5 strategii să supraviețuiești cu brandul personal în perioade dificile

5 strategii să supraviețuiești cu brandul personal în perioade dificile

La doi ani de la momentul lockdown din Martie 2020, când brandul tău personal abia a scos capul la lumină și strategia ta de promovare a început să dea roade, simți că ești din nou în pericol.

Din păcate iar îți este amenințată siguranța fizică. Și dacă în 2020 dușmanul nu avea un chip, acum are. Ceea ce îl face și mai de temut.

În spațiul public de vorbește din nou de criză, colaps, recesiune, vremuri grele. Sunt atât de repetate aceste cuvinte, încât ai ajuns să crezi că sunt valabile pentru tine, brandul tău și afacerea de mici dimensiuni pe care o construiești.

Brand personal și construirea unei afaceri de mici dimensiuni în criză

Despre criză s-a vorbit și se vorbește nonstop de două decenii. Uneori stau și mă gândesc cum pot unii specialiști în finanțe să pună capul pe pernă noaptea știind că de 10 ani tot anunță„winter is coming”, sporind în acest fel nivelul de anxietate printre soloprenori, antreprenori, consultanți…După care apar triumfători și spun „eu v-am avertizat!”…doar că niciunul nu a știut de pandemie sau de atacul Rusiei asupra Ucrainei și tot ce a declanșat.

Adevărul e că generația de antreprenori actuali a învățat să trăiască cu ideea de criză. Din Martie 2020 e o stare de fapt pentru oricine vrea să construiască un business în zilele noastre. Din acest punct de vedere, al conștientizării că o criză poate veni oricând, nu e vreo  surpriză, nu-i așa?

Cu toate acestea, ești foarte neplăcut surprins de evenimentele din ultimele zile din Ucraina. Ești plin de emoții negative și te simți în colaps. Ceea ce ai construit în ultimii ani cu efort și nopți nedormite e iarăși amenințat să dispară în câteva secunde.

Sau nu.

Brandul personal, asigurarea ta de viață și carieră

Unicul lucru constant din viața și cariera ta este schimbarea. Iar schimbarea înseamnă incertitudine, necunoscut, nesiguranță.

Amintește-ți de pandemie!

Ești expus situațiilor neprevăzute în afacerea ta în fiecare zi. Cei doi ani de pandemie au fost un profesor excepțional din acest punct de vedere. Te-au învățat să conviețuiești cu nesiguranța și să construiești o afacere în pofida incertitudinii.

Acum stai din nou față în față cu ea și o privești în ochi.

Ce e sigur în toată această mare de nesiguranță, care te face să spui „nu îmi mai arde deloc de business”?

Tu.

Ești unicul element constant din afacerea ta.

Iar brandul personal pe care l-ai creat în ultima perioadă este cel mai important asset al tău.

Indiferent la ce nivel te afli cu reputația ta, cât de popular ești momentan și cât succes ai, atâta timp cât ești realmente interesat să te concentrezi pe tine și să te faci mai puternic, aduci siguranță în munca și viața ta.

Așa cum ne arată vremurile în care trăim, o afacere mică este vulnerabilă la condițiile externe.

Ce este solid? Tu și brandul tău.

Fiindcă tu rămâi tu indiferent de circumstanțe.

Lumea exterioară se poate schimba, dar lumea ta interioară, nu.

Odată ce identifici elementele din care se compune brandul tău personal: valorile, experiența profesională, hobby-urile și motivația personală, îți semnezi polița de asigurare pentru tot restul vieții și carierei tale.

Când în sfârșit știi cine ești, știi ce ai de făcut nu doar ca să supraviețuiești cu business-ul în perioade dificile, ci și să ai succes.

Ia exemplu de la tulpina de bambus

Din păcate crizele și conflictele sunt ubicue în aceste timpuri în care îți crești afacerea. În cazul Ucrainei conflictul e puternic, e mare și e aproape de România. Iar proximitatea te sperie cel mai tare.

Când ești speriat, devii rigid. Și fie înțepenești în inacțiune, fie faci o mulțime de mișcări rigide care riscă să te rupă.

Ia exemplul bambusului mereu bătut de furtuni, care supraviețuiește prin flexibilitate. Când vine furtuna, bambusul se îndoaie odată cu vântul. Iar asta îl face simbol al longevității datorită durabilității, rezistenței și flexibilității sale.

