Episodul 152 – Ce e de făcut când nu rezonezi cu un anumit client și nu simți să lucrezi cu el

Pentru episodul 152 am găsit inspirația într-o întrebare primită pe social media și am vorbit despre cele două abordări-cheie atunci când nu rezonăm cu un client și nu dorim să lucrăm cu el ca brand personal.

Este important să știm să spunem „nu” când lucrăm pe cont propriu. Altfel iată ce se poate întâmpla:

  • Un avocat de drept comercial ajunge să meargă la grădinița frecventată de copila clientului său, să se „certe” cu doamna directoare pentru că nu sunt deduse cheltuielile cu masa când copila este bolnavă….
  • Un beauty trainer e nevoit să le caute clienți cursanților…
  • Un career coach se simte obligat să își însoțească clientul la toate interviurile de angajare…
  • Un nutriționist ajunge să filmeze tot ce mănâncă pentru clienți…
  • Un psiholog e căutat zi și noapte pe WhatsApp să dea sfaturi clientului său…

Iar lista poate continua cu exemple în care, dacă nu se spune „nu” ferm clientului, lucrurile pot degenera.

Cred că avem cu toții povești în care, deși pe contract scria ceva, am ajuns să facem altceva pentru client. Când suntem începători e mai OK. Dacă însă continuăm să facem asta după câțiva ani, apar problemele:

  • Burnout profesional
  • Frustrări personale
  • Certuri cu clienții, uneori duse la extrem prin procese
  • Jigniri, consum masiv de energie
  • Cheltuieli personale pentru binele clienților
  • Pierderea sentimentului valorii profesionale
  • Scăderea stimei de sine

Este OK să spunem nu, și în episodul 152 îți povestesc cum fac eu asta.

Prima strategie se numește Prevenție. Adică din prezența online, oamenii să își dea seama dacă sunt sau nu clientul tău ideal.

Vei descoperi nu mai puțin de 12 lucruri ușor de făcut de către oricine dorește un brand personal, astfel încât să prevină să ajungă în situații în care e nevoit să îi spună unui client că nu rezonează și nu vor lucra împreună.

Cea de-a doua strategie este Vindecarea. Respectiv cum să pui problema să te desparți de client sau potențialul client oneros și să lași loc de bună ziua.

La final vei auzi și concluzia mea, practic mantra după care acționez profesional: să spun „nu” este mai ușor când mă autocunosc, respect codul de etică al profesiei mele & mă perfecționez continuu și nu în ultimul rând cunosc & respect Legea.

Vei găsi un episod mai lung decât de obicei, pentru că subiectul e serios și sensibil deopotrivă.