Episodul 182 – Cum rezolvi provocarea „vorbesc cu ușurință despre mine cu cineva aflat în fața mea și foarte greu pe social media”
„Ce e în neregulă cu mine, de ce nu reușesc să vorbesc pe social media cu ușurință despre cine sunt și ce fac, din moment ce în viața reală, când omul e lângă mine, pot?” Este o întrebare pe care mi-o adresează mulți profesioniști care doresc să își construiască brandul personal.
Nu e nimic în neregulă cu nimeni care își pune această întrebare, iar în episodul 182 explic de ce.
Este vorba de teama de expunere, mai precis de frica de a nu fi prost înțeles, judecat și criticat de străinii de pe Internet care te urmăresc. Este o teamă firească, pe care toți oamenii o avem. Așadar este normal să simți asta. Dar…nu este normal să te copleșească, până în punctul în care taci și nu postezi nimic, deși în viața reală, în mediul offline vorbești cu ușurință.
Când vrei să vinzi prin conținut – adică exact ce fac eu – trebuie să înțelegi că „postările” nu sunt doar „postări”. Ele sunt oportunități fantastice de a stabili și încălzi conexiunea cu clientul ideal. Când această conexiune e stabilită, se întâmplă magia: vinzi ușor, fără efort.
Ca să te poți conecta autentic cu clientul ideal este nevoie să apari pe rețelele sociale cu inima deschisă, conștient că oricine, oricând, te poate critica – la fel și pe mine! – dar șansele să o facă sunt minime.
Cât timp rămâi în sfera profesională conștient că înainte de a vinde orice ești aici să schimbi paradigme de gândire, cu cei 3 piloni de conținut bine stabiliți, pe o nișă concretă și un portret de client ideal în minte, te asigur că nu are ce să ți se întâmple atât de catastrofal pe cât crezi.
Dar…
- Îți e clară transformarea pe care o promiți clienților?
- 100% știi care este paradigma de gândire pe care vrei să o schimbi?
- Ți-ai stabilit nișa?
- Știi exact cu cine vrei să vorbești ca avatar de client?
- Știi ce are nevoie publicul tău să audă?
- Ai cei 3 piloni de conținut și scrii din ei prin rotație?
- Când te apuci de texte, ești conștient că trebuie să rămâi în sfera profesională, fiindcă pentru asta te urmăresc oamenii?
- Realizezi că exact ceea ce vorbești când omul este față în față cu tine, trebuie să transformi în postări, nu altceva?
Din păcate, 99% dintre profesioniști confundă sfera profesională în care trebuie să rămână în personal branding fie cu influencing, fie cu vedetism sau pur și simplu, datul cu părerea pe TikTok… Branding personal nu e niciunul dintre aceste lucruri. Este exprimarea unei opinii de profesionist, din experiența sa de muncă și de viață, cu obiectivul de a ajuta alți oameni să trăiască mai bine.
Când apare confuzia între a face postări de profesionist și influencing, cei mai mulți oameni ajung să sufere de Efectul Spotlight: au impresia că toată lumea, toți urmăritorii lor sunt nonstop cu ochii pe ei și le analizează toate mișcările.
E ca și cum ar sta pe o scenă de teatru întunecată. Regizorul pune lumina pe ei, e vorba de lumina aceea sferică și puternică de la spectacole. Aceea este „the spotlight”. Este o pată de lumină ca un cerc pusă înadins pe un personaj, ca să îl scoată în evidență. Spotlight îl însoțește pe personaj pe scenă oriunde s-ar mișca, deci e un accent permanent, de care nu poate scăpa. Orice mișcare face, e văzută de public. Dar acela este teatru, aceia sunt actori plătiți, iar lumina scenică are sensul ei acolo. Și doar acolo!
În viața reală, în branding personal, nimeni nu te pune sub spotlight sau lupă. E ceva ce îți spui singur în mintea ta, ca să nu ieși din zona de confort.
Pentru că nu ești o vedetă sau influencer, ci un profesionist cu o opinie despre munca ta, opinie căpătată în sute sau mii de ore de muncă. Oamenii vor să învețe de la tine, sunt avizi să îi inspiri și motivezi, nu să te analizeze nonstop.
Dacă în viața reală reușești să vorbești cu ușurință despre tine și produsele tale, dar pe social media te blochezi, sunt mari șanse să suferi de Efectul Spotlight.
Iată cum îți poți da seama dacă te afectează:
- Confunzi branding personal cu influencing. Un brand personal este un educator. Educă pe o temă profesională și este plătit pentru asta de către oamenii potriviți. Influencerii nu sunt educatori, sunt endorseri. Fac reclamă la produse de tot soiul, de aceea sunt urmăriți de oricine, fiind plătiți pentru views, likes și shares.
- Obișnuiești să petreci mult timp urmărind aceiași influenceri zi de zi. Consideri că așa cum tu îi studiezi pe ei, te vor studia și fanii tăi pe tine. Tu nu vei avea fani, vei avea potențiali clienți cu probleme reale, care nu au timp să te studieze pe tine și nici interes. Ei te urmăresc ca să își rezolve problemele, nu pentru ținutele tale, nici pentru ce ai acasă, nici pentru călătoriile la business class…
- Vezi atâtea vieți perfecte pe social media (mai ales trupuri perfecte, fețe perfecte, case și birouri perfecte), încât e posibil să fi ajuns să suferi de perfecționism. Dacă nu arăți perfect, nu postezi. Dacă nu ai un birou într-un zgârie-nori din Manhattan, taci. Dacă nu încapi în șablonul 90-60-90, nu te pozezi. În viața reală, când interlocutorul tău este lângă tine, arăți perfect în permanență? Categoric nu.
La toate provocările de expunere pe social media există soluții. În acest episod îți prezint ce funcționează pentru mine.
ASK MANU
Ai întrebări? Răspund în podcast! Spune-mi cum te pot ajuta și…nu uita să asculți episodul următor
Lasă un răspuns
Want to join the discussion?Feel free to contribute!