  1. Fii flexibil și adaptabil

Situațiile noi cer un plan nou. Sunt șanse mari ca în această perioadă vechiul tău plan să nu mai funcționeze (nu chiar atât de vechi dacă stăm să ne gândim că e abia începutul lunii Martie 2022 și cel mai probabil ți-ai definitivat strategia în ianuarie…).

În momente de criză, vizibilitatea scade. E ca și cum se instalează o ceață densă peste business. E important să îi dai voie să fie, în loc să te opui și să te plângi că nu poți avansa.

Acum, mai mult ca oricând, ai nevoie să îți creezi noi comportamente și obiceiuri, care să te ducă mai departe.

Întreabă-te

Ce a funcționat pentru tine în pandemie?

  • Ce beneficii ți-a adus atunci flexibilitatea?
  • Ce ai făcut exact ca să te adaptezi atunci?
  • Ce poți implementa și acum la fel?
  • Cum poți fi și mai flexibil de data aceasta?
  • Cine ești când te adaptezi?

Fiecare soloprenor, antreprenor, consultant și freelancer are răspunsurile proprii și te invit să le găsești pe ale tale. E posibil să se aplice și în cazul tău:

  • Să consumi mai puțină mass media și în schimb să creezi mai mult conținut online
  • Să renunți la unele parteneriate vechi și să închei altele noi
  • Să oprești cheltuieli și să investești în tine
  • Să muți focusul de pe afacere (fiindcă este dificil să comunici despre ea acum) pe brandul personal (oamenii fac afaceri cu oamenii în criză)
  • Să ieși de pe pilotul automat și să îți identifici cu adevărat DE CE-ul propriu etc
  1. Practică empatia

Empatia este cea mai bună strategie pe timp de criză, indiferent ce vinzi.

E similară cu abilitatea de a te pune „în papucii” cuiva și a încerca să vezi lumea prin ochii lui. Important! Empatia înseamnă să fii lângă ea fără să judeci acea persoană, nici să simți milă pentru ea. Mila este condescendentă și creează un raport superior-inferior între indivizi.

Empatia presupune raport de la egal la egal. Înseamnă să stai lângă oameni și să îi asculți fără să încerci să îi salvezi.

În situații de conflict, când viețile sunt puse în pericol, oamenii au tendința să vorbească mai mult ca de obicei despre ce simt, ce cred, ce trăiesc. Pentru că le crește anxietatea. Se observă foarte bine tendința de a vorbi și a tot vorbi pe Facebook de exemplu. Ascultă oamenii brandului tău! Ce îți spun? Ce au nevoie acum de la tine?

De cele mai multe ori, oamenii vor ghidaj, încurajări și să fie ascultați.

Fii alături de oameni în cele mai dificile momente și vor deveni cei mai înfocați ambasadori de brand pentru tine.

Oamenii lucrează cu oameni. Și tu ai nevoie, la rândul tău, să rămâi conectat cu oamenii. Nu e doar despre ei, ci la fel de mult și despre starea ta de bine. Când practici empatia, te vindeci pe tine.

Fiecare profesionist are publicul său, preocupat de problemele sale. Dar e foarte posibil să auzi că:

  • Oamenii vor să își păstreze un mindset pozitiv
  • Oamenii vor alături alți oameni cu atitudini optimiste
  • Oamenii vor surse sigure de informare
  • Oamenii caută cu orice preț siguranța
  • Oamenii au nevoie să li se releve constant faptele, în timp ce mintea lor fuge către ficțiuni
  • Oamenii au nevoie de ghidaj de la alți oameni
  • Oamenii au nevoie de mentorare și învățare și pe timp de criză. Ele nu se termină niciodată
  1. Fii solidar. Ajută!

Pe lângă empatie, care presupune să fii lângă cineva fără a-i sări în ajutor, momentele de criză sunt și despre ajutorare și într-ajutorare.

Despre a oferi și a primi ajutor.

Ca să ai de unde să dai, în primul rând este nevoie să te ajuți pe tine, purtându-ți o grijă deosebită. Fii blând cu tine în aceste momente.

E posibil să ceri de la tine să fii tare ca stânca și să te judeci să nu ești. Sau, la polul opus, să vrei să salvezi pe toată lumea cu bunătatea ta și să te judeci că nu reușești.

Situația de criză ne polarizează la nivel individual și de societate (tocmai de aceea e nevoie de comunicare deschisă!) Este bine să fii ca tija de bambus, flexibil și maleabil. Extremele nu te ajută.

