Brand personal – 6 direcții în care să comunici pe timp de criză

Brand personal – 6 direcții în care să comunici pe timp de criză

Comunicarea online înseamnă să ajungi cu personalitatea ta și ceea ce știi să faci la zeci, sute și chiar mii de oameni. Din punctul de vedere al impactului și influenței, e ceva ce nu poate fi ignorat.

E și gratis de cele mai multe ori. E ca și cum ai propriul ziar combinat cu canal radio și televiziune oricând la îndemâna ta, fără costuri. Și din acest punct de vedere, comunicarea online nu e ceva ce poate fi evitat.

În pandemie – ca perioadă de criză și distanțare socială – comunicarea online a fost singura disponibilă pentru marea majoritate a profesioniștilor interesați să devină un brand personal. Deci nu doar că e eficientă și gratis, este și unica…

După doi ani de pandemie, iată-ne acum într-o situație de conflict internațional grav, cel dintre Rusia și Ucraina. Online-ul rămâne principalul canal prin care profesioniștii își pot exprima brandul personal.

Cum să îți creezi un brand personal în 10 pași

Află de aici. Ți-am pregătit un ghid complex pe pași simpli și ușor de implementat.

Cu cine comunici, mai exact?

Cu oameni care au valori și interese comune cu tine. Unii se numesc fans, alții followers, unii abonați la newsletter, alții ascultători de podcast, unii membri ai comunității tale sau YouTube subscribers.

Cu toții găsesc ceva valoros la brandul tău personal.

Dacă ai în vedere că nu îi ții cu forța lângă tine, ci vin atrași de cine ești și ceea ce postezi online, poți spune că aceștia sunt fanii online ai brandului tău.

Care e scopul pentru care comunici în general cu ei online? (pe timp „de pace”)

În perioade fără crize sau pandemie, comunicarea online se face pentru a încălzi vânzarea.

Pe website-ul tău vinzi produse, servicii sau programe.

Prin comunicarea pe social media, pe blog sau prin podcast, atragi ca un magnet oamenii spre ceea ce vinzi. Este un proces de durată și într-o oarecare măsură incontrolabil din partea ta. În sensul că tu încălzești oamenii online și îți dai silința să o faci cât mai bine, dar nimeni nu îți promite că va cumpăra de la tine. Decizia de a achiziționa cu bani produsul tău le aparține celor care te urmăresc.

Misiunea ta e să fii atât de valoros încât oamenii să nu te poată ignora.

Scopul este să le oferi atâta valoare, încât să ia singuri decizia că meriți să te plătească.

Din momentul în care iau singuri această decizie, misiunea ta se simplifică, iar profitul crește. Începi să te bucuri de vânzări fără să depui mare efort în procesul vânzării în sine.

De ce comunici acum, în criză?

Te întrebi, și pe bună dreptate, de ce să mai comunici acum, în criză, când „nimeni” nu vrea să cumpere și „toată lumea” s-a baricadat în casă și se uită doar la știri?

  • Deoarece oamenii fac afaceri cu oamenii și vor să știe că ești în continuare lângă ei.
  • Pentru că pe termen lung, tăcerea nu este o soluție.
  • Fiindcă nimănui nu îi place să i se vândă ceva de 4 ori pe an. Oamenii vor comunicare permanentă cu brandurile lor preferate, nu doar când acestea au campanii de vânzare.
  • Fiindcă nu știi cât durează această situație. Se poate termina mâine sau mai târziu. Vrei ca odată ce repornește viața după conflict să ai vânzări imediate. Nu poți aștepta.
  • Pentru că dacă tu taci, oamenii fac presupuneri. Adică asumpții negative de cele mai multe ori. Vrei ca oamenii să știe adevărul tău propriu, nu să inventeze povești despre tine.
  • Deoarece în situații de criză, oamenii au nevoie de ajutor. Acest ajutor poate lua formă de ghidaj, sfaturi, ascultare, mentorat, sprijin financiar, sprijin informațional, mental, spiritual etc.

