienți sunt:

– timpul tău

– creierul tău

– atenția ta

– creativitatea ta

practic pui un preț pe tine.

Iar gândul acesta te blochează și face să ceri mai puțin decât meriți, de cele mai multe ori.

De ce?

Din două motive:

  1. Te implici emoțional în procesul stabilirii prețului, ceea ce face procesul decizional mai greu.
  2. Nu există un etalon „de preț per personalitate” pe care să îl poți aplica.

Ai nevoie de strategii clare, obiective, care să te ajute să ieși din blocaj.

Iată 8 strategii care funcționează pentru mine și clienții mei:

  1. Studiază bine piața (sau industria). Ce prețuri sunt practicate? Care e minimul, care e maximul? Și mai ales, care este media de preț la care se operează?
  2. Studiază bine nișa de piață, unde se află competiția ta directă. Ce prețuri au competitorii tăi?
  3. Stabilește ce faci în plus față de standardele de piață & ceea ce face competiția. Ideea e că trebuie să faci ceva în plus, diferit, unic. Acest ceva unic îți va permite să crești prețurile.
  4. Analizează-ți întreaga experiență profesională practică. Adună ani de practică, ore, număr de clienți, număr de comenzi sau programe (cursuri, traininguri) livrate. Câte sunt? Unde te situează experiența ta practică față de competiție?
  5. Analizează-ți întreaga experiență profesională teoretică. Listează toate acreditările, licențele, cursurile și diplomele obținute. Unde te situezi față de competiție?
  6. Adună experiența de viață, talentele și interesele tale. Ce faci tu natural, ce competitorii tăi nu fac? Uită-te mai degrabă la soft skills decât hard skills. Cum poți crește prețul cu personalitatea ta?
  7. Adu laolaltă ce ai aflat la punctele 1-6. Ar trebui să ai o imagine realistă, clară, a situației. Scopul tău este să îți crești prețurile, nu să operezi la aceleași standarde ca toată lumea. Ca să o poți face, determină ce faci unic, nu identic!
  8. Dacă tot îți este greu să stabilești prețul corect singur, e momentul să apelezi la ajutor specializat. Un strateg de branduri personale te poate ajuta cu exerciții specifice, create exact pentru asemenea situații.