Episodul 197 – Ce să faci cu clienții care nu aplică tot ce învață de la tine (ceea ce te nemulțumește)
Una dintre cele mai mari lecții pe care le-am învățat în profesia de coach a fost să fiu atentă să nu mă identific cu rezultatele clienților.
Dacă oferi servicii (dar nu numai) știi la ce mă refer: îți dorești succes pentru clienții tăi, vrei să aplice eficient, la timp și conform planificării ceea ce îi ghidezi.
Când au succes, există tendința să te identifici cu reușita lor. Ești bun când ei se țin de treabă! Din păcate, funcționează și invers. Nu ești bun dacă ei nu aplică ce îi înveți!
Adevărul e că nu trebuie să ne identificăm cu rezultatele clienților, dar e greu să nu o facem.
Pentru că înainte de a fi profesioniști suntem oameni. Ca oameni, vrem ca munca noastră să fie însemnată, să aibă impact și să transforme vieți, și să simțim apreciere, sens, respect și suport.
Dar una e să vrei să fii apreciat, respectat și susținut de către clienții tăi – ca să continui să îi ghidezi – și cu totul alta să te atașezi de rezultatele lor și să vrei să aibă succes cu orice preț!
Din lucrul direct cu mii de antreprenori care au clienți am observat că linia dintre aceste două aspecte e atât de fină, încât se confundă deseori. Că există o tendință pur umană să se dea vina pe client pentru că nu se ține de treabă. Nimănui nu îi place să fie învinovățit, așa că nu ajută.
Ce ajută în schimb?
Să nu vrei să salvezi clientul, nici să te atașezi de rezultatele lui.
Atunci?
Iată ce funcționează întotdeauna pentru mine: să fac tot ce ține de mine să îl ghidez pe client cum știu mai bine să aibă rezultate.
La finalul zilei, când pun capul pe pernă, unii clienți au avut succes și au acționat, alții încă nu. Eu sunt aceeași coach de personal branding, Manu, pentru toți: cea mai bună versiune a mea în lucrul personalizat cu fiecare.
E în controlul meu să creez fiecărui client cel mai bun spațiu să învețe, să acționeze și să evalueze în funcție de obiectivele sale, personalitate, resurse, condiții etc. Eu controlez procesul de colaborare cu el. Rezultatele însă sunt ale clientului și el le controlează.
Eu mă asigur că un client are resursele, cunoștințele, informația etc. să acționeze.
Acțiunea îi aparține.
Așa cum niciun fitness trainer nu poate face sală în locul tău sau un nutriționist nu poate ține dietă, la fel nici tu nu poți face treabă în locul clientului.
Sunt mulți, prea mulți profesioniști care acceptă să facă munca în locul clientului, ca apoi să fie frustrați, supărați și prost plătiți.
Clientul nu are nevoie să fie salvat, ci împuternicit să treacă la acțiune! Iar dacă nu acționează, nu ajută să îl învinovățești, ci să te întrebi „eu fac ce pot mai bine să îl ghidez, ce se întâmplă de nu face?”
Și așa ajungem la importanța contractării corecte.
În coaching, dar cred că se aplică în orice profesie de ghidaj, educare, consultanță etc. se spune că dacă setarea cadrului de colaborare e bine făcută, colaborarea în sine ar trebui să devină ușoară.
Cu alte cuvinte, dacă din start și tu și clientul înțelegeți și agreați clar ce se va întâmpla, livrarea propriu-zisă va curge ușor cu ușurință.
În lucrul cu clienții mei știu asta:
- 80% contează contractarea. Dacă e corect făcută, apoi
- doar 20% este livrarea.
Prezint 12 strategii care mă ajută atunci când clienții nu fac ceea ce spun că vor face în episodul 197. E inspirat de întrebarea de la Anamaria, o urmăritoare de pe Instagram.
Sper să îți ofere perspective noi despre ce poți încerca atunci când clienții nu aplică ce îi ghidezi, din varii motive.
Am dat startul la primăvară oferta Hello Spring.
Până pe 28 Februarie te poți înscrie la retreatul de nivel 2, Shine On Retreat – Step into the Spotlight cu 600 RON mai ieftin (plătești doar 3800 în loc de 4400 RON).
În acest retreat te relaxezi alături de profesioniști cu valori și obiective comune și înveți principii de promovare eficientă online și offline. Retreatul are loc între 13-16 Martie a.c. la Albastru și origini, județul Vâlcea. Este posibilă plata în rate.
ASK MANU
Ai întrebări? Răspund în podcast! Spune-mi cum te pot ajuta și…nu uita să asculți episodul următor
Wow, cât de fain ! Multe conștientizări am avut ascultând.
Mulțumesc!