În situația de criză, poți ajuta atât cât poți ajuta. E mult mai important să fii solidar cu un grup restrâns de oameni și să le oferi ajutor concret, decât să îți propui să ajuți pe toată lumea și să nu ajuți pe nimeni.

Poți dona bani, echipamente, lucruri, poți oferi cazare etc. E foarte important aspectul material și așa cum ai observat, România se mobilizează bine la acest capitol.

Dar ca brand personal să știi că la fel de important este să donezi timp și atenție nedivizată. Ușor de zis, mai greu de făcut.

Oamenii – de la familie la prieteni, cunoștințe, rude, colaboratori, angajați, clienți, fani & followers, furnizori etc. au nevoie de timpul tău acum. Fii generos și oferă-le din el.

Dacă în cazul familiei și al colaboratorilor știi cum să le oferi timp, lucrurile se complică atunci când e vorba de clienții existenți și potențiali.

Iată ce poți face:

  • Folosește funcția Stories pe social media (îndeosebi Instagram) ca să pui întrebări despre cum și-ar dori publicul tău să îi ajuți?
  • Înființează un program de tipul „Pick My Brain”, în care oamenii să îți poată adresa cele mai arzătoare întrebări acum.
  1. Continuă să oferi valoare

Psihologul Daniel David spune că strategia cea mai bună de a gestiona situația unui conflict armat este ca viețile să continue mai departe.

Pentru a putea trece peste ce se întâmplă – ca și în pandemie – este nevoie ca unele lucruri să se schimbe, iar altele să continue.

Misiunea unui brand personal este să ajute alți oameni să trăiască mai bine cu ajutorul său.

Deci scopul tău primordial e să oferi valoare.

Dacă în vremuri „normale” (fără conflict) oamenii sunt obișnuiți să plătească pentru ceea ce știi să faci, în perioadele de criză când cererea scade este nevoie să vii în întâmpinarea lor oferind valoare indiferent dacă vei avea sau nu vânzări.

Aceasta este una din cele mai valoroase lecții ale pandemiei.

Oamenii au rămas alături de branduri personale în pofida distanțării sociale și a apetitului scăzut de a cumpăra, dacă au simțit că primesc valoare.

A oferi valoare se realizează mai ales prin conținut online.

În perioade de criză, știu că ai de gestionat propria ta siguranță și a celor dragi, apoi situația brandului personal și a afacerii tale…de unde să mai ai timp și resurse să creezi valoare…mai ales fără să fii remunerat pentru asta?

Tocmai aici consider că sta cheia brandului personal. Să fii valoros oricând! Nu doar când economia merge bine și vin comenzi una după alta. Ci mai ales când situația devine dificilă.

  1. Fă curățenie în interior

Dacă te uiți pe geam și este ceață, e cel mai bun timp să faci curățenie în interior.

Perioadele de criză – indiferent despre ce e vorba: pandemie, război, conflict, cataclism, prăbușiri economice – sunt momente în care la geamul tău și al tuturor în general se instalează o ceață densă.

Creierul caută nonstop soluții să facă lumină prin această ceață densă, ca să se asigure că ești în siguranță, că vei ajunge undeva în siguranță, că în următoarele 5 minute vei face un anume lucru în siguranță…

Ești ca un vapor care navighează pe o mare tulbure și în condiții de ceață, fără să vadă malul.

Vrei cu orice preț să vezi malul. Vrei să controlezi marea, să o potolești. Vrei să dispară ceața.

Nu poți controla marea. Ai tot încercat și nu ai reușit.

Ce poți face în schimb?

Să echilibrezi vaporul propriu în timp ce continui să navighezi și să cauți atent țărmul.

Echilibrul interior, starea de bine, pacea interioară depind numai de tine.

În această perioadă, întreabă-te:

  • Ce e în controlul meu?
  • Ce aleg acum pentru mine și brandul meu?
  • Ce am de făcut acum cu adevărat ca brand personal?
  • Ce mai am de învățat despre mine?
  • Ce am învățat până acum?
  • Ce e nevoie să schimb la mine în cazul în care mai apar conflicte externe?
  • Cine îmi este cu adevărat aliat și îmi face bine cu prezența?
  • Cum vreau să trăiesc și să muncesc de aici înainte?

 

Shine On,
Manu

Foto Unsplash.com.