Despre ce să scrii când omenirea e în criză?

O întrebare pe buzele multor profesioniști care se simt ca înghițiți de haos zilele acestea.

Răspunsul este la fanii brandului tău. Ei știu cel mai bine ce vor de la tine acum. Dacă îți vei lua timp să îi întrebi, cum am indicat în acest articol, vei vedea că îți vor răspunde singuri.

Dacă nu ai timp sau resurse să faci cercetarea acum, iată ce vor majoritatea urmăritorilor mei și ai clienților mei:

  1. Arată cum ești solidar

Descrie ce acțiuni umanitare faci zilele acestea, ce ONG-uri sau persoane private ajuți, cum îi susții pe cei afectați de conflict etc.

Dacă tot ai în jurul tău o comunitate de oameni cu valori comune, activez-o spre o cauză bună.

Lasă dovezi sociale și link-uri ale asociațiilor / cauzelor pe care le sprijini. Nu doar că așa amplifici contribuția socială către aceste entități, dar și inspiri alți oameni să doneze în direcții sigure.

Un aspect important: poate crezi că e necesar să donezi doar bani.

Este binevenit orice fel de ajutor în acest caz. Solidaritatea înseamnă solidaritate înainte de toate, să fii alături de alți oameni. Dacă poți dona sume de bani este foarte bine. La fel de bine poți oferi echipamente sau produse necesare.

Eu vreau să îți vorbesc despre alt tip de donație: donarea de timp și atenție nedivizată. Voluntariat.

Pentru refugiați desigur că ajutorul financiar e esențial. Însă dacă toți donăm bani, cine mai are grijă de sufletele, de mentalul și emoționalul acestor oameni? Nu poți dona bani, donează timp și atenție.

E posibil să simți rușine să anunți public, pe social media, cum ești solidar. Amintește-ți de ce ai făcut acțiunea de solidaritate. Care e misiunea ta în acest caz? Ce valori stau în spatele deciziei de a ajuta pe cineva zilele acestea? Cum se leagă situația acelor oameni de munca ta, de viziunea ta de brand personal?

Nu lăsa ca judecățile cuiva să afecteze dorința ta de a face bine multora!

  1. Scrie despere ce simți, ce trăiești, ce experimentezi, ce afli

A fi un brand personal sau a face pașii necesari pentru a deveni unul conține o doză de curaj combinat cu înțelepciune și leadership.

Este momentul să arăți acest leadership în criză, să arăți că ești la cârma afacerii tale.

Dar e oportun să fii om înainte de toate. Să poți vorbi cu detașare despre ceea ce simți. Fanii brandului tău personal se vor regăsi în povestea ta – doar sunteți la fel! Îi va ajuta să vadă că nu sunt singurii care gândesc sau simt așa. Se vor simți ascultați, ghidați, mentorați.

Uneori tot ceea ce avem nevoie ca să ne simțim mai bine este să auzim că nu suntem  singura persoană căreia i se întâmplă un anume lucru negativ.

Vorbește despre ceea ce simți, cu precizarea să o faci pentru a împărtăși vulnerabil povestea ta, nu pentru a primi compătimire. Oamenii simt când cineva se victimizează ca să atragă atenția, și pe termen lung această abordare poate avea consecințe nefaste pentru brandul personal.

  1. Prezintă ce înveți acum

Lucrez anual cu sute de profesioniști. Primul meu client sunt eu. Și nu exagerez când spun că eu și clienții cu care am lucrat în ultimii doi ani, anii pandemici, spunem la unison că au fost anii în care am învățat cel mai mult despre noi și business.

E percepție, e realitate…cert e că simțim cu toții la fel.

Noi creștem din disconfort. Iar stările de criză sunt perioade de mare disconfort. Dacă în orice rău e un bine și în orice bine e un rău, există cel puțin un „silver lining”, o pildă pentru fiecare dintre noi în ceea ce trăim de când a izbucnit conflictul din Ucraina. Cu alte cuvinte, avem fiecare o temă: să aflăm care e pilda pe care o învățăm acum!

Fiecare învățam ceva despre noi, la nivel individual, celular, uman în criză. Tu ce înveți? Vorbește deschis cu fanii tăi despre asta. Din moment ce aveți valori comune, vei vedea cum se deschid precum bobocii unei flori și încep să vorbească despre ce învață ei la rândul lor.

Vorbește și despre ce înveți ca brand personal. Ce vine spre profesionistul din tine acum? Ce mai afli? Ce descoperi?

Aceeași abordare și pentru afacerea ta de mici dimensiuni. Ce te învață despre ea criza pe care o traversăm acum?

Când vorbești deschis despre toate acestea, ajuți și alți oameni să învețe odată cu tine.

Noi învățăm cel mai bine din experiența celorlalți.

  1. Spune de unde te informezi

Un brand personal este un lider de opinie în industria sa. Statutul este dobândit în timp, prin valoarea oferită gratuit, prin conținut de calitate, prin predicții și topuri combinate cu numărul mare de cazuri rezolvate de clienți și nivelul de profitabilitate a afacerii.

Ca lider de opinie, lumea vrea să știe de unde te informezi. Care sunt sursele tale sigure de informație în criză?

Este vorba de site-uri, televiziuni, conturi personale sau conturi de experți? Când promovezi surse sigure, contribui la informare mai sigură.

  1. Arată ce faci să te reglezi emoțional, mental, fizic și spiritual

Paradoxal, opinia populară spune că un brand personal trebuie să fie perfect și să le știe pe toate…dar cum viața bate filmul, realitatea este că în criză ne întoarcem cu toții la umanitate înainte de a fi experți în orice.

Ești un om care lucrează cu alți oameni. Un om cu emoții, cu gânduri, cu stări și acțiuni.

A împărtăși cu ceilalți ce simți nu este deloc greșit, dimpotrivă. Ei se vor identifica în tine și acțiunile tale și legătura dintre voi se va întări.

Reglarea, mai ales cea emoțională, este foarte importantă în timpul crizei. De aceea poate ai observat multe interviuri și intervenții televizate cu psihologi de când a izbucnit conflictul din Ucraina. E nevoie să îți controlezi emoțiile ca să poți merge mai departe. Mie mi-a plăcut în mod deosebit acest articol complex despre controlul emoțiilor.

Vorbește deschis despre acțiunile pe care le faci pentru a te echilibra

  • Emoțional
  • Fizic
  • Mental
  • Spiritual

în această perioadă.

Prezintă cine îți este alături acum, ce rol are, cum te ajută concret etc.

Perspectivele tale îi pot îmbogăți pe cei ce te citesc și îi pot inspira să acționeze spre starea lor de bine.

  1. Fă check-in-uri dese cu audiența

Prin check-in mă refer la a lua permanent pulsul audienței tale.

Este o perioadă dificilă, în care oamenii se simt fragili și vor să fie ascultați. Întreabă-i frecvent cum se simt, ce nevoi au de la tine, cum îi poți ajuta.

Când îți răspund, ai marea șansă de a practica ascultarea activă cu ei. Fii atent la ce spun, dar doar ascultă-i. În ascultare stă o mare taină a brandingului. Dacă îi asculți corect, fără să intervii sau să încerci să îi influențezi, oamenii îți spun singuri care să fie următoarea ta mutare. Așa poți afla ce temă să aibă webinarul viitor. Ce produs ar fi oportun să gândești imediat. Ce eBook să creezi sau ce subiect să aibă următorul tău live etc.

Comunică pe timp de criză. Oamenii au nevoie să știe că ești acolo pentru ei.

Shine On,
Manu

 

Foto Unsplash.com.